23 група

Хімія 21.04.22

Тема: Кислоти. Кислотні дощі



Домашнє завдання: повторити матеріал, тестові завдання виконати, проекти здати (скинути в приват)


Хімія 20.04.22

Тема: Оксиди неметалічних елементів, їх уміст в атмосфері





Самостійна робота

Запитання 1

Позначте, які елементи утворюють переважно кислотні оксиди:

варіанти відповідей
 

Лужні

 
 

Лужноземельні

 
 

Неметалічні

 
 

Металічні

Запитання 2

Виберіть хімічний елемент, що входить до складу оксидів:

варіанти відповідей
 

Нітроген

 
 

Карбон

 
 

Гідроген

 
 

Оксиген

Запитання 3

Виберіть визначення оксиду:

варіанти відповідей
 

Сполука, до складу якої входить Оксиген;

 
 

Сполука, яка утворюється в результаті згоряння речовини;

 
 

Бінарна сполука, яка містить Оксиген із ступенем окиснення -2;

 
 

Бінарна сполука, яка містить Оксиген

Запитання 4

Позначте ознаку амфотерних оксидів:

варіанти відповідей
 

Виявляють кислотні й основні властивості;

 
 

Виявляють переважно кислотні властивості;

 
 

Взаємодіють з оксидами;

 
 

Містять атоми металічних елементів

Запитання 5

Який з неметалічних елементів утворює найбільшу кількість оксидів оксидів?

варіанти відповідей
 

нітроген

 
 

сульфур

 
 

карбон

 
 

фосфор

 
 

силіцій

Запитання 6

Який агрегатний стан оксидів: SiO2 , NO2 , SO3?

варіанти відповідей
 

газоподібний,рідкий,твердий

 
 

твердий, газоподібний,рідкий

 
 

рідкий

 
 

твердий

Домашнє завдання: параграф 19, впр.2-5

Хімія 14.04.22

Тема:Сполуки неметалічних елементів з Гідрогеном



Домашнє завдання: параграф 18, виконати вправи 1-3. Підготувати проекти про застосування амоніаку


Хімія 09.04.22

Тема: Окисні та відновні властивості неметалів. Застосування неметалів






Домашнє завдання: параграф 17, виконати вправи 1-12


Біологія 09.04.22

Тема: Контрольна робота за другий семестр 

1 варіант 

І. Виберіть із запропонованих відповідей одну правильну ( по 0,5балів за правильну відповідь)

1. До неклітинних форм життя належать:

 А) тварини;                              В) віруси;

 В) рослини;                             Г) гриби.

2. Які речовини потрібні для автотрофного живлення картоплі?

 А) білки й  олії;                                  Б) кисень й вода;

 В) вода та вуглекислий газ;              Г) вуглеводи і мінеральні солі .

3.Захворювання на цингу виникає при нестачі в організмі вітаміну:

А) С ;                 Б)  В12;                         В)  В6;                  Г)  D.

4. Перевищення йонів фтору у воді призводить до захворювання:

А) холера;                                              Б) гельмінтоз;

В) флюороз;                                           Г) рахіт.

5. Який тип успадкування такої ознаки як гемофілія людини:

А) аутосомно-домінантний;

Б) Х-зчеплений домінантний;

В) аутосомно-рецесивний;

Г) Х-зчеплений рецесивний.

  6. Оберіть основне джерело комбінаційної мінливості:

А) реплікація;      Б) модифікація;    В) кросинговер;      Г) мутації.

  7. Як називаються мутації, що виникають в статевих клітинах:

А) соматичні;     Б)  генеративні;   В) домінантні;    Г) рецесивні.

  8. Які із біологічних мутагенів найнебезпечніші для організму людини:

А)віруси грипу;                        Б) соланін;

В) отрута гадюки ;                   Г) стафілококи.

  9. Як називається лікування захворювань шляхом заміни дефектних генів:

А) хіміотерапія ;   Б) аромотерапія;   В) гірудотерапія;    Г) генотерапія.

10. Яким буде співвідношення за генотипом серед нащадків за моногібридного схрещування  гетерозиготних батьківських особин у разі неповного домінування

А) 1:1                    Б)3:1                     В) 1:2:1                    Г) 9:3:3:1.

 

ІІ. ( По 1 балу за повністю правильну відповідь на запитання).

11. Установіть відповідність між функціональним процесом і рівнем організації живої матерії:

 1. догляд зграї за потомством,                  А) екосистемний,

 2. мейоз,                                                      Б) популяційно – видовий,

 3. нервова регуляція функцій,                   В) організмів,

 4. кругообіг речовин й енергії,                  Г) клітинний,

                                                                     Д )молекулярний.

12. Установіть відповідність між відділами  рослин і представниками.

 А) Мохоподібні,                                       1. ламінарія, саргасум,

 Б) Покритонасінні,                                   2. сфагнум, зозулин льон,

 В) Голонасінні,                                         3. кипарис, ялиця,

 Г)  Папороті ,                                            4. шипшина, ромашка,

                                                                   5. щитник чоловічий, орляк

 

 

  13. Установіть відповідність між процесами ембріогенезу  людини та їхнім значенням

1. Дроблення;               А. Формування дитячого місця,

2. Гаструляція;              Б. Утворення бластомерів,

3. Плацентація;             В. Прикріплення зародка до стінок матки,

4. Імплантація;              Г. Утворення тканин й органів,

                                     Д.  Формування двошарового зародка.   

 

ІІІ. Завдання з вибором правильної комбінації відповідей (1,5 балів)

14. Виберіть ознаки, що характеризують орла степового.

А. Рівень:                    Б. Належність до класу:     В. Спосіб живлення:

1.  екосистемний,         1. Амфібії,                             1. Сапрофаг,

2. клітинний,               2. Ссавці,                               2. Паразит,

3. молекулярний,        3. Птахи,                                3. Фітофаг,

4.  організмовий,        4. Хрящові риби,                   4. Хижак.

 

ІV. Дайте відповідь на запитання (1,5 бали)

15. Що є спільного і відмінного між вірусами, пріонами й віроїдами?

 


Хімія 07.04.22


Тема: Алотропія. Алотропні модифікації неметалів









Домашнє завдання: переглянути відео і презентацію, інформацію слайдів переписати в зошити, параграф 16 підручника Хімія 11 клас

Біологія 31.03.22

Тема: Вивчення етапів ембріогенезу.Лабораторна робота №4. Ембріогенез людини. Чинники, здатні справляти вплив на процеси росту та розвитку





Завдання: відео переглянути, вивчити тему, слайди і лабораторну роботу написати.

Хімія 31.03.22

Тема: Неметали. Загальна характеристика неметалів. Фізичні властивості


Домашнє завдання: переглянути відео,  опрацювати презентації


Хімія 24.03.22

Контрольна робота з теми „Неорганічні речовини і їхні властивості”

І варіант

1. Укажіть формулу лугу:

    А) Cu(OH)2 ;         Б) Al(OH)3;          В) H2SO4;                 Г) KOH.       

2. Позначте тип хімічного зв’язку в металах:

     А) ковалентий;     Б) іонний;            В) металічний;       Г) водневий.

3. Розмістіть метали у послідовності  зростання їх активності:

     А) калій;                Б) рубідій;             В) натрій;              Г) літій.

4. Позначте число електронів в атомі алюмінію:

     А) 3;                         Б) 13;                     В) 26;                    Г) 50.

5. Вкажіть речовини, з якими може реагувати ферум (ІІ) оксид:

     А) H2                     Б) Br2;                    В) HNO3;              Г) SO3.

6. Виберіть пари речовин, між якими відбудеться хімічна реакція:

   А) Натрій і вода;                                                Б) купрум (ІІ) оксид і вода;

   В) магній оксид і хлорид на кислота;      Г) алюміній гідроксид і калій гідроксид.

7.  За схемами перетворень складіть рівняння реакцій:

          калій  → калій оксид   →   калій гідроксид   →  калій фосфат

8. Обчисліть масу осаду, утвореного внаслідок взаємодії натрій карбонату масою 10,6 г з магній хлоридом масою 10 г.

ІІ варіант

1. Знаходження металів у природі:

    А) тільки у вільному стані;                                      Б) тільки у вигляді сполук;

     В) у вільному стані та у вигляді сполук.

2. Вкажіть перелік, до якого ввійшли лише металічні елементи:

    А) Al, O,  P,  Na ;                                      В) Zn, Fe,  K, Al;

     Б) N, Zn, Co,  S;                                       Г) Cl, C,  Br, H;

3. Вкажіть речовину, яка не може реагувати із залізом:  

      А) Ca(OH)2 ;                  Б)  HCl;                 В) Cl2;               Г) CuSO4;

4. Вкажіть властивості  алюміній оксиду:

       А) основні;                   Б) кислотні;         В) амфотерні;     Г) окисні.

5.Укажіть метали, які за звичайних умов реагують з водою:

      А) калій;                         Б) кальцій;          В) залізо;              Г) мідь.

6. Позначте пару речовин, взаємодією яких можна добути ферум(ІІ) гідроксид:

     А) ферум (ІІ) оксид і вода;                        Б) залізо і вода;

     В) залізо і сульфатна кислота;                  Г) ферум (ІІ) сульфат і калій гідроксид.

7. За схемами перетворень складіть рівняння реакцій:

         магній   →   магній оксид   →   магній гідроксид  →  магній нітрат

8. Яку масу алюміній сульфіду можна добути з алюмінію масою 10.8 г і сірки масою 32 г?

Оцінювання:    1-6 по 1 балу;

                             7- 2,5 бали;

                             8 – 3,5 бали.


Біологія 24.03.22

Тема: Особливості репродукції людини у зв'язку з її біосоціальною сутністю. Репродуктивне здоров'я


     РЕПРОДУКЦІЯ ЛЮДИНИ — біологічна здатність людини відтворювати собі подібних, що відбувається із визначальним впливом соціальних умов.
    
Репродуктивне здоров’я — це стан повного фізичного, психічного й соціального благополуччя, а не просто відсутність захворювань, що стосуються репродуктивної системи, її функцій і процесів. Це поняття багатопланове й застосовується не лише у біологічному, а й соціальному аспектах. Так, розрізняють репродуктивне здоров’я підлітків, жінок, чоловіків, молоді, нації та ін.
Репродуктивне здоров’я, як і здоров’я в цілому, визначається різними чинниками, наприклад, спадковість, спосіб життя, корисні і шкідливі звички тощо.

Репродуктивна медицина — це галузь медицини, яка займається відновленням репродуктивного здоров’я та вирішенням проблем народження дітей і планування сім'ї. У репродуктивній медицині використовуються знання генетики, гінекології, кріобіології, цитології, молекулярної біології.
Основною методикою репродуктивної медицини є екстракорпоральне запліднення (ЕКЗ, «штучне запліднення», «запліднення в пробірці»). Це методика, згідно з якою яйцеклітини жінки запліднюються поза її організмом і через кілька діб вводяться в порожнину матки з метою розвитку вагітності.


Отже, можливості сучасної репродуктивної медицини є дуже оптимістичними — завдяки ефективним методикам лікарі здатні допомогти сім'ям реалізувати мрію про материнство, виліковувати безпліддя і загалом сприяти поліпшенню репродуктивного здоров’я нації.

Переглянути відео за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=D7z4MOUIvA8

Домашнє завдання: :!:
- Опрацювати теоретичний матеріал і зробити короткий конспект .Виконати тести

«Репродукція та розвиток»

І рівень (0,5 бала за правильну відповідь)

1.                1.Прикладом фізіологічної регенерації є:

А) відновлення клітин крові      Б) утворення післяопераційних рубців

2. Орган, який пересаджують, - це:

А) імплант        Б) трансплантант

3. Скільки клітин утворюються під час мітозу:

А) дві           Б) чотири

4. Яйцеклітина містить набір хромосом:

А) 22А+У     Б) 22А+Х

5. Найбільш трансплантованим органом є:

А) нирка              Б) шкіра

6. Незапрограмованою загибеллю клітини є:

А) апоптоз     Б) некроз

ІІ рівень (1 бал за правильну відповідь)

7. Тотипотентною клітиною є:

А) мезенхімні клітини  Б) яйцеклітина  В) сперматогонії    Г) клітини епітелію

8. Якої стадії гаметогенезу немає у формування яйцеклітин:

А) розмноження  Б) росту  В) дозрівання  Г) формування

9. Попередником зиготи є:

А) яйцеклітина  Б) морула  В) бластула  Г) гаструла

ІІІ рівень (4 бала за виконане завдання)

10. З’єднайте форми нестатевого розмноження з представниками:

Шизогонія

 

Гідра прісноводна, губки

Брунькування

Морська зірка, нитчаста водорість

Спороутворення

Споровики, малярійний плазмодій

Фрагментація

Папороть, гриби

 


Біологія 17.03.22

Тема: Ріст, розвиток, старіння та смерть клітин. Порушення клітинного циклу


Цитогенез -  це ріст та розвиток клітин, що супроводжуються   взаємопов’язаними кількісними та якісними перетвореннями

Наприклад: утворення клітин крові, сперматогенез, овогенез

 

Цитогенез

Ріст

Розвиток

Сукупність кількісних змін, що зумовлюють збільшення розмірів, маси, об’єму клітин

Сукупність якісних змін, що ведуть до появи відмінностей порівняно з попередніми стадіями

Анаболічні процеси синтезу переважають над катаболічними процесами розпаду речовин

Відбуваються зміни в цитоплазмі клітин унаслідок її взаємодії з ядром, виникає новий стан клітини, що визначається змінами хімічного складу, будови, життєдіяльності

На ріст впливають:

·     температура,

·     наявність поживних речовин і води,

·     відсутність шкідливих чинників,

·     функції рН середовища,

·     наявність чинників росту

Розміри обмежуються ефективністю дифузії, що забезпечує транспорт важливих іонів, елементів, молекул у цитоплазму через клітинну мембрану

 

Зі збільшенням лінійних розмірів вдвічі

площа поверхні збільшуєтьcя в чотири рази,

а об’єм у вісім разів

 

Диференціація клітин  (цитодиференціація) – це процес виникнення структурних та функціональних відмінностей між клітинами, в результаті чого ці клітини стають спеціалізованими для різних процесів життєдіяльності багатоклітинних організмів

Відбувається в ембріогенезі завдяки стовбуровим клітинам зародкових листків, продовжується в постембріональному періоді

Значення диференціації: створює різні форми клітин, функції, процеси

Диференціальна активність генів – це активність генів, які вмикаються та клітина перетворюється на певний один тип

 

Типи стовбурових клітин

Тотипотентні клітини

Плюрипотентні

клітини

Уніпотентні

клітини

Клітини, які можуть диференціюватися в будь-який тип клітин організму, з яких може утворитись цілий організм

Клітини, які можуть дати початок кожному типу клітин, але новий організм з них не утворюється

Клітини, які можуть перетворюватися лише на клітини одного типу

Зигота

Бластомери

Мезенхімні клітини, які дають початок клітинам крові, хрящової, кісткової, гладкої м’язової тканин

 

Клітини епітелію шкіри, сперматогоніїв

 

Детермінація клітин – це сукупність процесів, які спрямовують розвиток клітини

 

Чинники детермінації

Диференціальна активність генів

Цитоплазматичний розподіл

(сегрегація)

Ембріональна індукція

Інтеграція клітин

Відбувається без змін генотипу

Якісно відмінні ділянки цитоплазми зиготи потрапляють в різні дочірні клітини

Взаємовпливи поруч розміщених клітин

Це сукупність процесів, що забезпечують існування клітин у сталих або тимчасових клітинних комплексах для виконання певних функцій

Експресія генів регулюється так, що різні клітини синтезують різні білки та стають спеціалізованими

Цитоплазма впливає на активацію або гальмування генів, що призводить до синтезу певних молекул РНК та синтезу білків даного типу

 

Завдяки міжклітинним контактам проявляються властивості біологічних систем, яких немає в окремих клітин (емерджентні властивості)

Механізми диференціальної активності:

-  Генетичні механізми регуляції

(на рівні транскрипції, процесингу РНК, трансляції, післятрансляційної модифікації білків)

-  Епігенетичні (РНК-інтерференція,

метилювання, регуляція на рівні хроматину)

 

 

 

 

Закріплення знань!

Перегляньте презентацію «Ріст та розвиток клітин»      https://bit.ly/34E8RhR

Презентацію «Регенерація, ріст та розвиток клітин. Мітоз та мейоз»

                                                                                              https://bit.ly/2yhCCJ0

 

ІV. Узагальнення, систематизація знань і вмінь

Практичні завдання

·       Розвяжіть кросворд «Ріст та розвиток клітин» https://bit.ly/2Vv8CRZ

·       Інтерактивна вправа «Ріст і розвиток клітин» https://bit.ly/2yVCQG8

Творчі завдання

·       Підготуйте презентацію на тему «Ріст та розвиток клітин»

 Домашнє завдання

­   Опрацювати §57

­   


Біологія 29.10.21

Тема: Білки, ліпіди, вуглеводи, біологічна роль та функції 




Домашнє завдання: Параграф 14, проекти


Тема: Практична робота № 1

Тема. Складання схем обміну вуглеводів, ліпідів та білків у ор­ганізмі людини

Мета: навчитися складати схеми обміну вуглеводів, ліпідів та білків у організмі людини.

Обладнання і матеріали: таблиця «Обмін речовин», додаткова інформація про обмін вуглеводів, ліпідів та білків в організмі людини.

Хід роботи

1.    Складіть схему обміну вуглеводів у організмі людини. Позна­чте послідовні стадії та напрями перетворень.

                             

2.    Складіть схему обміну ліпідів у організмі людини. Позначте послідовні стадії та напрями перетворень.

 

 

3. Складіть схему обміну білків у організмі людини. Позначте послідовні стадії та напрями перетворень.

 

                                                        

3.    Сформулюйте висновок про особливості обміну речовин (білків, ліпідів, вуглеводів) в організмі людини.

1. Обмін речовин складається з процесів ______ та _______.     

2. Основними поживними речовинами є _______, _____ та________.

3. процеси дисиміляції у людини починаються в ______.

4. Головним джерелом енергії для людини є ________.

5. Полісахариди розщеплюються до _______.

6. Основним джерелом енергії для людини є моносахарид ______, її розповсюджує кров.

7. Процес розщеплення жирів називається _________.

8. Розщеплення білків до ________ починається в _________.

9. З отриманих _______ у ході ________ організм утворює власні білки.

 

Висновок: під час обміну речовин відбувається розщеплення складних органічних сполук — білків, ліпідів та вуглеводів, що потрапили у клітину, на простіші, з яких частина використовуєть­ся для синтезу необхідних організму речовин, а частина зазнає по­вного розщеплення до кінцевих продуктів метаболізму (Н20, С02, NH3). Ці процеси забезпечують енергетичні потреби організму на здійснення та регуляцію життєвих функцій, а також оновлюють його хімічний склад.


Хімія 26.10.21

Тема: Хімічний зв'язок

Хімічний зв'язок і будова речовин - презентація з хімії

Хімічний зв'язок і будова речовин — Гипермаркет знаний


Стенд "Хімічний зв"язок ", цена 453,22 грн., купить г. Харьков — Prom.ua  (ID#367963325)


Основні типи хімічного зв'язку

    Вам відомо, що атоми можуть з'єднуватися один з одним з утворенням як простих, так і складних речовин. При цьому утворюються різного типу хімічні зв'язки: іонна, ковалентний (неполярні і полярна), металева і воднева.

Одне з найбільш істотних властивостей атомів елементів, що визначають, який зв'язок утворюється між ними - іонна або ковалентний, - це електронегативність, тобто здатність атомів у сполуці притягувати до себе електрони.

Умовну кількісну оцінку електронегативності дає шкала відносних електроотріцательностей.

У періодах спостерігається загальна тенденція зростання електроотріца-ності елементів, а в групах - їх падіння. Елементи по електроот-ріцательностям розташовують у ряд, на підставі якого можна порівняти електронегативності елементів, що знаходяться в різних періодах.

Тип хімічного зв'язку залежить від того, наскільки велика різниця значень електроотріцательностей з'єднуються атомів елементів. Чим більше відрізняються по електронегативності атоми елементів, що утворюють зв'язок, тим хімічна зв'язок полярності.

Провести різку межу між типами хімічних зв'язків не можна. У більшості з'єднань тип хімічного зв'язку виявляється проміжним; наприклад, сильнополярная ковалентний хімічний зв'язок близька до іонної зв'язку. В залежності від того, до якого з граничних випадків ближче за своїм характером хімічна зв'язок, її відносять або до іонній, або до ковалентного полярного зв'язку.

Домашнє завдання: підр. Ярошенко Хімія 11 клас параграф 6, впр.2-5


26.10.21 біологія

Тема: Білки

Мета:
Освітня:  поглибити поняття про білки як природні полімери; вивчити склад, будову білкових молекул; ознайомити учнів з властивостями білків; розглянути кольорові реакції білків як якісні реакції на білки; закріпити вміння проводити спостереження при виконанні лабораторних дослідів і пояснити отримані результати.
Розвиваюча: стимулювати розвиток уяви і вміння креативно мислити.
Виховна: залучати учнів до спільної колективної діяльності та взаємонавчання, створити ситуацію успіху.
Тип уроку: Бінарний урок
Міжпредметні зв’язки: Хімія, біологія
Форми роботи: тестовивий контроль, розповідь вчителя, демонстраційний експеримент, ток- шоу, робота в групах, лабораторний дослід.
Обладнання: ноутбуки, опорна схема уроку, зразки білкововмісних продуктів, концентрована нітратна кислота, 10%-ний розчин NaOH, 1%-ний розчин CuSO4, етанол.
ХІД УРОКУ
І. Організація. Емоційне налаштування
    Доброго дня всім! Сідайте, будь ласка. А зараз усміхніться один одному і подумки побажайте успіхів на уроці. Будьте активні, уважні, дивіться, слухайте, досліджуйте, спостерігайте, аналізуйте, робіть висновки, і урок принесе всім задоволення та скриньку нових знань. Отож, бажаю успіхів Вам!
       ІІ. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація знань.
       На попередньому уроці ми засвоїли з вами тему «Амінокислоти». Давайте проведемо тестовий контроль по підготовці до ЗНО
1. Які амінокислоти входять до складу білків? а) β; б) α; в) γ; г) ε.
 2. Мономерами яких сполук є амінокислоти? а) вуглеводів б) білків; в) ліпідів; г) нуклеїнових кислот.
 3. Як називаються органічні кислоти, у складі молекул яких є одна чи кілька аміногруп? а) амінокислоти; б) неорганічні кислоти; в) карбонові кислоти; г) амідокислоти.
 4. Чим амінокислоти відрізняються від карбонових кислот? а) іміногрупою; б) амідогрупою; в) аміногрупою; г) нітрогрупою. 
5. Які функціональні групи входять до складу амінокислот? а) карбоксильна; б) амідогрупа; в) аміногрупа; г) карбонільна.
 6. Скільки аміногруп може входити до складу молекул амінокислот? а) одна і більше; б) не менше 10; в) не більше однієї; г) дві
7.  Найпростішим представником амінокислот є: а) пропанова; б) амінооцтова; в) пропіонова; г) амінобутанова.
8. Які властивості характерні для амінокислот? а) нейтральні; б) амфотерні; в) гідрувальні; г) гідролітичні. 
9. Які властивості проявляє аміногрупа? а) лужні; б) амфотерні; в) кислотні; г) нейтральні.
10. Які властивості проявляє карбоксильна група? а) нейтральні; б) амфотерні; в) кислотні; г) лужні.
11. Як скорочено позначається амінокислота аланін? а) Арг; б) Ала; в) Асп; г) Асн.
12. Яка молекулярна маса амінооцтової кислоти? а) 90; б) 85; в) 63; г) 75. 

        ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Прийом «Здивуй». Перед нами зображення: шовк, шерсть, яйце, м’ясо, волосся, горох, квасоля, пір’я. 
Проблемне питання : що об’єднує ці зображення, які речовини входить до кожного з них. Але я здивована ці речовини є також у шкірі, оці, рогах, копитах, нігтях, лусках змії, панцирі черепахи.
"У всіх рослинах і тваринах присутні якісь речовини, вони без сумніву є найважливішими зі всіх відомих речовин живої природи, і без яких життя було б на нашій планеті неможливе. Ці речовини я найменував – протеїни". Так писав ще в 1838 році голландський біохімік Жерар Мюльдер, який вперше відкрив їх існування в природі і сформулював свою теорію протеїну. Слово "протеїн" походить від грецького слова "протейос", що означає "займаючий перше місце". І справді, все живе на землі містить їх.
o    Ці слова про них: “Вони будівельний матеріал і регулятор процесу будівництва тканини, агенти біологічної специфічності, вони приводять до руху наші м’язи, захищають нас. Вони – саме життя.” І це саме про них закодована інформація в генетичному коді.            
o     Так. Це білки.
Інформаційний зміст
ОСОБЛИВОСТІ БІЛКІВ. СКЛАД ТА БУДОВА
РІВНІ СТРУКТУРНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ
КЛАСИФІКАЦІЯ БІЛКІВ.
ФІЗИЧНІ  ВЛАСТИВОСТІ
ХІМІЧНІ ВЛАСТИВОСТІ: амфотерність, денатурація, ренатурація, деструкція, розклад, гідроліз, кольорові реакції
ХАРЧУВАНЯ ТА БІЛКИ.  Білки як компоненти їжі, їхнє біологічне значення. Продукти харчування, багаті на білки.
ФУНКЦІЇ БІЛКІВ ТА ЇХ ЗНАЧЕННЯ
  • Оголошення теми та мети уроку.
·         Ця тема не є для вас абсолютно новою, а тому метою нашого уроку є доповнення, узагальнення та систематизація ваших знань про особливості білків
·         Поділ учнів на групи
·         Вправа «Очікування» Які у вас очікування від сьогодняшнього уроку?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу:

1.     Поняття білки

   Білки – це складні високомолекулярні природні сполуки, побудовані із залишків  α- амінокислот  з’єднаних у певні послідовності пептидними зв’язками.
         Білки – це  природні полімери (біополімери), мономерами яких є 20 (22) α- амінокислоти. Ці складні нітрогеновмісні біополімери входять до складу всіх організмів. У сухій речовині клітини на білки припадає більше ніж 50 %.
 Сполуки із вмістом 10-100 залишків АК НАЗИВАЮТЬ пептиди,
понад - 100  білками (іноді-сотні і навіть тисячі). Реакція утворення поліпептидів - поліконденсація.

ЦІКАВІ ФАКТИ ПРО БІЛКИ
         Можна сказати, що нуклеїнові кислоти – це адміністратори клітини, а білки – її робітники.
§  Білки синтезуються на рибосомах
У природі існує приблизно 1010-1012 різних білків, що забезпечують життєдіяльність організмів всіх ступенів складності від вірусів до людини, вони забезпечують життя більш 2 млн. видів організмів.
o  Вміст білка.  Органи  у %: селезінка – 84, серце – 60, шкіра – 63, легені – 82, печінка -  57,   кістки  - 28,  м’язи -  80, головний мозок -  45, зуби – 24, нирки – 72, кишки – 63.   Всього в організмі 45-50 % білків.
§  Свою назву білки отримали від яєчного білка, який з незапам’ятних часів використовувався людиною як складова частина їжі. При варінні він стає білим.
§  Наше волосся – це чистий білок
§  Білки можуть виступати в ролі гормонів, наприклад гормон інсулін. Він сприяє проникненню глюкози в клітину. Виробляється острівцями Лангенгарса в підшлунковій залозі.
§  Білки виконують ферментативну функцію в організмі. наприклад фермент пепсин – це білок-фермент який розкладає білки до амінокислот
§   
2.     Історична довідка
ГРУПА «ГЕМОГЛОБІН» презентує свій проект і розповість про історію вивчення білків
Тема проекту: «Історія дослідження білків»
Мета проекту: Розглянути історичні відомості про встановлення будови білків
Вчитель: З якими матеріальними об'єктами пов'язана таємниця життя? Це одне з головних запитань, на яке намагалася дати відповідь наука на протязі своєї історії. І вже досить давно вчені зрозуміли, що найголовнішу роль в усіх життєвих процесах відіграють білки.
1 учень: Ще на початку ХІІІ ст. було встановлено, що речовини, які містяться в соках рослин, екстрактах тваринних тканин, мають однакову природу. Вперше почав вивчати хімію білкових речовин Я. Бекаррі. У 1728 р. він виділів із пшеничного борошна білок-клейковину і дослідив деякі його властивості. У той же час білки вивчав і француз А. Фуркруа. Він ґрунтовно дослідив білки сироватки крові і назвав її три компоненти - желатин, альбулін, фібрин. Пізніше, у 1839 р. галандський хімік Г. Мульдер назвав білки протеїнами (з грецького. – перший, головний).  Цією назвою було вказано на надзвичайно важливе значення ЦИХ РЕЧОВИН для всіх життєвих процесів.
      2 учень: У 1888 р. БІОХІМІК ДАНИЛЕВСЬКИЙ ЗАЗНАЧИВ ЩО В МОЛЕКУЛАХ БІЛКІВ Є ПЕПТИДНІ ГРУПИ
У 1894 році німецький фізіолог Альбрехт Коссель висунув теорію, що амінокислоти є головними структурними елементами білків. ДУМКУ ПРО УТВОРЕННЯ БІЛКОВИХ МАКРОМОЛЕКУЛ З АЛЬФА АМІНОКИСЛОТ ОДНИМ ІЗ ПЕРШИХ ВИСЛОВИВ НАШ СПІВІТЧИЗНИК АКАДЕМІК ГОРБАЧЕВСЬКИЙ.
    3 учень: На початку 20-го століття німецький хімік Еміль Фішер експериментально довів, що білки збудовані з залишків амінокислот, сполучених пептидними  зв’язками. У 1902 р ФІШЕР ОТРИМАВ НОБЕЛІВСЬКУ ПРЕМІЮ, ВІН ПРОВІВ СИНТЕЗ ПЕПТИДУ ІЗ 18 АМІНОКИСЛОТ.
Рубрика  «Це цікаво...»,
    4 учень: Білки мають надзвичайно складну будову. Англійськой учений Фредерік Сенглер 10 років працював над встановленням структури інсуліну при нестачі цього білка – гормону  розвивається тяжка недуга – цукровий діабет. У 1954 р вдалося з’ясувати що його молекула складається з двох поліпептидних ланцюжків один з них містить 21 амінокислотний залишок, а інший 30. У 1958 р за наукові досягнення  у вивченні білків Сенгер був удостоєний Нобелівської  премії. Для того щоб синтезувати інсулін в лабораторії знадобилось ще три роки. Його добування грунтується на проведенні 223 реакцій. Нині в Києві працює завод із виробництва штучного інсуліну. Це рятує життя багатьом хворим. У організмах синтез білків відбувається дуже швидко 2-4 секунди, тому вчені наполегливо вивчають його механізми.
1 учень:  Повідомлення: «Успіхи у синтезі білків»
2 учень: Отже, ми дійшли висновку,  вчені наполегливо вивчають білки та їх синтезують, ці відкриття дають можливості глибоко проникнути в таємниці життя
3.     Хімічний склад

Елементарний
склад 
амінокислотний
С,О,Н,N,S,іноді Р,І, Fe                                                                та   інші елементи
Амінокислоти
Замінні
Незамінні
глютамінова кислота, глютамін, аланін, аспаргін, аспарагін, аспарагінова кислота, цистеїн, гліцин, гістидин,  пролін, серин,     тирозин
фенілаланін, ізолейцин, лейцин, лізин, метіонін, треонін, триптофан, валін
С—50 -55%
О—19-24%
Н—6,5-7,3%
N—15-19%
S—0,2-2,4%

Рубрика   «Най-най...»,  
     До складу білкових речовин входять: Карбон, Гідроген, Оксиген, Нітроген, Сульфур, Фосфор. Гемоглобін має таку формулу – C3032H4816O872N780S8Fe4. Це показує складність будови цих речовин.
     Білки – дуже довгі молекули, часто в них може поєднуватись декілька поліпептидних ланцюгів. У складі більшості білків перебуває близько 300-500 залишків амінокислот. Відомо кілька дуже коротких природних білків, завдовжки в 3-8 амінокислот, і дуже довгих біополімерів, завдовжки понад 1500 амінокислот. Кожен білок володіє  певним складом і послідовністю амінокислотних залишків у ланцюзі, це і визначає їх унікальну біологічну специфічність.
     Молекулярна маса білків коливається від декількох тисяч до декількох мільйонів І ВОНА більша за 10 тис. Наприклад, альбумін молока має молекулярну масу 17 400, овоальбуміну (одного з білків курячого яйця) – 36 тис., гемоглобіну – 152 тис., міозину (білок м'язів) – 500 тис.  білки вірусів – 50 000 000.
Кількість білків характеризує ступінь складності організму (кишкова паличка – 3000, а у людському організмі більше  5 млн. білків).
Розв’язування задачі.
     Яку відносну молекулярну масу має білок з масовою часткою Сульфуру 0,32%, якщо відомо, що в його молекулі міститься один атом Сульфуру?

Ar(S) = 32. Складаю пропорцію:
0,32% - 32,                                                                     100% -  х,
Звідси х = 32·100/0,32,     х = 10000
Відповідь: Мr(білка) = 10 000
4.     Просторова структура білків
Рівні структурної організації
Структура білка
Просторова конфігурація
Первинна
        А - А - А – А
Поліпептидний ланцюг - лінійне сполучення залишків амінокислот.
Вторинна
(досліджували американські вчені Л. Полінг та Р. Корі)
Альфа-спіраль виникає в результаті утворення водневих зв`язків між групами -СО- та -NH, розташованих на різних витках спіралі. Бета-шар утворюється між поліпептидними ланцюгами
Третинна
(клубок; шар; глобула) (досліджував англійський вчений Дж. Кендрю в 1957 р.) Білок міоглобін
Спосіб упакування альфа-спіралі у просторову глобулу. Утворюється завдяки додатковим водневим, дисульфідним -S-S- зв`язкам, сольовим місткам - між карбоксильною групою –СООН і аміногрупою -NH2,  складноефірним місткам - між карбоксильною групою –СООН  і гідроксильною групою –ОН
Четвертинна
(Об'єднання декількох глобул в єдине функціональне утворення) визначили   Кендрю і Перуц. Гемоглобін чотири глобули міоглобіну
Спосіб спільного упакування декількох поліпептидних ланцюгів  (слабкі нековалентні зв’язки, характерна для молекул з молекулярною масою більше 50тис.) Цю структуру мають близько 5% існуючих білків, у тому числі гемоглобін, імуноглобулін, інсулін, керотин. Зв'язки, ті ж самі, що і при утворенні третинної структури.
5.  Класифікація білків
1.     За хімічним складом:
Прості (протеїни) – гідролізуються до амінокислот.
Складні (протеїди) – при гідролізі утворюють крім амінокислот речовини небілкової природи (вуглеводи, ортофосфорну кислоту, нуклеїнові кислоти.)
2.     За фізіологічними функціями:
Фібрилярні – пучки ниток (ниткоподібні) з них будуються волокна живих тканин.
Глобулярні – вигляд клубка (кулясті), підтримують і регулюють життєві процеси.


              Склад                                                                 Будова
Прості                     Складні                        Фібрилярні                Глобулярні
1. Альбуміни    1.Фосфопротеїди               1.Кератин                 1. Альбуміни   
2. Глобуліни     2. Ліпопротеїди                 2. Калоген                 2. Глобуліни    
3. Проламіни    3. Нуклеопротеїди              3. Фібрин        
4. Протаміни    4. Хромопротеїди
5. Гістони          5. Металопротеїди
6. Глютеліни     6. Глікопротеїди
7. Протеїди
6. Фізичні властивості
Білки бувають розчинні та нерозчинні у воді (білки шерсті, нігтів, рогів, пір’я, шовку),  деякі з них з водою утворюють колоїдні розчини (білок курячого яйця, білки крові, лімфи).
   Глобулярні білки – розчинні у воді,  а фібрилярні  –  нерозчинні .                                                                                                 
Рубрика: «Чи знаєте ви, що...»
      Жоден із відомих нам живих організмів не обходиться без білків. Не випадково їх називають «носіями життя». Білки – основний матеріал, з якого побудований живий організм. Так, цитоплазма і ядро клітини, зовнішній шар шкіри, м’язи, мозок, нерви, волосся, кістки – все це суміш різноманітних білків. Звідси стає зрозумілим, що саме життя є процесом складних перетворень білкових речовин.
Перший білок, з яким ми познайомилися у своєму житті, – це білок курячого яйця – альбумін – добре розчинний у воді, при нагріванні згортається (коли ми смажимо яєчню), а при довгому зберіганні у теплі руйнується, яйце протухає. Але білок захований не тільки під яєчною шкарлупою. Волосся, нігті, кігті, шерсть, пір’я, копита, роги зовнішній шар шкіри – усі вони майже цілком складаються з іншого білка, кератину. Кератин не розчиняється у воді, не згортається, не руйнується у землі: роги давніх тварин зберігаються в ній так само добре, як і кістки. А білок пепсин, що міститься у шлунковому соку, здатний руйнувати інші білки – відбувається процес травлення. Білок інтерферон застосовується при лікуванні нежитю та грипу, оскільки вбиває віруси, які спричиняють ці хвороби. А білок зміїної отрути здатний убивати людину. Такі білки як родопсин та йодопсин допомагають бачити нам світло та колір.
Хвилинка здоров`я «Зарядка від тиску»
7. Хімічні властивості білків.

Проблемні запитання:  Які властивості будуть виявляти білки: лужні чи кислотні?
Чому? Обгрунтуйте свою думку.
1.     Гідроліз білків.
При нагріванні з розчинами кислот чи лугів або під впливом ферментів
Білок + пН2О → суміш α-амінокислот

Отже, під час гідролізу утворюються α-амінокислоти.
Записати рівняння реакції гідролізу дипептиду альфаамінооцтової кислоти.
Демонстрація на мультимедійній дошці
2.     Амфотерність.
Наявність у білках амінокислотних залишків та карбоксильних груп обумовлює взаємодію їх з основами та кислотами, тобто амфотерність.
Демонстрація на мультимедійній дошці
3.     Денатурація.
Руйнування вторинної та третинної структури білка під дією радіації, нагрівання, сильних кислот, лугів, сильного струшування.
Мозок – це теж білок, при попаданні в організм людини етилового спирту клітини мозку відмирають (тому що білок денатурується)
Ренатурація – на початкових стадіях денатурації за умови припинення дії факторів, білок може відновити свій початковий стан.
Демонстрація  «Розчинення та денатурація білків».                                                   Відео: Вплив алкоголю на білок
Рубрика: «Дивовижні відомості про білки ...»

        Знання властивостей білків допомагає зберегти життя людям. Білки, що містять атоми Сульфуру, взаємодіють із солями важких металів з утворенням нерозчинних солей. Тому в разі отруєння важкими металами як протиотруту застосовують білки (яйце, молоко). Більшість білків не витримують нагрівання до високих температур. Ось чому під час хвороби температура тіла, що перевищує 40С є небезпечною для життя.
Грамотний споживач повинен знати, які продукти харчування найбагатші на вміст білка. Це – м'ясо, риба, бобові, молоко, сир.
За нестачі незамінних амінокислот в складі білків розвиваються тяжкі захворювання. Повноцінними білками вважаються ті, що містять усі незамінні амінокислоти. Найдоступніший продукт харчування, що містить усі незамінні амінокислоти, - це сир.
                                     Виявляється, що яєшня  знижує тиск
Виявляється, в смажених яйцях містяться особливі речовини, які сприяють
зниженню кров'яного тиску. При взаємодії шлункових ферментів з яєчнею
виробляється особливий білок, який нейтралізує дію гормону ангіотензину,
що викликає звуження кровоносних судин і, як наслідок, підвищення тиску.
Подібну дію можуть надати і варені яйця, але згідно з дослідженнями,
смажений продукт таки діє більш ефективно.

              Деструкція – процес порушення первинної структури білків. Завжди має необоротний характер, повна його руйнація.
Пригадайте приготування яєчні, смаження риби, м’яса. Це приклади денатурації.

4.     Розклад – ГНИТТЯ.   Робота з  підручником ст. 165
Процес відбувається під впливом мікроорганізмів, а продукти розкладу – амоніак, сірководень, фенол, інші речовини – мають неприємний запах
знайомий нам з побуту(зіпсовані яйця, притухлі м’ясо, риба)
  За низької температури процес розкладання білка уповільнюється

5.     Кольорові реакції на білок:


Лабораторний дослід  – «Кольорові реакції на білки» 

Дослід №1 Біуретова реакція
Білок + NaOH+CuSO4 → синьо - фіолетове забарвлення до червоного
                  Cu(OH) 
 (вказує на наявність пептидних зв’язків)
Біуретову реакцію дають усі білки, бо вони містять пептидні зв’язки.
У лабораторіях медичних закладів під час аналізу сечі проводять біуретову реакцію.
Так виявляють білок в сечі (ознака хвороби)

Дослід № 2 Ксантопротеїнова реакція
                            t
Білок + HNO3 конц →   жовте забарвлення
 (вказує на наявність бензольного ядра в складі ароматичних кислот фенілаланіну, тирозину,     триптофану)
Якщо потім + луг → оранжеве забарвлення

6.     Горіння (демонстрація реакції горіння).
Згідно з даними Міжнародної організації з проблем продовольства і сільського господарства при ООН більш ніж половина людства не одержує з їжею необхідної кількості білків. Нестача білків у їжі призводить до тяжких захворювань. Із своїм проектом виступить група «Інтерферон»
     Група  «Інтерферон»  
Тема проекту: Білки та харчування
Мета проекту: З’ясувати значення білків у харчуванні людини
  1 учень: Для нормального існування людина і тварина повинні отримувати білки з їжею. Білки їжі не засвоюються організмом, спочатку вони розщеплюються до амінокислот, а потім амінокислоти всмоктуються в кров, а вже з нею переносяться до клітин, де організм синтезує білки.
   Харчова цінність білків залежить від амінокислотного складу та їхніх фізико-хімічних властивостей. Частина амінокислот, необхідних людині для побудови тканин тіла, утворюється в організмі з амінокислот, що надходять з їжею. Ці амінокислоти називаються замінними. Замінні амінокислоти організму людини і тварини здатні синтезуватися з продуктів обміну речовин. Проте вісім амінокислот організм не може синтезувати і повинен одержувати їх у готовому вигляді з білками їжі. Ці амінокислоти називаються незамінними. До незамінних амінокислот належать метіонін, триптофан, лізин, лейцин, ізолейцин, треонін, валін, фенілаланін, а також гістидин, аргінін. Ці амінокислоти синтезують рослини, гриби, бактерії.

   2 учень: Білки, що містять усі необхідні організмові незамінні амінокислоти, називають повноцінними (білки м’яса, молока, яєць, риби), білки з недостатньою кількістю незамінних амінокислот – неповноцінними (білки борошна, круп, сполучної тканини кісток і хрящів тварин).
   Тваринні білки в основному повноцінні, рослинні – неповноцінні, за винятком білків рису і бобових. Поєднання білків тваринного і рослинного походження підвищує цінність білкового харчування. Тому у харчуванні людини доцільно поєднувати білки зернових культур з білками молока і хліба (хліб з молоком, гречана каша з молоком, вареники з сиром, пиріжки з м’ясом).
   Розчинні білки зсідаються при нагріванні до 70-800 С. При цьому вони втрачають частину вологи. Цим пояснюється зменшення маси й об’єму м’яса, риби при варінні та смаженні.
     3 учень: Нерозчинний у холодній воді, кислотах і лугах колаген м’яса і риби при нагріванні з водою утворює глютин, який при охолодженні застигає, утворюючи драглі. На цій властивості ґрунтується приготування заливних страв, холодцю.
   Здатність білків набухати – дуже важлива властивість при виробництві хліба і булочних виробів.
   При неправильному зберіганні білкових продуктів може відбуватися розщеплення білків з виділенням продуктів розщеплення амінокислот – амоніаку і вуглекислого газу. Білки, що містять Сульфур, виділяють сірководень. Цей процес називають гниттям білків.
   4 учень: Білки не накопичуються про запас, тому при їхній нестачі швидко порушується білковий обмін, погіршується імунітет, розумова діяльність, гормональний баланс, відновлення тканин, кровотворення. Усе це підвищує виникнення онкологічних захворювань. Для людини масою 70 кг зі звичайною руховою активністю щоденна потреба в білку становить 70-90 г (або 1-1,5 г на 1 кг маси тіла). Для дитячого організму вона більша 1,9 г на 1 кг маси тіла. Дуже важливим є не тільки достатня кількість надходження білка з їжею, але й збалансованість його за амінокислотним складом і здатністю засвоюватися. Найкраще перетравлюються й засвоюються білки риби й молочних продуктів, на другому місці – білки м’яса, і гірше за всіх – білки хліба і круп. Для постійного надходження амінокислот в оптимальному співвідношенні, ми щодня повинні харчуватися змішаною їжею: 25—55% –  риба і морепродукти, м’ясо тварин і птахів, яйця, молочні продукти і 45—75% рослинна – бобові, хліб, крупи.

ВІДЕО ТОП-10  продуктів, багатих білком
https://www.youtube.com/watch?v=dYm4Du_7F_I
ТОК – ШОУ ВЕГЕТАРІАНСТВО: ЗА І ПРОТИ?
      Вчитель: Вегетаріанці проти м'ясоїдів: що корисніше для здоров'я?
Шкідливо чи корисно їсти м’ясо? Вічне протистояння вегетаріанців та м’ясоїдів. Ми зважимо всі за і проти. Наведемо аргументи.

ЗА
ПРОТИ                                                  
1. Родина з чотирьох осіб спричиняє більше викидів парникових газів від споживання м'яса, ніж від користування двома автомобілями. Якщо населення Землі відмовиться від м'яса, то викиди від харчової промисловості знизяться на 60%.
2. Вегетаріанське харчування знижує рівень холестерину, а також нормалізує роботу і покращують стан судин і серця.

3. Вегетаріанці менш схильні до артрозів, артритів, гіпертонії, атеросклерозу, діабету, ішемічної хвороби серця і жовчнокам’яної хвороби.

З  5 мільярдів гектарів сільськогосподарських угідь у всьому світі, 68% використовується для худоби. Якщо ми оберемо   вегетаріанство, на 80% цих земель можна буде відновити луки і ліси

4.Вегетаріанці можуть похвалитися відмінною роботою кишечника, адже багаті клітковиною овочі та фрукти нормалізують його мікрофлору і перистальтику.

5. Допомагає позбутися зайвої ваги – в м'ясі багато калорій, а овочефруктова дієта сприяє схудненню,
пригнічує процеси гниття.

6. Вживання великої кількості фруктів і овочів   сприяє виведенню з організму людини різних токсинів і шлаків, а також   нормалізує обмін речовин.


1. Вегетаріанство може бути наслідком соціально-економічних умов і релігійних приписів, а не свідомим вибором людини

2. Білок м'яса засвоюється організмом людини майже повністю, тоді як рослинні білки, як більш чужі людині, всмоктуються в кров лише наполовину і вимагають на це більше часу. Організм не доотримує  належної кількості білків, вітамінів, мінералів,

3. До 30 років відмова від білків тваринного походження може завдати серйозної шкоди організму, а дітям і вагітним вегетаріанство протипоказано – деякі амінокислоти для росту і розвитку незамінні рослинною їжею.

4. В результаті нестачі білка, що має тваринне походження, організм починає розщеплювати власний білок, також і м’язовий. Це здатне призвести до дистрофії, послаблення бар’єрної функції печінки, порушення роботи різних залоз внутрішньої секреції, погіршується стан шкіри, нігтів, випадає волосся
                                                                                         5. Виникає хронічна нестача вітамінів В2 і В12 у тих, хто відмовляється від молочних продуктів – це може призвести до проблем з кровотворенням і нервовою системою. Наприклад, нестача вітаміну В12 загрожує виникненням розсіяного склерозу.
                                                                                   6.Невживання риби спричиняє брак важливих речовин, наприклад, омега-3. Це здатне стати причиною катаракти та деяких серцево-судинних хвороб. Молочними і рослинними продуктами неможливо заповнити нестачу «м’ясного» добре засвоюваного заліза. Ну а дефіцит цієї речовини є причиною анемії
       Я пропоную компроміс, щоб повноцінно жити, бути здоровим та гарним необхідно споживати як рослинну так і тваринну їжу. У повній мірі організм забезпечується білками, коли із 100 г білкової їжі 60 % - це тваринні білки, а 40% - рослинні. Щоб підтримати свою форму людині необхідно споживати м'ясо 3 – 4 рази на тиждень, тоді як щоденне його вживання дійсно шкідливе!

  1 учень: Можна зробити висновок, що продукти мають бути різними, – лише тоді організм отримуватиме достатню кількість необхідних йому амінокислот для синтезу білків.
    Вчитель: Свій проект нам презентує група «Кератин»
Група «Кератин»
Тема проекту: Біологічні функції білків
Мета проекту: Визначити значення білків для життєдіяльності організмів. Розглянути
 функції, які виконують білки в організмах.

1 учень: Захисна – вироблення білкових тіл і антитіл для знешкодження чужорідних речовин.
Транспортна – білок крові гемоглобін приєднує кисень і разносить його до всіх тканин.
Будівельна (пластична – білки беруть участь в утворенні клітинної оболонки, органоїдів і мембран клітини.
Запасна. Резервні білки запасаються в якості джерела енергії казеїн молока, альбумін яєць
2 учень: Енергетична – 1 г білка еквівалентний 17,6 кДж енергії.
Сигнальна або  рецепторна – реакція на зовнішній подразник.
Скоротлива або рухова – скорочувальні білки викликають різноманітний рух.
Живильна. Цю функцію виконують так звані резервні білки, які є джерелами живлення для плоду, наприклад білки яйця (овоальбуміни). Основний білок молока (казеїн) також виконує головним чином поживну функцію.
 3 учень: Регуляторна.  Обмін речовин в організмі регулюється різноманітними механізмами. У цій регуляції важливу роль відіграють гормони, значна частина яких мають білкову природу. Це, зокрема, такі гормони, як інсулін, тиреотропін, гормон росту, окситоцин, вазопресин та ін.
Каталітична. Всі клітинні каталізатори – прискорювачі реакцій - активні ферменти (ензими).
4 учень: Дихальна функція Як уже згадувалося, складний білок – гемоглобін одночасно з транспортною виконує й дихальну функцію, оскільки здійснює перенесення кисню від легень до тканин, а в зворотному напрямку – вуглекислого газу. Також дихальну функцію в організмі виконує міоглобін. Він створює рухомий резерв кисню в м'язах. Чим інтенсивніше працюють м'язи, тим більше міститься в них міоглобіну.
Структурна функція  Структурні білки в комплексі з ліпідами є структурною основою клітинних і внутрішньоклітинних мембран. Білки беруть участь в утворенні позаклітинних структур: входять до складу вовни, волосся, сухожиль, стінок судин. 

Учениця читає власний твір - есе «Білки - основа життя».
1 учень: Отже, виконавши проект ми дійшли висновку, що білки виконують в організмі важливі функції і є життєво необхідними сполуками.
VI.  Підведення підсумків уроку
VII. Рефлексія.     
VIІ.   Домашнє завдання:
§28,29, завдання ст. 169-170
Підготувати повідомлення про біотехнологію та використання  білків людиною


Хімія 14.01.21

Тема: Нітрогеновмісні органічні сполуки. Аміни як органічні основи





Домашнє завдання:  П.Попель, Л.Крикля § 26 прочитати, впр.194, 197


Хімія 12.11.20

Тема: Карбонові кислоти, їх склад та властивості




 




Домашнє завдання: Параграф 19, впр.140-142


Хімія 05.11.20

Тема: Альдегіди. Хімічні властивості, способи одержання та застосування

https://www.youtube.com/watch?v=-zT3y4Kbyac


























Дом.завд.:Параграф 17, впр.124, 125


Хімія 02.11.20

Тема: Альдегіди. Склад та фізичні властивості

https://www.youtube.com/watch?v=5Qt14yIKbwQ




























Дом.завд.: Параграф 17, впр.121,122


Хімія 26.10.20.

Тема: Фенол.

https://www.youtube.com/watch?v=7q0s07gPP8Q

https://www.youtube.com/watch?v=MoN-vjs83rM 


















Хімія 19.10.20.

Тема: Гліцерол. Багатоатомні спирти.

https://www.youtube.com/watch?v=-D9CfrorSXM 



















Хімія 15.10.20.

Тема: Хімічні властивості спиртів.

 https://www.youtube.com/watch?v=0QBe_S6ZwW4







Хімія 15.10.20.
Тема: Насичені одноатомні спирти.

Коментарі

Популярні публікації