23 група
Хімія 21.04.22
Тема: Кислоти. Кислотні дощі
Домашнє завдання: повторити матеріал, тестові завдання виконати, проекти здати (скинути в приват)
Хімія 20.04.22
Тема: Оксиди неметалічних елементів, їх уміст в атмосфері
Позначте, які елементи утворюють переважно кислотні оксиди:
Виберіть хімічний елемент, що входить до складу оксидів:
Виберіть визначення оксиду:
Позначте ознаку амфотерних оксидів:
Який з неметалічних елементів утворює найбільшу кількість оксидів оксидів?
Який агрегатний стан оксидів: SiO2 , NO2 , SO3?
Домашнє завдання: параграф 19, впр.2-5
Хімія 14.04.22
Тема:Сполуки неметалічних елементів з Гідрогеном
Домашнє завдання: параграф 18, виконати вправи 1-3. Підготувати проекти про застосування амоніаку
Хімія 09.04.22
Тема: Окисні та відновні властивості неметалів. Застосування неметалів
Домашнє завдання: параграф 17, виконати вправи 1-12
Біологія 09.04.22
Тема: Контрольна робота за другий семестр
1 варіант
І. Виберіть із запропонованих відповідей
одну правильну ( по 0,5балів за правильну відповідь)
1. До
неклітинних форм життя належать:
А) тварини; В) віруси;
В) рослини; Г) гриби.
2. Які речовини потрібні для автотрофного живлення картоплі?
А) білки й олії; Б) кисень й вода;
В) вода та вуглекислий газ; Г) вуглеводи і мінеральні солі .
3.Захворювання на
цингу виникає при нестачі в організмі вітаміну:
А) С ;
Б) В12; В) В6;
Г)
D.
4. Перевищення
йонів фтору у воді призводить до захворювання:
А) холера; Б) гельмінтоз;
В) флюороз; Г) рахіт.
5. Який
тип успадкування такої ознаки як гемофілія людини:
А) аутосомно-домінантний;
Б) Х-зчеплений домінантний;
В) аутосомно-рецесивний;
Г) Х-зчеплений рецесивний.
6. Оберіть основне джерело комбінаційної
мінливості:
А) реплікація; Б) модифікація; В) кросинговер; Г) мутації.
7. Як
називаються мутації, що виникають в статевих клітинах:
А) соматичні; Б) генеративні;
В) домінантні; Г) рецесивні.
8. Які із біологічних мутагенів
найнебезпечніші для організму людини:
А)віруси грипу; Б) соланін;
В) отрута гадюки ; Г) стафілококи.
9. Як називається лікування захворювань
шляхом заміни дефектних генів:
А) хіміотерапія ; Б) аромотерапія; В) гірудотерапія; Г) генотерапія.
10. Яким
буде співвідношення за генотипом серед нащадків за моногібридного
схрещування гетерозиготних батьківських
особин у разі неповного домінування
А) 1:1 Б)3:1 В) 1:2:1 Г) 9:3:3:1.
ІІ. ( По 1
балу за повністю правильну відповідь на запитання).
11. Установіть
відповідність між функціональним процесом і рівнем організації живої матерії:
1. догляд
зграї за потомством, А)
екосистемний,
2.
мейоз,
Б)
популяційно – видовий,
3.
нервова регуляція функцій, В) організмів,
4.
кругообіг речовин й енергії, Г) клітинний,
Д )молекулярний.
12. Установіть відповідність між відділами рослин і представниками.
А) Мохоподібні, 1.
ламінарія, саргасум,
Б) Покритонасінні, 2. сфагнум, зозулин льон,
В) Голонасінні, 3. кипарис, ялиця,
Г) Папороті , 4. шипшина, ромашка,
5. щитник чоловічий, орляк
13. Установіть відповідність між процесами
ембріогенезу людини та їхнім значенням
1. Дроблення; А. Формування
дитячого місця,
2. Гаструляція; Б.
Утворення бластомерів,
3. Плацентація; В. Прикріплення зародка до стінок матки,
4. Імплантація; Г. Утворення тканин й органів,
Д. Формування двошарового зародка.
ІІІ. Завдання
з вибором правильної комбінації відповідей (1,5 балів)
14.
Виберіть ознаки, що характеризують орла степового.
А. Рівень: Б. Належність до класу: В. Спосіб живлення:
1. екосистемний, 1. Амфібії, 1. Сапрофаг,
2. клітинний, 2.
Ссавці, 2. Паразит,
3. молекулярний, 3. Птахи, 3. Фітофаг,
4. організмовий, 4. Хрящові риби, 4. Хижак.
ІV. Дайте відповідь на запитання (1,5 бали)
15. Що є
спільного і відмінного між вірусами, пріонами й віроїдами?
Хімія 07.04.22
Тема: Алотропія. Алотропні модифікації неметалів
Домашнє завдання: переглянути відео і презентацію, інформацію слайдів переписати в зошити, параграф 16 підручника Хімія 11 клас
Біологія 31.03.22
Тема: Вивчення етапів ембріогенезу.Лабораторна робота №4. Ембріогенез людини. Чинники, здатні справляти вплив на процеси росту та розвитку
Хімія 31.03.22
Тема: Неметали. Загальна характеристика неметалів. Фізичні властивості
Домашнє завдання: переглянути відео, опрацювати презентації
Хімія 24.03.22
Контрольна робота з теми „Неорганічні речовини і їхні властивості”
І варіант
1. Укажіть формулу лугу:
А) Cu(OH)2 ; Б) Al(OH)3; В) H2SO4; Г) KOH.
2. Позначте тип хімічного зв’язку в металах:
А) ковалентий; Б) іонний; В) металічний; Г) водневий.
3. Розмістіть метали у послідовності зростання їх активності:
А) калій; Б) рубідій; В) натрій; Г) літій.
4. Позначте число електронів в атомі алюмінію:
А) 3; Б) 13; В) 26; Г) 50.
5. Вкажіть речовини, з якими може реагувати ферум (ІІ) оксид:
А) H2; Б) Br2; В) HNO3; Г) SO3.
6. Виберіть пари речовин, між якими відбудеться хімічна реакція:
А) Натрій і вода; Б) купрум (ІІ) оксид і вода;
В) магній оксид і хлорид на кислота; Г) алюміній гідроксид і калій гідроксид.
7. За схемами перетворень складіть рівняння реакцій:
калій → калій оксид → калій гідроксид → калій фосфат
8. Обчисліть масу осаду, утвореного внаслідок взаємодії натрій карбонату масою 10,6 г з магній хлоридом масою 10 г.
ІІ варіант
1. Знаходження металів у природі:
А) тільки у вільному стані; Б) тільки у вигляді сполук;
В) у вільному стані та у вигляді сполук.
2. Вкажіть перелік, до якого ввійшли лише металічні елементи:
А) Al, O, P, Na ; В) Zn, Fe, K, Al;
Б) N, Zn, Co, S; Г) Cl, C, Br, H;
3. Вкажіть речовину, яка не може реагувати із залізом:
А) Ca(OH)2 ; Б) HCl; В) Cl2; Г) CuSO4;
4. Вкажіть властивості алюміній оксиду:
А) основні; Б) кислотні; В) амфотерні; Г) окисні.
5.Укажіть метали, які за звичайних умов реагують з водою:
А) калій; Б) кальцій; В) залізо; Г) мідь.
6. Позначте пару речовин, взаємодією яких можна добути ферум(ІІ) гідроксид:
А) ферум (ІІ) оксид і вода; Б) залізо і вода;
В) залізо і сульфатна кислота; Г) ферум (ІІ) сульфат і калій гідроксид.
7. За схемами перетворень складіть рівняння реакцій:
магній → магній оксид → магній гідроксид → магній нітрат
8. Яку масу алюміній сульфіду можна добути з алюмінію масою 10.8 г і сірки масою 32 г?
Оцінювання: 1-6 по 1 балу;
7- 2,5 бали;
8 – 3,5 бали.
Біологія 24.03.22
Тема: Особливості репродукції людини у зв'язку з її біосоціальною сутністю. Репродуктивне здоров'я
Репродуктивне здоров’я, як і здоров’я в цілому, визначається різними чинниками, наприклад, спадковість, спосіб життя, корисні і шкідливі звички тощо.
Основною методикою репродуктивної медицини є екстракорпоральне запліднення (ЕКЗ, «штучне запліднення», «запліднення в пробірці»). Це методика, згідно з якою яйцеклітини жінки запліднюються поза її організмом і через кілька діб вводяться в порожнину матки з метою розвитку вагітності.
Отже, можливості сучасної репродуктивної медицини є дуже оптимістичними — завдяки ефективним методикам лікарі здатні допомогти сім'ям реалізувати мрію про материнство, виліковувати безпліддя і загалом сприяти поліпшенню репродуктивного здоров’я нації.
Переглянути відео за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=D7z4MOUIvA8
Домашнє завдання:
- Опрацювати теоретичний матеріал і зробити короткий конспект .Виконати тести
«Репродукція та розвиток»
І
рівень (0,5 бала за
правильну відповідь)
1. 1.Прикладом
фізіологічної регенерації є:
А) відновлення
клітин крові Б) утворення післяопераційних рубців
2. Орган, який пересаджують, - це:
А) імплант Б) трансплантант
3. Скільки клітин утворюються під час мітозу:
А) дві Б) чотири
4. Яйцеклітина містить набір хромосом:
А) 22А+У
Б) 22А+Х
5. Найбільш трансплантованим органом є:
А) нирка Б) шкіра
6. Незапрограмованою загибеллю клітини є:
А) апоптоз
Б) некроз
ІІ рівень (1 бал за правильну відповідь)
7. Тотипотентною клітиною є:
А) мезенхімні
клітини Б) яйцеклітина В) сперматогонії Г) клітини епітелію
8. Якої стадії гаметогенезу немає у формування яйцеклітин:
А) розмноження
Б) росту В) дозрівання Г) формування
9. Попередником зиготи є:
А) яйцеклітина Б) морула
В) бластула Г) гаструла
ІІІ рівень (4 бала за виконане завдання)
10. З’єднайте форми нестатевого розмноження з представниками:
Шизогонія |
|
Гідра прісноводна, губки |
Брунькування |
Морська зірка, нитчаста водорість |
|
Спороутворення |
Споровики, малярійний плазмодій |
|
Фрагментація |
Папороть, гриби |
Біологія 17.03.22
Тема: Ріст, розвиток, старіння та смерть клітин. Порушення клітинного циклу
Цитогенез - це ріст та розвиток клітин, що супроводжуються
взаємопов’язаними кількісними та
якісними перетвореннями
Наприклад: утворення клітин крові,
сперматогенез, овогенез
Цитогенез |
|
Ріст |
Розвиток |
Сукупність кількісних змін, що зумовлюють
збільшення розмірів, маси, об’єму клітин |
Сукупність якісних змін, що ведуть до появи
відмінностей порівняно з попередніми стадіями |
Анаболічні процеси синтезу переважають над катаболічними
процесами розпаду речовин |
Відбуваються зміни в цитоплазмі клітин
унаслідок її взаємодії з ядром, виникає новий стан клітини, що визначається змінами
хімічного складу, будови, життєдіяльності |
На ріст впливають: · температура, · наявність поживних речовин і води, · відсутність шкідливих чинників, · функції рН середовища, · наявність чинників росту Розміри обмежуються ефективністю дифузії, що
забезпечує транспорт важливих іонів, елементів, молекул у цитоплазму через
клітинну мембрану |
|
Зі збільшенням лінійних розмірів вдвічі площа поверхні збільшуєтьcя в
чотири рази, а об’єм у вісім разів |
Диференціація клітин (цитодиференціація)
– це процес виникнення структурних та функціональних відмінностей між
клітинами, в результаті чого ці клітини стають спеціалізованими для різних
процесів життєдіяльності багатоклітинних організмів
Відбувається в ембріогенезі завдяки стовбуровим
клітинам зародкових листків, продовжується в постембріональному періоді
Значення диференціації: створює різні форми клітин, функції, процеси
Диференціальна активність генів – це активність генів, які вмикаються та клітина
перетворюється на певний один тип
Типи стовбурових клітин |
||
Тотипотентні клітини |
Плюрипотентні клітини |
Уніпотентні клітини |
Клітини, які можуть диференціюватися в
будь-який тип клітин організму, з яких може утворитись цілий організм |
Клітини, які можуть дати початок кожному типу
клітин, але новий організм з них не утворюється |
Клітини, які можуть перетворюватися лише на
клітини одного типу |
Зигота Бластомери |
Мезенхімні клітини, які дають початок
клітинам крові, хрящової, кісткової, гладкої м’язової тканин
|
Клітини епітелію шкіри, сперматогоніїв |
Детермінація клітин – це сукупність процесів, які спрямовують розвиток клітини
Чинники детермінації |
|||
Диференціальна активність генів |
Цитоплазматичний розподіл (сегрегація) |
Ембріональна індукція |
Інтеграція клітин |
Відбувається без змін генотипу |
Якісно відмінні ділянки цитоплазми зиготи
потрапляють в різні дочірні клітини |
Взаємовпливи поруч розміщених клітин |
Це сукупність процесів, що забезпечують
існування клітин у сталих або тимчасових клітинних комплексах для виконання
певних функцій |
Експресія генів регулюється так, що різні
клітини синтезують різні білки та стають спеціалізованими |
Цитоплазма впливає на активацію або
гальмування генів, що призводить до синтезу певних молекул РНК та синтезу
білків даного типу |
|
Завдяки міжклітинним контактам проявляються
властивості біологічних систем, яких немає в окремих клітин (емерджентні
властивості) |
Механізми диференціальної активності: - Генетичні механізми
регуляції (на рівні транскрипції, процесингу РНК,
трансляції, післятрансляційної модифікації білків) - Епігенетичні (РНК-інтерференція, метилювання, регуляція на рівні хроматину) |
|
|
|
Закріплення знань!
Перегляньте презентацію «Ріст та розвиток
клітин» https://bit.ly/34E8RhR
Презентацію «Регенерація, ріст та розвиток
клітин. Мітоз та мейоз»
ІV. Узагальнення, систематизація знань і вмінь
Практичні завдання
· Розв’яжіть кросворд «Ріст та розвиток клітин» https://bit.ly/2Vv8CRZ
· Інтерактивна вправа «Ріст і розвиток клітин» https://bit.ly/2yVCQG8
Творчі завдання
· Підготуйте презентацію на тему «Ріст та
розвиток клітин»
Домашнє завдання
Опрацювати §57
Біологія 29.10.21
Тема: Білки, ліпіди, вуглеводи, біологічна роль та функції
Домашнє завдання: Параграф 14, проекти
Тема. Складання схем обміну вуглеводів, ліпідів та білків у організмі людини
Мета: навчитися складати схеми обміну вуглеводів, ліпідів та білків у організмі людини.
Обладнання і матеріали: таблиця «Обмін речовин», додаткова інформація про обмін вуглеводів, ліпідів та білків в організмі людини.
Хід роботи
1. Складіть схему обміну вуглеводів у організмі людини. Позначте послідовні стадії та напрями перетворень.
2. Складіть схему обміну ліпідів у організмі людини. Позначте послідовні стадії та напрями перетворень.
3. Складіть схему обміну білків у організмі людини. Позначте послідовні стадії та напрями перетворень.
3. Сформулюйте висновок про особливості обміну речовин (білків, ліпідів, вуглеводів) в організмі людини.
1. Обмін речовин складається з процесів ______ та _______.
2. Основними поживними речовинами є _______, _____ та________.
3. процеси дисиміляції у людини починаються в ______.
4. Головним джерелом енергії для людини є ________.
5. Полісахариди розщеплюються до _______.
6. Основним джерелом енергії для людини є моносахарид ______, її розповсюджує кров.
7. Процес розщеплення жирів називається _________.
8. Розщеплення білків до ________ починається в _________.
9. З отриманих _______ у ході ________ організм утворює власні білки.
Висновок: під час обміну речовин відбувається розщеплення складних органічних сполук — білків, ліпідів та вуглеводів, що потрапили у клітину, на простіші, з яких частина використовується для синтезу необхідних організму речовин, а частина зазнає повного розщеплення до кінцевих продуктів метаболізму (Н20, С02, NH3). Ці процеси забезпечують енергетичні потреби організму на здійснення та регуляцію життєвих функцій, а також оновлюють його хімічний склад.
Хімія 26.10.21
Тема: Хімічний зв'язок
Основні типи хімічного зв'язку
Вам відомо, що атоми можуть з'єднуватися один з одним з утворенням як простих, так і складних речовин. При цьому утворюються різного типу хімічні зв'язки: іонна, ковалентний (неполярні і полярна), металева і воднева.
Одне з найбільш істотних властивостей атомів елементів, що визначають, який зв'язок утворюється між ними - іонна або ковалентний, - це електронегативність, тобто здатність атомів у сполуці притягувати до себе електрони.
Умовну кількісну оцінку електронегативності дає шкала відносних електроотріцательностей.
У періодах спостерігається загальна тенденція зростання електроотріца-ності елементів, а в групах - їх падіння. Елементи по електроот-ріцательностям розташовують у ряд, на підставі якого можна порівняти електронегативності елементів, що знаходяться в різних періодах.
Тип хімічного зв'язку залежить від того, наскільки велика різниця значень електроотріцательностей з'єднуються атомів елементів. Чим більше відрізняються по електронегативності атоми елементів, що утворюють зв'язок, тим хімічна зв'язок полярності.
Провести різку межу між типами хімічних зв'язків не можна. У більшості з'єднань тип хімічного зв'язку виявляється проміжним; наприклад, сильнополярная ковалентний хімічний зв'язок близька до іонної зв'язку. В залежності від того, до якого з граничних випадків ближче за своїм характером хімічна зв'язок, її відносять або до іонній, або до ковалентного полярного зв'язку.
Домашнє завдання: підр. Ярошенко Хімія 11 клас параграф 6, впр.2-5
26.10.21 біологія
Тема: Білки
- Оголошення теми та мети уроку.
Елементарний склад | амінокислотний | |||||||
С,О,Н,N,S,іноді Р,І, Fe та інші елементи |
| |||||||
С—50 -55% О—19-24% Н—6,5-7,3% | N—15-19% S—0,2-2,4% | |||||||
Ar(S) = 32. Складаю пропорцію: 0,32% - 32, 100% - х, | Звідси х = 32·100/0,32, х = 10000 Відповідь: Мr(білка) = 10 000 |
Структура білка | Просторова конфігурація |
Первинна А - А - А – А | Поліпептидний ланцюг - лінійне сполучення залишків амінокислот. |
Вторинна (досліджували американські вчені Л. Полінг та Р. Корі) | Альфа-спіраль виникає в результаті утворення водневих зв`язків між групами -СО- та -NH, розташованих на різних витках спіралі. Бета-шар утворюється між поліпептидними ланцюгами |
Третинна (клубок; шар; глобула) (досліджував англійський вчений Дж. Кендрю в 1957 р.) Білок міоглобін | Спосіб упакування альфа-спіралі у просторову глобулу. Утворюється завдяки додатковим водневим, дисульфідним -S-S- зв`язкам, сольовим місткам - між карбоксильною групою –СООН і аміногрупою -NH2, складноефірним місткам - між карбоксильною групою –СООН і гідроксильною групою –ОН |
Четвертинна (Об'єднання декількох глобул в єдине функціональне утворення) визначили Кендрю і Перуц. Гемоглобін чотири глобули міоглобіну | Спосіб спільного упакування декількох поліпептидних ланцюгів (слабкі нековалентні зв’язки, характерна для молекул з молекулярною масою більше 50тис.) Цю структуру мають близько 5% існуючих білків, у тому числі гемоглобін, імуноглобулін, інсулін, керотин. Зв'язки, ті ж самі, що і при утворенні третинної структури. |
знайомий нам з побуту(зіпсовані яйця, притухлі м’ясо, риба)
ЗА | ПРОТИ |
1. Родина з чотирьох осіб спричиняє більше викидів парникових газів від споживання м'яса, ніж від користування двома автомобілями. Якщо населення Землі відмовиться від м'яса, то викиди від харчової промисловості знизяться на 60%. 2. Вегетаріанське харчування знижує рівень холестерину, а також нормалізує роботу і покращують стан судин і серця. 3. Вегетаріанці менш схильні до артрозів, артритів, гіпертонії, атеросклерозу, діабету, ішемічної хвороби серця і жовчнокам’яної хвороби. З 5 мільярдів гектарів сільськогосподарських угідь у всьому світі, 68% використовується для худоби. Якщо ми оберемо вегетаріанство, на 80% цих земель можна буде відновити луки і ліси 4.Вегетаріанці можуть похвалитися відмінною роботою кишечника, адже багаті клітковиною овочі та фрукти нормалізують його мікрофлору і перистальтику. 5. Допомагає позбутися зайвої ваги – в м'ясі багато калорій, а овочефруктова дієта сприяє схудненню, пригнічує процеси гниття. 6. Вживання великої кількості фруктів і овочів сприяє виведенню з організму людини різних токсинів і шлаків, а також нормалізує обмін речовин. | 1. Вегетаріанство може бути наслідком соціально-економічних умов і релігійних приписів, а не свідомим вибором людини 2. Білок м'яса засвоюється організмом людини майже повністю, тоді як рослинні білки, як більш чужі людині, всмоктуються в кров лише наполовину і вимагають на це більше часу. Організм не доотримує належної кількості білків, вітамінів, мінералів, 3. До 30 років відмова від білків тваринного походження може завдати серйозної шкоди організму, а дітям і вагітним вегетаріанство протипоказано – деякі амінокислоти для росту і розвитку незамінні рослинною їжею. 4. В результаті нестачі білка, що має тваринне походження, організм починає розщеплювати власний білок, також і м’язовий. Це здатне призвести до дистрофії, послаблення бар’єрної функції печінки, порушення роботи різних залоз внутрішньої секреції, погіршується стан шкіри, нігтів, випадає волосся 5. Виникає хронічна нестача вітамінів В2 і В12 у тих, хто відмовляється від молочних продуктів – це може призвести до проблем з кровотворенням і нервовою системою. Наприклад, нестача вітаміну В12 загрожує виникненням розсіяного склерозу. 6.Невживання риби спричиняє брак важливих речовин, наприклад, омега-3. Це здатне стати причиною катаракти та деяких серцево-судинних хвороб. Молочними і рослинними продуктами неможливо заповнити нестачу «м’ясного» добре засвоюваного заліза. Ну а дефіцит цієї речовини є причиною анемії |
Я пропоную компроміс, щоб повноцінно жити, бути здоровим та гарним необхідно споживати як рослинну так і тваринну їжу. У повній мірі організм забезпечується білками, коли із 100 г білкової їжі 60 % - це тваринні білки, а 40% - рослинні. Щоб підтримати свою форму людині необхідно споживати м'ясо 3 – 4 рази на тиждень, тоді як щоденне його вживання дійсно шкідливе! |
Хімія 14.01.21
Тема: Нітрогеновмісні органічні сполуки. Аміни як органічні основи
Домашнє завдання: П.Попель, Л.Крикля § 26 прочитати, впр.194, 197
Хімія 12.11.20
Тема: Карбонові кислоти, їх склад та властивості
Хімія 05.11.20
Тема: Альдегіди. Хімічні властивості, способи одержання та застосування
https://www.youtube.com/watch?v=-zT3y4Kbyac
Дом.завд.:Параграф 17, впр.124, 125
Хімія 02.11.20
Тема: Альдегіди. Склад та фізичні властивості
https://www.youtube.com/watch?v=5Qt14yIKbwQ
Дом.завд.: Параграф 17, впр.121,122
Хімія 26.10.20.
Тема: Фенол.
https://www.youtube.com/watch?v=7q0s07gPP8Q
https://www.youtube.com/watch?v=MoN-vjs83rM
Хімія 19.10.20.
Тема: Гліцерол. Багатоатомні спирти.
https://www.youtube.com/watch?v=-D9CfrorSXM
Хімія 15.10.20.
Тема: Хімічні властивості спиртів.
https://www.youtube.com/watch?v=0QBe_S6ZwW4
Коментарі
Дописати коментар