21 група

Біологія  18.05.22
Тема: Узагальнення знань з курсу біології і екології
Роль біології у вирішенні сучасних проблем людства

Домашнє завдання: параграф 52, здати проекти



Хімія 10.05.22
Тема: Узагальнення курсу хімії. Захист навчальних проектів"Хімія у моїй професії"


Контрольна робота

      І варіант 

І рівень.

1.Під час хімічних реакцій метали:

а) віддають електрони зовнішнього енергетичного рівня

б) приєднують електрони на зовнішній енергетичний рівень

в) не змінюють зовнішній енергетичний рівень.

2. Найбільшу електро- та теплопровідність має метал:

а) Са                 б) Ag             в) Al

3. Укажіть рівняння можливої хімічної реакції:

а) Mg + Pb(NO3)2 →                                  б) Ag + Cu(NO3)2 →

в) Zn + Mg(NO3)2 →

4. Укажіть окисник в реакції  Ca + H2O → Ca(OH)2 +H2:

а) Са                 б) Н2               в) Н2О

5. Які солі зумовлюють жорсткість води:

а) гідрокарбонати Са та Мg       б) карбонати  Са та Мg       в) силікати

6. Грунт кислий, якщо значення рН:

а) 6,3 – 7,3      б) 5,4 – 5,7      в) > 7,3.

ІІ рівень.

7. Сполуки яких металів мають амфотерні властивості:

а) Na     б) Ca     в) Al     г) Fe2+    г) Fe3+.

8. Якісною реакцією на сульфат-аніон є взаємодія з:

а) Ag+           б) Ва2+        в) NH4+

9. Макроелемент, нестача якого в ґрунті призводить до уповільнення росту надземної  вегетативної частини сільськогосподарських рослин:

а) Р     б) Mg     в) Zn      г) N ?

ІІІ рівень.

10. Складіть рівняння реакцій за схемою перетворень:

Fe → Fe(OH)2 → Fe(OH)3 → Fe2O3 → FeCl3 → Fe(OH)3

                                                    ↓

                                                 KFeO2

11. Взаємодією одновалентного металу масою   9,2 г з водою одержали водень обємом 4,48л (н.у.). Визначте метал.

 

ІV рівень.

12. Обчисліть об’єм водню (н.у.), що виділиться в результаті взаємодії з водою калію масою 78 г, що містить 10% домішок.

а) 22, 4 л         б) 20,16 л     в) 44,8 л

                           ІІ варіант 

І рівень.

1.Метали реагують з розчином солі, якщо:

а) до складу солі входить більш активний метал

б) до складу солі входить метал такої ж активності

в) метал-реагент активніший за той, що входить до складу солі

2. Сплави складаються:  а) тільки з металів        б) з металів та неметалів

в) тільки з неметалів.

3. До легких металів належать:    а) LiNaAl         б) FeCuAg

в) Zn, Pb, Au.

4. Укажіть неможливу реакцію:   а) ZnCl2Cu 

б) Na +H2O →                           в) Al +  S →

5. Метали в хімічних реакціях виступають переважно:

а) окисниками        б) відновниками

6. Пісок є сировиною для:     а) легкої промисловості   

 б) силікатної  промисловості      в) глиноземного комбінату.

ІІ рівень.

7. Якісною реакцією на йон амонію є:

  а) Cl-                     б) OH-                       в) CO32-

8. Які сполуки мають амфотерні властивості?

а) Са(ОН)2         б)Fe2O3        в) Fe(OH)2              г) Al(OH)3

9. Укажіть відновник  у реакції:        2Fe + 3Br2 → 2FeBr       

а)  Fe3+          б) Fe         в) Br2

ІІІ рівень

10. Запишіть рівняння реакцій за допомогою яких можна здійснити перетворення:

СаСО3 → СаО → Са(ОН)2 → СаСО3

                      ↓

                   Са

11. Внасліідок взаємодії двовалентного металу масою 12г з водою виділився водень обємом 6,72л (н.у.). Визначте метал.  

ІV рівень.

12. Обчисліть масу мангану, яку можна одержати в результаті відновлення 200г манган (ІV) оксиду, що містить 7% домішок, алюмотермічним способом.  

а) 145 г        б) 117,6 г     в) 157 г.

Домашнє завдання: здати проекти


Біологія 10.05.22

Тема: Поняття про біологічну небезпеку, біологічний тероризм та захист. Біологічна безпека

Домашнє завдання: опрацювати відео і параграф 51 підручника


Біологія 06.05.22

Тема: Застосування методів генної  та клітинної інженерії в сучасній селекції



Біологія 05.05.22

Тема:Вавилов В. І. та його вчення про центри різноманітності та походження культурних рослин

Домашнє завдання:Підготувати інформацію про породи тварин і сорти рослин свого регіону



Біологія 04.05.22

Тема:Сучасні методи селекції тварин, рослин і мікроорганізмів. Явище 

гетерозису

Основними методами селекції є добір, гібридизація, штучний мутагенез і поліплоїдизація.

  • Добір - метод відбору й збереження особин з певними, цінними для людини ознаками і сприяння їхньому розмноженню. У селекції застосовують масовий (за фенотипом) та індивідуальний (за генотипом) форми добору.
  • Гібридизація - це метод одержання нащадків внаслідок поєднання генетичного матеріалу різних клітин або організмів. Схрещування можливе як у межах одного виду (внутрішньовидова гібридизація, що буває спорідненою й неспорідненою), так і між особинами різних видів (міжвидова гібридизація).
  • Індукований мутагенез - метод штучного одержання мутацій, зумовлений спрямованою дією різних мутагенів. У контрольованих умовах цим шляхом можна отримати мутації, що трапляються в природі зрідка або взагалі не виявляються.
  • Поліплоїдизація - метод отримання організмів зі збільшеною кількістю хромосом, що кратна гаплоїдному набору. Метод застосовують у селекції рослин для підвищення врожайності, подолання стерильності гібридів та ін. А якими є нові пріоритети й методи в селекції?

Домашнє завдання:Підготувати інформацію про породи тварин і сорти рослин свого регіону


Хімія 03.05.22

Тема: "Зелена" хімія: сучасні завдання

12 принципів Зеленої хімії:
 (Ці принципи були сформульовані та затверджені двома американськими хіміками Полом Анастасом та Джоном Уорнером у 1998 році. )
·  Запобігайте відходам, де тільки можливо.
  • Сприяти розвитку «атомної економіки» (що означає максимізувати ефективність виробництва, щоб дало змогу, при створенні кінцевого продукту, виробленню меншої кількості шкідливих речовин).
  • Синтезувати менш небезпечні хімічні речовини.
  • Розробляти безпечні, не шкідливі речовини.
  • В хімічних процесах використовувати безпечні розчинники та допоміжні речовини.
  • Розробити енергозберігаючі хіміко-технологічні процеси.
  • Використовувати поновлювальні джерела сировини.
  • Уникнути або ж зменшити виробництво похідних речовин.
  • Використовуйте каталізатори, оскільки більшість із них менше потребують матеріалів для виробництва.
  • Диверсифікація шкідливих речовин, які розбиваються на нешкідливі продукти після їх використання.
  • Сприяти проведенню аналізу, перш ніж виробляти небезпечні речовини.
  • Сприяти розвитку безпечної хімії (використання безпечних форм речовин), щоб запобігти виникненню отруєння.
Домашнє завдання: підготувати власні проекти з даної теми


Біологія 03.05.22

 Тема: Завдання та досягнення сучасної селекції. Внесок вітчизняних вчених-селекціонерів


Домашнє завдання:відео переглянути, зміст слайдів записати в зошити. Підготувати інформацію про вчених-селекціонерів


Хімія 26.04.22

Тема: Роль хімії у розв'язанні  енергетичної та екологічної проблем







Біологія 26.04.22

Тема:Поняття про екологічне мислення



Домашнє завдання: параграф 42, 43, проекти з даної теми


Хімія 19.04.22

Тема: Хімія і прогрес людства. Роль хімії у створенні нових матеріалів

Композиційні матеріали

ХІМІЯ В ЖИТТІ СУСПІЛЬСТВА

Протягом усього свого розвитку, з давніх-давен і донині, хімія завжди слугувала і продовжує слугувати людині та її практичній діяльності.

Ще в стародавні часи, задовго до Різдва Христового, людина спостерігала в природі хімічні явища і намагалася використовувати їх для покращення умов свого існування. Скисання молока, бродіння солодкого соку плодів, дія отруйних рослин привертали увагу людини.

Минув час, і людина почала використовувати вогонь. Ніхто не знає ні місця, ні часу, коли вона навчилася запалювати дерево і підтримувати горіння. Невідомо також, скільки часу минуло відтоді, як людина почала використовувати вогонь для приготування їжі, у гончарному виробництві, для обробки й виплавляння металів. Проте відомо, що ще у стародавньому Єгипті виникли ремесла, в основі яких лежали хімічні процеси.

Єгиптяни добували фарби і косметичні засоби з мінеральних речовин, уміли фарбувати тканини, виготовляти скло, кераміку, порцеляну, добувати золото, бронзу, залізо, мідь і до сконало володіли технікою обробки металів.

Навіть у наші дні мистецтво золотих справ майстрів давнини викликає захоплення.

У середні віки великого поширення набула алхімія. Головне завдання її зводилося до пошуків «філософського каменя» — містичної речовини, яка нібито має здатність неблагородні метали перетворювати на золото, повертати людям молодість і здоров'я.

Проте й у алхіміків були значні прогресивні здобутки, пов'язані з використанням хімії на благо людини. До них можна віднести відкриття низки речовин (фосфору, стибію, селітри сульфатної, хлоридної, нітратної та фосфатної кислот) і розробку методик багатьох операцій (фільтрування, перегонка речовин тощо), які швидко знайшли практичне застосування.

Період ятрохімії, що настав у XVI—XVIII століттях, характеризується намаганням поставити хімію на службу медицині. Засновник ятрохімії Теофраст Парацельс (1493—1541) твердив, що справжнє покликання хімії не у добуванні золота, а у виготовленні ліків. Ятрохіміки розглядали хвороби як порушення хімічної рівноваги в організмі й шукали хімічні засоби їх лікування. Відтоді головною метою хімії стає пошук і створення лікувальних препаратів.

Про значення сучасної хімії для людини та її практичної діяльності нема чого й говорити, її роль у житті суспільства звичайно велика. У наш час без розвитку хімії неможливий розвиток паливно-енергетичного комплексу, металургії, транспорту, зв'язку, будівництва, електроніки, сфери побуту тощо.

Хімічна індустрія постачає промисловості й сільському господарству різні матеріали та сировину. Це паливо, мастила, хімічні волокна, пластмаси, синтетичні каучуки, мінеральні добрива, мийні засоби, парфуми, фармацевтичні препарати, луги, кислоти, розчинники, вибухові речовини тощо.

Ми переконуємося, що «широко простягає хімія руки свої у справи людські. Куди не подивимось, куди не оглянемось, скрізь обертаються перед очима нашими успіхи ЇЇ старан­ності».

Ці слова великого російського вченого-природодослідника М. В. Ломоносова (1711—1765), висловлені майже 250 років тому, і сьогодні не втратили свого значення. Навпаки, вони звучать з особливою силою, оскільки у наш час роль хімії в житті суспільства постійно зростає.

Окрім застосування речовин і матеріалів, у різних галузях промисловості використовуються хімічні методи, наприклад каталіз, захист металів від корозії, обробка деталей хімічним способом тощо.

Проникнення хімічних методів, нових речовин і нових матеріалів у основні галузі промислового виробництва, сферу побуту, охорону здоров'я дедалі більшою мірою забезпечує їх прогрес. Саме тому й відбувається хімізація практично всіх сфер людської діяльності. Вона є об'єктивною закономірністю розвитку виробничих сил суспільства.

Водночас розвиток сучасного хімічного виробництва немислимий без монтажу установок, без електроніки, вимірювальної, керівної, регулювальної техніки, наукового приладо­будування, без розвитку сировинної бази та енергетичного господарства.

Домашнє завдання: підготувати проекти з теми


Біологія 19.04.22

Тема:Природоохоронне законодавство в Україні. Червона книга та зелена книга



Домашнє завдання: параграф 41, проекти з даної теми


Біологія 13.04.22

Тема: Екологічна політика в Україні

Домашнє завдання: Підготувати проекти з даної теми


Хімія 12.04.22

Тема: Узагальнення. Самостійна робота

1. Метали в періодичній системі знаходяться: (0,5 б)

а) IV-VIII група головна підгрупа, I-III група головна підгрупа;

б) I-III група головна підгрупа, IV-VIII група побічна підгрупа;

в) I-III група побічна підгрупа, IV-VIII група побічна підгрупа;

г) I-III група побічна підгрупа, IV-VIII група головна підгрупа.

2. Речовина, з якою алюміній реагує: (0,5 б)

а) сульфур(VI) оксид; в) магній;

б) натрій гідроксид; г) карбон(IV) оксид.

3. Речовина, з якою залізо реагує: (0,5 б)

а) силікатна кислота; в) натрій гідроксид;

б) арґентум нітрат; г) натрій хлорид.

4. Позначте фізичні властивості Алюмінію: (0,5 б)

1. За звичайних умов рідка речовина;

2. Температура плавлення 0°С;

3. Має специфічний металічний блиск;

4. Прозора речовина;

5. Добре проводить електричний струм;

6. Пластична.

Варіанти відповідей:

а) 1, 2, 4; в) 2, 4, 6;

б) 3, 5, 6; г) 3, 4, 5.

5. Речовина, з якою натрій гідроксид взаємодіє: (0,5 б)

а) магній; в) цинк гідроксид;

б) калій гідроксид ; г) кисень.

6. Вибрати ряд речовин, що спричиняють жорсткість води: (0,5 б)

а) KHCO3, Mg(HCO3)2, CaCl2;

б) MgCl2, Ca(HCO3)2, CaSO4;

в) Fe(HCO3)2, MgSO4, Ca(HCO3)2;

г) Mg(HSO4)2, Ca(HCO3)2, KHCO3.

7. Установити відповідність між металом та його особливістю: (1 б)

1) золото; а) найпоширеніший;

2) алюміній; б) найактивніший;

3) францій; в) з найвищою електропровідністю;

4) вольфрам; г) найлегший;

д) найпластичніший;

е) найбільш тугоплавкий.

8. Знайти відповідність між формулою солі та її назвою: (1 б)

1) Na3PO4; а) натрій гідрогенортофосфат;

2) CuSO3; б) алюміній гідрогенсульфід;

3) Fe(H2РO4)3; в) натрій ортофосфат;

4) Al(HS)3. г) купрум(II) сульфіт;

д) купрум(II) сульфат;

е) алюміній гідрогенсульфіт;

є) ферум(II) гідрогенортофосфат;

ж) ферум(III) гідрогенортофосфат;

з) ферум(III) дигідрогенортофосфат.

9. Знайти відповідність між назвою матеріалу та її формулою: (1 б)

1) cкло; а) SiO2;

2) порцеляна; б) Al2О3 * 2SiO2 * 2Н2О;

3) пісок; в) 6SiO2 * CaO * Na2O

г) SiO2 * Al2O3 * K2O.

10. Скласти рівняння хімічних реакцій до схеми перетворень: (2 б)

Fe → FeCl3 → Fe(OH)3 → Fe2O3 → Fe(NO3)3

11. У господині виникло бажання вирощувати шпинат, що росте на слабко лужних ґрунтах. Що необхідно зробити для вирощування шпинату, якщо рН ґрунту 4,5?(2 б)

12. Обчислити масу фосфоритного добрива, що необхідно внести на 100 га цукрового буряка, якщо на 1 га необхідно 10 кг діючої речовини.(2 б)


Біологія 06.04.22

Тема: Практична робота № 3

Тема :   Оцінка екологічного стану свого регіону .

Мета  : закріпити знання про способи оцінювання екологічного стану , докладно ознайомитись з екологічною ситуацією у своєму регіоні .

                                            Хід дослідження

Завдання 1.

Визначте можливі джерела забруднення довкілля ( атмосфери , грунту , води ) у вашому місті чи селі

Завдання 2. 

Визначте , які фактори середовища у вашій місцевості сприяють розповсюдженню забруднення , що надходить від цих джерел ( наприклад вітер , течія річки , тощо ) .Заповніть таблицю :

Джерела забруднення

Фактори , що сприяють розповсюдженню забруднення

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 3 .Зосередивши  свою увагу  на об’єктах  , які на вашу думку , можуть забруднювати навколишнє середовище міста , доопрацюйте подану Вам таблицю :

Об’єкти - забруднювачі

Вид забруднення

Наслідки забруднення

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Висновок :

1.    Виберіть із запропонованих термінів  зайвий та обгрунтуйте свій вибір :  енергозбереження , захоронення відходів , зменшення викидів вуглекислого газу  , переробка відходів , раціональне природокористування , сталий розвиток .

2.              Сформулюйте й запишіть власне бачення способів вирішення екологічних  проблем вашого регіону .

3.              Висловіть власну позицію щодо результативності екологічної політики  в Україні .

 

Хімія 05.04.22

Тема: Практична робота 2

«Генетичні зв’язки між неорганічними речовинами»

Мета: навчитися експериментально доводити наявність генетичного зв’язку між неорганічними речовинами на прикладі складеного фрагмента генетичного ланцюга

Обладнання: штатив із пробірками, піпетка, газовідвідна трубка, пальник (спиртівка)

Реактиви: хлоридна кислота , кальцій карбонат, порошок заліза, розчин натрій або калій гідроксиду, кальцій гідроксиду, натрій хлориду, натрій ортофосфату, арґентум (І) нітрату, кальцій хлориду, натрій карбонату

Завдання: складіть фрагмент генетичного ланцюга з речовин у наведених переліках. Складіть план експерименту для здійснення хімічних перетворень за цим ланцюгом. Перегляньте відео проведення дослідів і опишіть спостереження та складіть рівняння реакцій.  Для реакцій йонного обміну складіть молекулярне та йонно-молекулярне рівняння.  Оформіть звіт, давши відповіді на питання.

Перелік 1. Мідь → купрум (ІІ) оксид → купрум(ІІ) сульфат → купрум (ІІ) гідроксид→  купрум (ІІ) нітрат

Правила безпеки:

 Перегляньте відео за посиланням  https://youtu.be/BiuvThAaO18

Хід роботи

 Перегляньте відео за посиланнями та запишіть спостереження і хімічні реакції до дослідів

Перелік 1 . Запишіть фрагмент генетичного ланцюга хімічними формулами

Cu → CuO→ CuSO4→ Cu(OH)2→ Cu(NO3)2 .

Відповідно до даного генетичного ланцюга запишіть порядок виконання експерименту. (використовуйте посилання на відео досліди)

1)    Перегляньте відео фрагмент https://cutt.ly/NygjkiB  та запишіть:

порядок виконання експерименту (записати які дії потрібно виконати для першої ланки генетичного ланцюга)

 

 Мідну дротину прожарюємо в полумї пальника. Мідь взаємодіє з киснем повітря, в результаті реакції окиснення утворюється чорний наліт купрум ( II ) оксиду.

Спостереження

-        запишіть, яку ознаку реакції ви спостерігали під час досліду;

утворення чорного купрум (II) оксиду в результаті реакції  окиснення

-        складіть рівняння реакцій.  Для реакцій йонного обміну складіть молекулярне та йонно-молекулярне рівняння.

                               2Cu +O=2Cuo

 

Висновок:   Внаслідок реакції горіння міді утворюється купрум (II) оксид.

2)    Перегляньте відео фрагмент https://cutt.ly/bygkYu0   та запишіть:

порядок виконання експерименту (записати які дії потрібно виконати для другої ланки генетичного ланцюга)

 До купрум (II) оксиду в пробірку доливаємо розчину сульфатної кислоти  і нагріваємо.

Спостереження

-        запишіть, яку ознаку реакції ви спостерігали під час досліду;

В результаті реакції при нагріванні  утворється синій розчин

купрум (II) сульфату

-        складіть рівняння реакцій.  Для реакцій йонного обміну складіть молекулярне та йонно-молекулярне рівняння.

                   CuO + H2SO= CuSO4  + H2O

                   CuO + 2H+  + SO42- → Cu2+   + SO42- + H2O

                     CuO + 2H+ → Cu2+   + H2O

 

Висновок:  В результаті взаємодії оксиду з кислотою  утворилась сіль купрум (II) сульфат   та вода.

3)    Перегляньте відео фрагмент https://cutt.ly/AygluO8    та запишіть:

порядок виконання експерименту (записати які дії потрібно виконати для третьої ланки генетичного ланцюга)

До розчину купрум (IIсульфату доливаємо розчину лугу натрій гідроксиду

Спостереження

-        запишіть, яку ознаку реакції ви спостерігали під час досліду;

Випадання осаду купрум (II) гідроксиду

-        складіть рівняння реакцій.  Для реакцій йонного обміну складіть молекулярне та йонно-молекулярне рівняння.

                CuSO4   2NaOH → Na2SO4 + Cu(OH)2

                Cu2+   + SO42- + 2Na + 2OH- → 2Na+ +SO42- + Cu(OH)2

                Cu2+   + 2OH- →  Cu(OH)2

 

Висновок:   Внаслідок реакції йонного обміну утворюється четверта речовина генетичного ланцюга купрум (II) гідроксид.

4)    Перегляньте відео фрагмент https://cutt.ly/wyglnJx   та запишіть:

порядок виконання експерименту (записати які дії потрібно виконати для четвертої ланки генетичного ланцюга)

В пробірку з осадом доливаємо розчину нітратної кислоти

Спостереження

-        запишіть, яку ознаку реакції ви спостерігали під час досліду;

Розчинення осаду

-        складіть рівняння реакцій.  Для реакцій йонного обміну складіть                      молекулярне та йонно-молекулярне рівняння.

    

        Cu(OH)2 +2НNO → Cu(NO3)2 + 2H2O

               Cu(OH)2↓ +2H+ + 2NO3- → Cu2+ + 2NO3- +2H2O

               Cu(OH)2↓ + 2H+    → Cu2+ +2H2O

 

 

Висновок:  Кінцева ланка ланцюга перетворень купрум (IIнітрат- розчинна сіль

 

ЗРОБІТЬ ВИСНОВОК

Підбийте підсумки роботи. У процесі виконання практичної роботи ми навчилися: експериментально виконувати реакції, що ілюструють генетичні зв’язки між класами неорганічних сполук, доводити взаємозв’язок між речовинами.

На чому ґрунтується можливість складання ланцюга перетворень для

ілюстрації генетичних зв’язків між класами сполук?

 Ланцюги перетворень складаємо на основі знань про хімічні властивості неорганічних речовин, які підтверджують спорідненість між класами.

👉Оформити практичну роботу в робочий зошит 



Біологія 02.04.22

Тема: Антропічний вплив на біорізноманіття. Проблеми акліматизації та реакліматизації видів. Збереження біорізноманіття як необхідна умова стабільності біосфери.




Все живе на Землі постійно розвивається і взаємодіє. Ми, люди, є невід'ємною частиною живої природи і всіляко від неї залежимо. Вона служить джерелом продуктів харчування та ліків, постачає кисень, необхідний нам для дихання, та інші хімічні елементи, з яких складається наш організм. За день на свої потреби людство використовує всередньму більш як 40000 біологічних видів. Всі види, що живуть на Землі, складають разом складну систему – біосферу.
            Багато вчених, які займаються вивченням біосфери, вважають, що їй загрожує небезпека. По оцінкам багатьох вчених, в найближчі 75 років з лиця Землі може зникнути половина всіх видів рослин і тварин. Дехто стурбований тим, що швидкість зникнення окремих видів може в 10000 раз перевищувати швидкість їх так названого природного зникнення. На думку одного спеціаліста, зараз кожні 10 – 20 хвилин на планеті в середньому зникає один вид. В наш час головною причиною зменшення біорізноманіття стала діяльність людини. Деякі вчені називають людину " знищувачем живої природи ".
       Всі форми життя на Землі складають одну взаємопов'язану систему, яка включає в себе також елементи неживої природи. Живі організми залежать від таких складових навколишнього середовища, як атмосфера, океани, джерела прісної води, різноманітні грунти та гірські породи. Ця єдина біологічна система називається біосферою, і людина є її невід'ємною частиною. Біорізноманіття охоплює всі види бактерій та інших організмів. Деякі з них, як відомо, беруть участь у важливих хімічних процесах, необхідних для нормального функціонування екосистем. Біорізноманіття включає також зелені рослини, які в процесі фотосинтезу вбирають сонячну енергію і накопичують її у вигляді вуглеводнів – основного джерела енергії для інших живих організмів, а також виділяють кисень.
Але, як не прикро, діяльність людини веде за собою катастрофічно швидке скорочення видів на Землі. Це відбувається зряду причин:
  Руйнування природного середовища життя.
Це основна причина вимирання біологічних видів. Сюди включається заготовка деревини, добування корисних копалин, вирубка лісу під пасовища, будівництво дамб і автомагістралей на місці незайманих ділянок дикої природи. Екосистеми змушені "відступати", а флора і фауна, що живе в них, втрачає необхідні умови існування. Природне середовище розчленовується, руйнується і знищується. Порушуються маршрути міграцій. Генетичне різноманіття бідніє. Популяції тварин і рослин не можуть протистояти хвороробам та іншим несприятливим факторам. В наслідку біологічні види один за одним вимирають. Зникнення окремих видів може викликати цепну реакцію: руйнування одного з компонентів природного комплексу не проходить безслідно для інших його компонентів. Якщо вимирають основні види екосистеми – це пагубно впливає на більшість інших видів.

Чужорідні види.

Коли людина ввозить в будь – яку екосистему чужорідні біологічні види, вони можуть зайняти екологічні ніші, що до того належали іншим видам. Іноді чужорідні види змінюють всю екосистему настільки, що витісняють інші види, або приносять із собою такі хвороби, проти яких у них немає імунітету. Особливо часто таке спостерігається на островах, де ісконні види рослин і тварин довгий час існували ізольовано, тобто не мали справи з "прибульцями", – говорив Олександр Менеж, професор гідробіології з Ніццького університета у Франції.

Надмірна експлуатація природних ресурсів.

Деякі біологічні види гинуть саме зцієї причини. Яскравий приклад цьому – мандруючий голуб. На початку XIX століття популяція цих птахів у Північній

Америці була найчисельнішою. Коли голуби великими зграями – по міль'ярду особин в кожній – здійснювали пере-льоти, небо на декілька днів ставало темним від птахів. Але в кінці того ж століття, в результаті полювання на них, цей вид став на межі зникнення, а в вересні 1914 року в зоопарку міста Цінцінаті помер мандруючий голуб. Дещо схоже відбулося й з бізонами на рівнинах Північної Америки, де вони були повністю знищені.

Швидкий ріст населення.

В середині XIX століття чисельність населення Землі складала один міль'ярд чоловік. Через півтора століття, коли ця цифра збільшилась до шести міль'ярдів, люди стали замислюватися, що використання ними природних ресурсів перевищує допустимі норми. Населення нашої планети невпинно зростає, і з кожним роком темпи витіснення нами різних видів тварин викликає все більше тривоги.

Загроза глобального потепління.

Згідно оцінкам Міжурядової комісії з кліматичних змін, протягом останнього століття температура на Землі може підвищитися на 3,5 градуса за Цельсієм. Таке різке потепління може викликати зникнення деяких видів тварин і рослин. По даним досліджень, підвищення температури води – одна з причин загибелі коралових рифів, які слугують середовищем життя багатьох морських організмів.

За оцінками вчених підняття рівня Світового океану на один метр може призвести до затоплення великих прибережних ділянок заболочених земель, багатих різноманітною флорою та фауною. Деякі вчені вважають, що глобальне потепління викличе танення льодового покрову Гренландії та Антарктиди. А це загрожує екологічною катастрофою.

З якою швидкістю скорочується біорізноманіття? Точної відповіді на це запитання не існує. Перш за все вченим потрібно визначити загальну кількість існуючих на Землі видів. За словами еколога Джона Харті з Каліфорнійського університета в Берклі, " окрім приблизно півтора мільйона видів, яким вже дано наукові назви, на нашій планеті мешкає безліч інших видів. А всього їх на Землі, за приблизними підрахунками, від 5 до 15 мільйонів. " Підрахувати загальну кількість існуючих видів практично не реально, оскільки, як вважає біолог Ентоні Джанетес, " більшість їх зникає з лиця Землі перш, ніж їм дадуть назву та опис. " Намагаючись встановити швидкість скорочення біорізноманіття, вчені називають різні цифри, але в будь – якому випадку картина вимальовується далеко не оптимістична. " В найближчі сто років половина видів тварин і рослин на Землі, вірогідно, постане на грані вимирання ", – пише автор однієї статті. Прогнози Джона Харті ще менш втішні: " По оцінкам біологів, в результаті знищення тропічних лісів вже через 75 років з Землі зникне щонайменше половина всіх біологічних видів. "

Як зазначалося в журналі " National geographic " (" Нешнл джіогрефік "), на основі даних, отриманих біологом Стюартом Піммом з університета в Теннессі, " 11 % птахів, тобто приблизно 1100 з 10000 існуючих на планеті видів, знаходяться під загрозою вимирання, більшість з них " дотягне " в кращому випадку до кінця XXI століття." В цьому ж журналі говоритяся про: " Як повідомила група відомих ботаніків, кожен восьмий вид рослин знаходиться на грані зникнення. Під загрозою не лищевиди, що живуть на островах чи у вологих тропічних лісах, не тільки птахи і крупні ссавці – під загрозою опинились всі біологічні види, що існують на Землі. Відбувається повсякчасне масове вимирання видів. "

З точки зору відомих вчених, таке різноманіття життєво важливо. Біорізноманіття забезпечує населення Землі і предоставляє багато інших "послуг". А скільки користі людям могли б принести ще не відкриті біологічні види! Зі скороченням числа біологічних видів скорочуються і наші майбутні можливості. Разом з вимираючими видами ми, можливо, втрачаємо ліки від СНІДу чи раку, або стійкі до вірусів сільгоспкультури. Тому нам потрібно якимось чином вже зараз зупинити знищення біорізноманіття – не лише в ім'я збереження планети, а й заради самих себе. Екосистеми виконують важливі функції, без яких не можливе життя на планеті. Продукування кисню, очистка та фільтрація води, захист ґрунтів від ерозії – все це відбувається за рахунок нормального функціонування екосистем. З економічної точки зору вартість всіх цих "послуг" колосальна. За самими скромними підрахунками вона складає біля 3000 міль'ярдів доларів у рік.

Біорізноманіття – основа нашого життя, однак зараз ми зіткнулись з його катастрофічним швидким скороченням, яке причаїло у собі загрозу для всього
живого нашої планети. Сьогодні людство починає все більше визнавати важливість біорізноманіття, але в той же час воно знищує живу природу в невиданних масштабах. Занепокоєні повсякчасним збіднінням флори та фауни, представники держав та неурядових організацій прийняли Конвенцію про біорізноманіття. В цьому домовленні підкреслюється, що збереження біорізноманіття – справа всього людства. З метою поглиблення знань про біорізноманіття біології вчені зусіх країн оголосили 2001 – 2002 рік Міжнародним роком спостережень за біорізноманіттям. Біолог Дайена Уолл з Колорадського університету (США), що очолює дану програму, говорить: "Вивчення біорізноманіття відчинить перед нами багато нових можливостей: ми виявимо не відомі досі гени та хімічні речовини, які можна використовувати як в хімічния цілях, так і в цілях підвищення врожайності культур чи очищення заражених земель." Хоча в плані кардинальних змін було досягнуто деяких успіхів, восновному сили спрямовано на боротьбу із симптомами, а не на ліквідацію їх причин. Людство зараз підійшло до такого кордону, коли час вже не терпить. Рут Патрік з Філадельфійської академії природознавчих наук, кажучи про " потенційне виснаження біорізноманіття ", робить такиц висновок: " Час не чекає Негайні, рішучі дії – запорука успіху ". Щоб зупинити процес вимирання видів, людське суспільство має в корні змінити своє відношення до нашої планети та її природних ресурсів. Це не може обмежуватися одними лише діями для зниження ущерба, який ми приносимо природі, чи для його відшкодування. Проблеми збереження біорізноманіття не можливо вирішити окремо від крупно масштабних проблем соціального розвитку. Цих цілей можна досягти без кардинальних змін в людському товаристві. В книзі " Турбота про Землю " відмічається, що обережне відношення до природи враховує " зміну у поглядах, методах господарювання, а також в соціальній структурі суспільства. " 

Самостійна робота з таблицею.

Заповніть таблицю характеристики причин деградації біорізноманіття. Поясніть, чому втрата біологічного різноманіття є однією з глобальних екологічних проблем.

Причини деградації біорізноманіття

Причина

Визначення

Приклади

Руйнування природного середовища життя

 

 

 

Збільшення частки чужорідних видів живих організмів

 

 

 

Надмірна експлуатація природних ресурсів

 

 

 

Швидке зростання кількості населення

 

 

 

 

Загроза глобального потепління

 

 

 

 


Біологія 30.03.22

Тема: Антропічний вплив на атмосферу та гідросферу, їх наслідки.



Домашнє завдання: переглянути відео, записати опорний конспект, підготувати проекти


Хімія 29.03.22

Тема: Генетичні зв'язки між основними класами неорганічних сполук




Дом. завдання: написати схеми перетворень


Хімія 23.03.22 

Тема: Якісні реакції на неорганічні речовини (йони). Практична робота №1. Дослідження якісного складу солей.


Завдання: Переглянути відео і презентацію. Реакції записати. Оформити практичну роботу на окремих листках

Біологія 23.03.22

Тема: Види забруднення, їхні наслідки для природних та штучних екосистем та людини. Поняття про якість довкілля




Завдання: відео і презентацію переглянути, основне записати в конспект


Хімія 22.03.22

Тема:Мінеральні добрива. Поняття про кислі та лужні грунти



Домашнє завдання: переглянути відео, скласти короткий конспект, виконати тести

15.03.22

Хімія: Поняття про жорсткість води та способи її усунення





Домашнє завдання: Переглянути відео, схеми записати в робочий зошит


29.10.21 біологія

                                                     Контрольна робота

                                                                Тема  «Адаптації»

Тестові завдання з однією правильною відповіддю (1 бал)

 

1. Рушійною силою еволюції Ч. Р. Дарвін уважав

А внутрішнє прагнення організму до прогресу

Б зміни в організмі в результаті тренування органів

В процес виживання організмів, найбільш пристосованих до умов існування

Г добір людиною організмів з найбільш корисними для неї ознаками

2. Відповідно до сучасних поглядів елементарною одиницею еволюції є

А екосистема

Б популяція

В особина

Г вид

3. Випадкову зміну частоти зустрічальності алелів у малих популяціях називають

А міграцією

Б ізоляцією

В дрейфом генів

Г популяційними хвилями

4. Яка видозміна листків є пристосуванням рослини до життя в посушливих умовах?

А вуса полуниці

Б вусики гороху

В колючки кактуса

Г ловчі листки росички

5. Які типи  взаємозв'язків існують між різними видами. (Квітка і бджола).Укажіть його.

А хижацтво

Б мутуалізм

В паразитизм

Г коменсалізм

6. Укажіть організми різних видів, один з яких певний час використовує іншого як джерело живлення та середовище мешкання.

А ціп'як бичачий і корова

Б ховрах степовий і миша польова

В підберезник твердуватий і береза

Г павук-хрестовик і бджола медоносна

7. Тестове завдання з коротким описом (1,5 бала)

Поміж зазначених ознак виявіть адаптації до наземного середовища у жаби та ящірки

1 шкіра, вкрита роговими лусками

2 суглобові кінцівки

3 наявність очей

4 легеневе дихання

5 статеве розмноження

6 формування зародкових оболонок

Які з адаптацій є спільними для обох організмів?

А 1, 2

Б 2, 4

В 3, 5

Г 4, 6

8. Прочитайте твердження щодо еволюційних змін зображених тварин.(черепаха і жук носоріг (1,5 бала)

І. Обидві тварини пристосовані до життя у воді.

ІІ. Можливий шлях виникнення обох видів - адаптивна радіація.

Чи є поміж них правильні?

А правильне лише І

Б правильне лише ІІ

В обидва правильні

Г немає правильних

9. Тестове завдання з коротким описом (1,5 бала)

Схарактеризуйте зображену рослину (Кактус) за наведеними ознаками.

Середовище мешкання

1 водне    2 наземне   3 наземно-водне

Пристосування до умов існування

1 розмноження за допомогою спор

2 наявність повітряних коренів

3 видозміна листків

Особливості умов існування

1 низька температура повітря, велика кількість опадів упродовж року

2 висока температура повітря, незначна кількість опадів упродовж року

3 низька температура повітря впродовж року, сезонні коливання кількості опадів

 

10. Схарактеризуйте адаптації Рака річкового, Карася сріблястого й Дельфіна чорноморського до умов існування. (1,5бала)

Адаптацією в усіх трьох видів є

1 шкіра, яка містить слизові залози

2 наявність зябер

3 обтічна форма тіла

Використовує атмосферне повітря для дихання

1 Рак річковий

2 Карась сріблястий

3 Дельфін чорноморський

Орієнтація за допомогою бічної лінії є пристосуванням у

1 Рака річкового

2 Карася сріблястого

3 Дельфіна чорноморського

Творче завдання. Виконайте завдання в письмовій формі (3 бали)

Порівняйте адаптації різних груп організмів до певного середовища мешкання.









Хімія 19.04.21

Тема: Контрольна робота з теми"Полімери. Пластмаси"

Рівень І Виберіть одну правильну відповідь ( по 0,5 б.)
1.Який з вуглеводнів є представником гомологічного ряду алкінів:
а)С2Н2         б)С3Н8           в)С3Н6           г)С6Н12
2. Укажіть загальну формулу алканів:
  а) СnН2n+2      б) СnН2n      в) СnН2n-2    г) немає вірної відповіді
3. Виберіть ряд речовин, які є представниками алкенів:
    а) С2Н4, С3Н6,  С4Н8   б) СН4, С2Н6,  С4Н10       в) С2Н2, С3Н4,  С4Н6      г) С2Н6, С3Н8,  С4Н8
4. Визначте формулу речовини А в ланцюжку перетворень:
С2Н2  → А → С6Н5Сl
                  а)ацетилен      б)хлорбензен       в)бензин      г)циклогексан
5.Позначте формулу  етилового спирту:
     а) С2Н5ОН      б)НСООН     в)СН3СООН       г) С17Н35СООН.
6. Виберіть загальну формулу насичених  одноосновних карбонових кислот:
    а)Сп2О)m        б) R1CООR2     в) СпН2п +1ОН         г)  СпН2п+1СООН
7. Виберіть функціональна группа, що належить  альдегідам:
О                            О                      О
 а) –ОН    б) ─С                     в). ─С               г) ─С
  ОН                         Н                    О─
8 . Сахароза – це органічна речовина, що належать до класу:
     а) спиртів      б) естерів      в) вуглеводів       г) карбонових кислот
9.  Для виявлення крохмалю використовують:
а)  аміачний розчин арґентум (І) оксид,    Б)Сu(ОН)2         в) спиртовий розчин йоду      г) бромна вода.
10.  Серед вуглеводів, виберіть полісахариди: 
  а)глюкоза, фруктоза   б) сахароза, крохмаль       в) крохмаль, целюлоза     г)сахароза, целюлоза
Рівень ІІ  
11.Установіть відповідність між реагентами та продуктами реакції:   1б
А)СНCl2    →                       1) СНСl = CHCl
Б)СН= СН2  + Сl→               2) СН3Cl + HCl
В) СН ≡   СН + Cl→              3) CH2Cl - CH2Cl
Г) СН– СН+Cl2    →              4) CH3 - CH2Cl
                                                   5) CH3 - CH2Cl +НCl
12.Напишіть формули вуглеводнів за їх назвами                                      1б
       а)4,4 – диметилгепт – 2- ен                  б)3 – метилпент – 1- ин     
13.Дайте назви вуглеводням за їх формулами:                                          1б
а)СН– СН – СН – СН–СН– СН3                              б) СН ≡ С – СН – СН–СН3
                       І          І                                                                                                                          І
                      СН3   С2Н5                                                                                                            СН3

14. Установіть відповідність між реагентами і продуктами реакції        
     А. С2Н5ОН + СН3СООН →                           1.    СО+ Н2О       ;    
     Б.  С12Н22О11 + О2     →                                     2. С17Н35СООН
     В.С17Н33СООН + Н2 →                                     3. СН3СОО Nа  + Н2
     Г. СН3СООН + Nа →                                        4. НСООСН3   + Н2О
                                                                                  5. СН3СОО С2Н5  + Н2О
Рівень ІІІ
15.Здійснити перетворення, дайте назви речовинам:    2б
         СО2 →  С6Н12О6  →  (С6Н10О5)n → С6Н12О6  → СО2.

Рівень IV   Розв`яжіть задачу    (2б.)

16. Обчисліть об’єм вуглекислого газу, який виділиться  внаслідок спиртового бродіння  400г глюкози, що містить 10 % домішок (н.у.).

Хімія 18.01.21

Тема: Карбонові кислоти





Домашнє завдання: параграф 18,19


Хімія 09.11.20

Тема: Оксигеновмісні органічні сполуки. Спирти

https://www.youtube.com/watch?v=_honyxMc5Tg









Дом. завд.: параграф 13,14


Хімія 05.11.20

Тема: Контрольна робота №1

                       1 курс 1 семестр                          Варіант I

1. Основне положення теорії будови органічних речовин стверджує, що властивості органічних речовин визначаються:

а) лише електронною будовою їхніх молекул;

б) лише складом їхніх молекул;

в) складом, хімічною, електронною і просторовою будовою їхніх молекул;

г) лише просторовою будовою їхніх молекул.

2. Вкажіть, який з насичених вуглеводнів за нормальних умов є газом:


а) С6Н14;

б) С3Н6;

в) С3Н4;

г) С3Н8.


3. Вкажіть насичений вуглеводень, який не має ізомерів:


а) етан;

б) бутан;

в) пентан;

г) гексан.


4. До складу органічних сполук, крім Карбону можуть входити:


а) S, P, N, Zn, Ca, Al; 

б) СІ, Br, He, Ar, N;

в) O, S, P, N, H, галогени;

г) F, Na, B, Mg, Fe.


5. Яка загальна формула відповідає алкінам:


а) СnН2n+2;         

б) СnН2n-2;                 

в) СnН2n;

г) СnН2n-4.


6. Вкажіть формулу етанолу:


а) СН4О;

б) С2Н6О;

в) С3Н6О;

г)С2Н4О


7. Вкажіть функціональну групу альдегідів:


а) ― ОН;

б) ― СООН;

в) ― СО;

г) ― СОН.


8. Вкажіть назву речовини, що має будову СН3 ― С ― СН2 ― СН3;

                                                                                        |

                                                                                     С2Н5

а) 2-етил-2-метилбутан;

б) 1,1-диметил-2-етилпропан;

в) 3,3-диметилпентан;

г) 2,2-диетилбутан.

 

 

9. Складіть рівняння реакцій, за якими можна здійснити такі перетворення:

кальцій карбід → ацетилен → етен → бромоетан → етанол → етен.

 

10. Обчисліть і вкажіть об’єм кисню (н.у.), який витратиться на спалювання 40 л (н.у.) етену:


а) 80;

б) 90;

в) 100;

г) 120.

                              1 курс 1 семестр                                 Варіант II

1. У гомологів:

а) однакове значення відносної молекулярної маси;

б) однакова кількість груп СН2;

в) подібна будова молекул і подібні хімічні властивості;

        г) однакова кількість груп СН2, подібна будова молекул і подібні хімічні властивості

        2. Вкажіть, до якого типу хімічних реакцій належить реакція хлору з метаном:


а) обміну;

б) сполучення;

в) розкладу;

г) заміщення.


3. Вкажіть продукти реакції горіння вуглеводнів:


а) вода і чадний газ;

б) вуглекислий газ і вода;

в) вуглекислий і чадний гази;

г) вода і метан.


4. Вкажіть загальну формулу ненасичених вуглеводнів ряду етилену:


а) СnH2n;

б) СnH2n-2;

в) СnH2n+2;

г) СnH2n-6.


      5. До складу молекули вуглеводню гомологічного ряду ацетилену входить 5 атомів Карбону. Вкажіть його формулу:


а) С5Н10;

б) С5Н8;

в) С5Н9;

г)С5Н12.


6. Вкажіть функціональну групу спиртів:


а) ― СООН;

б) ― ОН;

в) ― СОН;

        г) ― NО2.


7. Вкажіть формулу гліцерину (гліцеролу):


а) С2Н6О;

б) С2Н6О2;

в) С3Н8О3;

г) С3Н8О.


8. З наведених нижче структур виберіть назву алкену:

СН3 ─ СН2 ─ С ═ С ─ СН2 ─ СН3

                                │     │

                                СН3  СН2─ СН


а) 1,1-диетил-2-метил-1-бутен;

б) 2,3-диетил-2-пентен;

в) 4-етил-3-метил-3-гексен;

г) 3-етил-4-метил-3-гексен.


9. Складіть рівняння реакцій, за якими можна здійснити такі перетворення:

С2Н6 → С2Н4 → С2Н5ОН → С2Н5Br

                                   ↓

                             С2Н5ОК

10. Спалили метан, кількість речовини якого становить 4 моль. Обчисліть і вкажіть об’єм вуглекислого газу (нормальні умови), який утворився в результаті спалювання метану:

а) 44,8 л.;           б) 11,2 л.;          в) 89,6 л.;          г) 9,6 л..

Хімія 27.10.20.

Тема: Застосування аренів та їх похідних


https://www.youtube.com/watch?v=PH29pEVKc0Y


 Хімія 20.10.20.

Тема: Ароматичні вуглеводні. Бензен

https://www.youtube.com/watch?v=_Z7oU06dc5I 






Коментарі

Популярні публікації