24 група

Біологія 06.06.22

Тема:Профілактика захворювань.  Розробка рекомендацій щодо профілактики захворювань. Проект "Особиста програма зміцнення здоров'я


Проект: Особиста програма зміцнення здоров'я

1.ЗДОРОВЕ ХАРЧУВАННЯ:

ü Харчуватися регулярно — означає вживати їжу 5–6 разів на день з інтервалом 2–3 години. Регулярне харчування покращує обмін речовин, позитивно позначається на роботі системи травлення і може сприяти зниженню ваги.

ü Контролювати розмір порцій — означає вживати їжу невеликими порціями — не більшими за розмір стиснутого кулака.

ü Обов’язково снідати — означає не пропускати ранкового прийому їжі. Вранці обмін речовин швидший, ніж удень та ввечері, тому їжа швидко перетравлюється і забезпечує організм енергією, яка ефективно витрачається впродовж дня.

ü Збільшити вживання фруктів і овочів — означає забезпечити організм вітамінами, мінеральними речовинами і клітковиною.

ü Збільшити споживання молочних продуктів — означає вживати достатню кількість молочних продуктів середньої і низької калорійності, обов’язково збагачувати свій раціон сиром твердих сортів із невисоким відсотком жирності.

ü Вживати достатню кількість води — означає підтримувати нормальний водний баланс в організмі.

2. РУХОВА АКТИВНІСТЬ:

    Однією з основних ознак здорового способу життя є висока фізична активність – рух. Рухова активність — це будь-які форми руху, під час яких організм використовує енергію. Це можуть бути заняття спортом (плаванням чи гімнастикою) або такі буденні справи, як прибирання чи вигулювання собаки. Більшість видів рухової активності поліпшують нашу фізичну форму. Величезні можливості, закладені в організмі кожної людини, можуть бути реалізовані у здоров'я й активне довголіття тільки за умови постійних фізичних навантажень. На жаль, більшість людей ведуть малорухливий спосіб життя.

Виокремлюють щонайменше три принципи рухової активності, про які важливо пам’ятати.

ü Принцип індивідуальності — означає, що кожна людина має унікальні характеристики, які визначають її здатність адаптуватися до фізичних навантажень. Генетичні особливості, вік людини, стан її здоров’я впливають на інтенсивність обміну речовин, нервової та ендокринної регуляції. Та сама тренувальна програма може ідеально підходити одній людині і зовсім не підходити іншій.

ü Принцип систематичності — означає потребу регулярних тренувань. У разі припинення або значного зменшення навантажень, результати, яких удалося досягти, швидко втрачаються. Цей принцип спричинив відомий вислів: «Використовуй або втрачай».

ü Принцип поступовості — означає потребу поступового збільшення навантажень. Нехтування цим принципом може призвести до травми і втрати інтересу до занять.

3.ЗДОРОВИЙ СОН:

Щонайменше 7 годин сну щоночі допоможуть уникнути діабету, серцево-судинних захворювань, інсульту, високого кров'яного тиску, збільшення ваги та ожиріння, порушення імунної системи, погіршення психічного здоров'я, депресії. Правила здорового сну:

ü Скільки часу необхідно для сну? Зверніть увагу, молодь та люди з хронічними захворюваннями мають спати 8-10 годин сну на добу, а діти різного віку - від 9 до 17 годин.

ü Засинати та прокидатися потрібно в один і той же час. Організму набагато легше буде повноцінно відновлюватися в умовах певного режиму. Оптимальний режим – засинати після заходу сонця і прокидатися незабаром після сходу.

ü Ліжко використовуйте тільки за призначенням. Перегляд телевізора, “зависання” в інтернеті, читання, їжа – всі ці процедури мають власні місця проведення. І це – не ліжко.

ü Давайте “знаки” своєму організму, що пора спати. Спробуйте перед сном робити одні і ті ж дії – сформуєте чіткий рефлекс і засинати стане згодом легше. Такими діями можуть бути випитий теплого стакан молока, тепла ванна, легка музика.

ü Вечеряйте за дві-три години перед сном. Якщо ви зголодніли пізніше, з’їжте яблуко або випийте склянку кефіру. Органи травлення теж можуть працювати вночі, тому не “завантажуйте” їх роботою, дозвольте і їм зробити паузу.

    Шкідливі звички, а саме паління, вживання алкоголю або наркотиків та систематичне переїдання – наносять значну шкоду нашому здоров'ю та нещадно псують зовнішність. Як побороти негативну звичку? Як перемогти її?

ü Крок 1. Побачити та визнати, що у вас є шкідлива звичка.Зрозуміти, що ця негативна звичка живе у вас та шкодить вашому здоров'ю і зовнішності. Жодна людина, яка, приміром, вживає алкоголь, не вважає себе залежним від нього. Тому перший крок – це визнання проблеми.

ü Крок 2. Описати та зрозуміти шкідливу звичку. Потрібно зустріти звичку "віч-на-віч" - вивчити її кожну "рису". Чим більше часу ви витратите на цьому етапі – тим глибше зрозумієте її і тим легше буде боротися із нею в майбутньому.

ü Крок 3. Зрозуміти наслідки шкідливої звички. Зрозуміти, яку шкоду приносить звичка особисто вам, вашим ближнім. Кожен має над цим задуматися. Адже кожна шкідлива звичка – це не тільки особиста проблема, а ще й незручність для всіх оточуючих.

ü Крок 4. Фіксуйте зміни. Фотографуйте себе, знімайте відео, оцінюйте – фіксуйте позитивні зміни. Діліться та обговорюйте з близькими позитивні зміни. Ведіть щоденник.

ü Крок 5. Вигадайте для себе винагороду. Нагороджуйте себе за досягнуті результати. Нехай це буде поїздка в гори, зустріч із друзями чи свіжа полуниця. Ви відчуєте, що ваші самооцінка та впевненість зросли. Як результат – звичка стане вашою другою натурою.

4.ЕМОЦІЙНА РІВНОВАГА:

    Мало хто з сучасних людей вміє керувати своїми емоціями і зберігає бадьорість духу і позитивний настрій, незважаючи на життєві обставини. Основна маса людей зовсім не знає, як протистояти стресу: впадає в паніку, гнів, агресію, тривогу або інші негативні емоції, залежно від ситуації.

   Фахівці рекомендують розвинути у себе навички, які допоможуть справлятися зі своїм станом і емоціями:

ü Навчіться переключати увагу з небажаних думок на те, що вам найбільше необхідно в даний момент. Так ви зможете негативні емоції трансформувати в позитивні.

ü Слідкуйте за своєю мімікою і виразом обличчя – адже вони нерозривно пов'язані з емоціями, які ви відчуваєте в поточний момент. Крім того, відстежуйте положення тіла, свої жести і те, як звучить ваш голос.

ü Коли вами заволодіває негативна емоція, постарайтеся дихати глибоко, рівно і повільно. Такий тип дихання знімає роздратування, а також напруга у всьому тілі.

ü Навчіться керувати своєю уявою. Постарайтеся повністю занурюватися в ті образи і фантазії, які ви представляєте в конкретний момент. Це дозволить вам легко перебудовуватися і абстрагуватися від негативних обставин або ситуацій.

Також, одна з найголовніших засад для зміцнення здоров’я, на мою думку, це усмішка. В житті дуже важливо посміхатися, радіти кожному дню.

                                          ВИСНОВОК:

     У наш час не можна вважати себе культурною людиною, не вміючи орієнтуватися в своєму самопочутті, у функціонуванні різних систем свого організму, не вміючи свідомо впливати на ці функції засобами фізичної культури. Кожна людина повинна прагнути оволодіти мистецтвом бути здоровим, не жаліючи на це ні часу, ні зусиль. Необхідно підтримувати інтерес до цієї теми і прагнути задовольнити її.


Домашнє завдання: підготувати проекти з даної теми


Біологія 23.05.22

Тема:Імунокорекція. Імунотерапія 

 

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Самостійна робота за питаннями:

1. Що таке імунна система?

2. Назвіть центральні й периферичні органи імунної системи?

3. Що таке імунна відповідь?

4. Які є види імунітету?

5. Що таке антигени?

6. Що таке антитіла?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

          Обґрунтуйте значення знань про імунну систему для особистої та громадської профілактики захворювань.

ІV. Повідомлення теми і мети уроку. Вивчення нового матеріалу. (навчальна бесіда)

          Імунокорекція - сукупність засобів і методів, спрямованих на нормалізацію функцій імунної системи.

          Розрізняють три основні види імунокорекції:

1) стимулювальна    2) пригнічувальна,    3) замінна.

          Імунокорекція передбачає застосування різних фізичних (наприклад, інгаляція, електрофорез), хімічних (лікарські препарати) і біологічних (масаж, апітерапія) методів, традиційних (наприклад, антибіотикотерапія) й альтернативних (наприклад, голковколювання, гірудотерапія) методик, терапевтичних і хірургічних (видалення лімфоїдної тканини, пересадка кісткового мозку) підходів.

Основні принципи імунокорекції:

1) застосування з профілактичною метою;

2) доповнення призначеного лікування;

3) переважне використання природних способів впливу, що пов'язані з біологічними потребами й функціями організму.

          Імунотерапія - сукупність методів лікування, що мають цільовий вплив на клітини, тканини та органи імунної системи.

          Основною метою імунотерапії є виправлення імунних дефектів організму людини.

          За механізмом дії розрізняють: специфічну й неспецифічну імунотерапію.      Специфічна імунотерапія передбачає вплив на механізми адаптивного імунітету, а неспецифічна - на вроджені імунологічні процеси.

          Імунотерапевтичний вплив може бути активним, пасивним та адаптивним. Активний вплив передбачає залучення природних механізмів імунної системи у відповідь на введення антигена (наприклад, використання вакцин). У разі пасивного застосовують готові гуморальні (сироватки, імуноглобуліни, моноклональні антитіла) або клітинні (клоновані лімфоцити) імунологічні препарати, що діють на природні захисні механізми.

Особливості й різноманітність імунобіологічних препаратів

          За дією на імунну систему імунобіологічні препарати поділяють на:

1) імуностимулятори (активують імунну відповідь; н-д: вакцини, препарати женьшеню);

2) імунодепресанти (пригнічують імунну відповідь; н-д: деякі антибіотики);

3) імуномодулятори (відновлюють і нормалізують функції імунної системи; наприклад препарати з ехінацеї, гриба кордицепсу).

          До імунобіологічних препаратів належать:  

          1. Вакцини - препарати з ослаблених, вбитих збудників захворювань або продуктів їхньої життєдіяльності, що їх застосовують для формування набутого активного імунітету (наприклад, БЦЖ проти туберкульозу)

          2. Анатоксини - препарати із знешкоджених екзотоксинів бактерій, що зберігають антигенні та імуногенні властивості (н-д: стафілококовий анатоксин).

          3. Сироватки імунні - це препарати сироватки крові, що отримують шляхом імунізації тварин або людини і використовуються для створення пасивного імунітету (наприклад, протиправцева сироватка).

          4. Інтерферони - природні або рекомбіновані білкові речовини, що є противірусними засобами (н-д,природний альфа-інтерферон, штучний лаферон).

          5. Імуноглобуліни - препарати, діючою основою яких є антитіла, що підвищують неспецифічну опірність організму (н-д: імуноглобулін людський).

          6. Пробіотики - бактеріальні препарати, що містять живі мікроорганізми або їхні метаболіти, що здійснюють регуляторний вплив на імунну систему через відновлення мікрофлори кишечнику (наприклад, лінекс, лактобактерин).

          7. Бактеріофаги - антимікробні специфічні препарати, що їх отримують в результаті селекції бактеріофагів (наприклад, дизентерійний або сальмонельозний бактеріофаг).

          8. Антибіотики - продукти життєдіяльності (або їхні синтетичні аналоги і гомологи) живих клітин, що вибірково пригнічують функціонування клітин бактерій, грибів або пухлин (наприклад, лізоцим, пеніцилін, цефадозим).

V. Узагальнення та систематизація знань

          Дайте визначення таким поняттям: імунокорекція, імунотерапія, імунобіологічні препарати.

VI. Підбиття підсумків уроку

VІІ. Домашнє завдання Вивчити §28; підготувати навчальний проект. 


Хімія 23.05.22

Тема:Застосування металів та їх сплавів



Домашнє завдання: переглянути відео, основне записати в конспект


Хімія 16.05.22

Тема:Алюміній:фізичні і хімічні властивості



Домашнє завдання:проекти


Біологія 16.05.22

Тема:Імунна система людини. Імунокорекція. Імунотерапія



Домашнє завдання:повторити тему, підготуватись до контролю знань


Біологія 09.05.22

Тема:Негативний вплив на здоров'я людини алкоголю, куріння та наркотиків




Домашнє завдання: підготувати проекти з даної теми


Хімія 09.05.22

Тема: Загальна характеристика та фізичні властивості металів



 Домашнє завдання: параграф 22, впр.3-5

 

Хімія 02.05.22 

Тема: Узагальнення та систематизація знань з теми"Неметали"




Домашнє завдання: опрацювати матеріал, розв'язати задачі


Біологія 02.05.22

Тема: Біологічні основи здорового способу життя.Складові здорового 

способу життя


Домашнє завдання: параграф опрацювати, проекти підготувати


Біологія 25.04.22

Тема:Типи адаптивних біологічних ритмів.  Фотоперіодизм




Домашнє завдання: матеріал опрацювати, проекти підготувати

Хімія 20.01.21

Тема: Захист проектів. Вуглеводи у харчових продуктах 

Цікаві факти про вуглеводи
Вуглеводи – це хімічні сполукиякі складаються з киснюводню та вуглецюПриблизно від 2 до 3% маси тіла людини складають вуглеводиВуглеводи можна розділити на 4 хімічні групимоносахариди і дисахариди (прості вуглеводиякі часто називають цукрами), а також олігосахариди і полісахариди (складні вуглеводи). Вуглевод має 4 калорії на грам. Чистим вуглеводом є цукор. Мед, в залежності від свого походження, містить 70-80% глюкози і фруктози. Вуглеводи є основним джерелом енергії (калорій) і є ключовим джерелом палива для фізичних вправ і спорту. Вуглеводи легко перетравлюються і розщеплюються на глюкозу, яку організм використовує для виконання різних завдань. З іншого боку, білки і жири є більш складними джерелами енергії, які потрібно перетравлювати, і необхідні для побудови тканин і клітин в організмі. Більшість продуктів харчування, які ми споживаємо, містять вуглеводи. Всі фрукти та овочі, всі хлібопекарські вироби, зернові продукти є вуглеводами, а також цукор та солодкі продукти. Деякі продукти харчування мають більше вуглеводів, ніж інші, макаронні вироби, хліб, рис, молоко, картопля, хлібобулочні вироби, фрукти, овочі, крупи і попкорн з високим вмістом вуглеводів. Крохмаль є найпоширенішим вуглеводом у типовому раціоні людини. Картопля, рис, пшениця та кукурудза містять велику кількість крохмалю. Коли люди їдять занадто багато вуглеводів, часто у вигляді простих вуглеводів, вони можуть набирати вагу, тому що організм зберігає додаткові вуглеводи як жир. Люди повинні зосередитися на тому, щоб їсти багато складних вуглеводів у вигляді овочів і багатьох фруктів, а також уникати рафінованих вуглеводів (простих вуглеводів), що містяться в макаронах, хлібі, цукрі, печиві і навіть фруктових соках.


Біологія 20.01.21

Тема: Гени структурні та регуляторні. Регуляція активності генів в еукаріотичній клітині



Домашнє завдання: К.М.Задорожний § 29,30


Хімія 13.01.21

Тема: Полісахариди. Крохмаль та целюлоза







Домашнє завдання: відео передивитись, схеми записати. П.Попель, Л.Крикля 
§ 25 прочитати, впр.184,185


Біологія 13.01.21

Тема:Каріотип людини та його особливості. Хромосомний аналіз як метод виявлення порушень у структурі каріотипу.

https://www.youtube.com/watch?v=yCXSZrbmiL8
https://fs.naurok.com.ua/uploads/files/162897/106464.pptx




Домашнє завдання: К.М.Задорожний § 31




Хімія 13.11.20

Тема: Оксигеновмісні органічні сполуки. Спирти

 https://www.youtube.com/watch?v=_honyxMc5Tg


Домашнє завдання: Параграф 13,14, впр.87-89, ст.82



Біологія 13.11.20

Тема: Практична робота № 1

Тема. Складання схем обміну вуглеводів, ліпідів та білків у ор­ганізмі людини

Мета: навчитися складати схеми обміну вуглеводів, ліпідів та білків у організмі людини.

Обладнання і матеріали: таблиця «Обмін речовин», додаткова інформація про обмін вуглеводів, ліпідів та білків в організмі людини.

Хід роботи

1.    Складіть схему обміну вуглеводів у організмі людини. Позна­чте послідовні стадії та напрями перетворень.

                             

2.    Складіть схему обміну ліпідів у організмі людини. Позначте послідовні стадії та напрями перетворень.

 

 

3. Складіть схему обміну білків у організмі людини. Позначте послідовні стадії та напрями перетворень.

 



                                                        

3.    Сформулюйте висновок про особливості обміну речовин (білків, ліпідів, вуглеводів) в організмі людини.

 

1. Обмін речовин складається з процесів ______ та _______.     

2. Основними поживними речовинами є _______, _____ та________.

3. процеси дисиміляції у людини починаються в ______.

4. Головним джерелом енергії для людини є ________.

5. Полісахариди розщеплюються до _______.

6. Основним джерелом енергії для людини є моносахарид ______, її розповсюджує кров.

7. Процес розщеплення жирів називається _________.

8. Розщеплення білків до ________ починається в _________.

9. З отриманих _______ у ході ________ організм утворює власні білки.

 

Відповіді.

1.    Синтезу та розпаду.

2.    Білки, ліпіди та вуглеводи.

3.    Шлунково – кишковому тракті.

4.    Вуглеводи.

5.    Моносахаридів.

6.    Глюкоза.

7.    Ліполіз.

8.    Амінокислот, шлунка.

9.    Амінокислот, трансляції.

 

Висновок: під час обміну речовин відбувається розщеплення складних органічних сполук — білків, ліпідів та вуглеводів, що потрапили у клітину, на простіші, з яких частина використовуєть­ся для синтезу необхідних організму речовин, а частина зазнає по­вного розщеплення до кінцевих продуктів метаболізму (Н20, С02, NH3). Ці процеси забезпечують енергетичні потреби організму на здійснення та регуляцію життєвих функцій, а також оновлюють його хімічний склад.

                                                        

Біологія 11.11.20

Тема: Білки, ліпіди, вуглеводи, біологічна роль та функції 




Домашнє завдання: Параграф 14, проекти


Тема: Нуклеїнові кислоти




Біологія 06.11.20

Тема: Обмін речовин та перетворення енергії


Домашнє завдання: 14,15, проекти



Хімія 06.11.20

Тема: Контрольна робота №1

1 курс 1 семестр                          Варіант I

1. Основне положення теорії будови органічних речовин стверджує, що властивості органічних речовин визначаються:

а) лише електронною будовою їхніх молекул;

б) лише складом їхніх молекул;

в) складом, хімічною, електронною і просторовою будовою їхніх молекул;

г) лише просторовою будовою їхніх молекул.

2. Вкажіть, який з насичених вуглеводнів за нормальних умов є газом:


а) С6Н14;

б) С3Н6;

в) С3Н4;

г) С3Н8.


3. Вкажіть насичений вуглеводень, який не має ізомерів:


а) етан;

б) бутан;

в) пентан;

г) гексан.


4. До складу органічних сполук, крім Карбону можуть входити:


а) S, P, N, Zn, Ca, Al; 

б) СІ, Br, He, Ar, N;

в) O, S, P, N, H, галогени;

г) F, Na, B, Mg, Fe.


5. Яка загальна формула відповідає алкінам:


а) СnН2n+2;         

б) СnН2n-2;                 

в) СnН2n;

г) СnН2n-4.


6. Вкажіть формулу етанолу:


а) СН4О;

б) С2Н6О;

в) С3Н6О;

г)С2Н4О


7. Вкажіть функціональну групу альдегідів:


а) ― ОН;

б) ― СООН;

в) ― СО;

г) ― СОН.


8. Вкажіть назву речовини, що має будову СН3 ― С ― СН2 ― СН3;

                                                                                        |

                                                                                     С2Н5

а) 2-етил-2-метилбутан;

б) 1,1-диметил-2-етилпропан;

в) 3,3-диметилпентан;

г) 2,2-диетилбутан.

 

 

9. Складіть рівняння реакцій, за якими можна здійснити такі перетворення:

кальцій карбід → ацетилен → етен → бромоетан → етанол → етен.

 

10. Обчисліть і вкажіть об’єм кисню (н.у.), який витратиться на спалювання 40 л (н.у.) етену:


а) 80;

б) 90;

в) 100;

г) 120.


Хімія 04.11.20

Тема: Методи одержання вуглеводнів



Домашнє завдання: Параграф 12, впр.82,83



Хімія 23.10.20

Тема: Арени. Бензен

https://www.youtube.com/watch?v=_Z7oU06dc5I 

 

Домашнє завдання: Параграф 11,12, впр.75,76


Хімія 21.10.20

Тема: Алкени і алкіни

https://www.youtube.com/watch?v=rBhui9a2R8Y&t=66s 

https://www.youtube.com/watch?v=ZfcoHracJL

Дом.завд.параграф 8,9, впр.82,83


Хімія 16.10.20

 Тема: Алкани.

 https://www.youtube.com/watch?v=1rheC7hCbXc








Дом.завд. параграф 5,6  впр.63,64

Коментарі

Популярні публікації