10 група
Біологія 04.05.22
Тема: Узагальнення курсу. Контрольна робота за другий семестр
1 варіант
І. Виберіть із запропонованих відповідей одну правильну ( по 0,5балів за правильну відповідь)
1. До неклітинних форм життя належать:
А) тварини; В) віруси;
В) рослини; Г) гриби.
2. Які речовини потрібні для автотрофного живлення картоплі?
А) білки й олії; Б) кисень й вода;
В) вода та вуглекислий газ; Г) вуглеводи і мінеральні солі .
3.Захворювання на цингу виникає при нестачі в організмі вітаміну:
А) С ; Б) В12; В) В6; Г) D.
4. Перевищення йонів фтору у воді призводить до захворювання:
А) холера; Б) гельмінтоз;
В) флюороз; Г) рахіт.
5. Який тип успадкування такої ознаки як гемофілія людини:
А) аутосомно-домінантний;
Б) Х-зчеплений домінантний;
В) аутосомно-рецесивний;
Г) Х-зчеплений рецесивний.
6. Оберіть основне джерело комбінаційної мінливості:
А) реплікація; Б) модифікація; В) кросинговер; Г) мутації.
7. Як називаються мутації, що виникають в статевих клітинах:
А) соматичні; Б) генеративні; В) домінантні; Г) рецесивні.
8. Які із біологічних мутагенів найнебезпечніші для організму людини:
А)віруси грипу; Б) соланін;
В) отрута гадюки ; Г) стафілококи.
9. Як називається лікування захворювань шляхом заміни дефектних генів:
А) хіміотерапія ; Б) аромотерапія; В) гірудотерапія; Г) генотерапія.
10. Яким буде співвідношення за генотипом серед нащадків за моногібридного схрещування гетерозиготних батьківських особин у разі неповного домінування
А) 1:1 Б)3:1 В) 1:2:1 Г) 9:3:3:1.
ІІ. ( По 1 балу за повністю правильну відповідь на запитання).
11. Установіть відповідність між функціональним процесом і рівнем організації живої матерії:
1. догляд зграї за потомством, А) екосистемний,
2. мейоз, Б) популяційно – видовий,
3. нервова регуляція функцій, В) організмів,
4. кругообіг речовин й енергії, Г) клітинний,
Д )молекулярний.
12. Установіть відповідність між відділами рослин і представниками.
А) Мохоподібні, 1. ламінарія, саргасум,
Б) Покритонасінні, 2. сфагнум, зозулин льон,
В) Голонасінні, 3. кипарис, ялиця,
Г) Папороті , 4. шипшина, ромашка,
5. щитник чоловічий, орляк
13. Установіть відповідність між процесами ембріогенезу людини та їхнім значенням
1. Дроблення; А. Формування дитячого місця,
2. Гаструляція; Б. Утворення бластомерів,
3. Плацентація; В. Прикріплення зародка до стінок матки,
4. Імплантація; Г. Утворення тканин й органів,
Д. Формування двошарового зародка.
ІІІ. Завдання з вибором правильної комбінації відповідей (1,5 балів)
14. Виберіть ознаки, що характеризують орла степового.
А. Рівень: Б. Належність до класу: В. Спосіб живлення:
1. екосистемний, 1. Амфібії, 1. Сапрофаг,
2. клітинний, 2. Ссавці, 2. Паразит,
3. молекулярний, 3. Птахи, 3. Фітофаг,
4. організмовий, 4. Хрящові риби, 4. Хижак.
ІV. Дайте відповідь на запитання (1,5 бали)
15. Що є спільного і відмінного між вірусами, пріонами й віроїдами?
Хімія 03.05.22
Тема: Контрольна робота. Узагальнення курсу
Контрольна робота з теми"Естери. Жири"
Біологія 27.04.22
Тема: Вивчення етапів ембріогенезу.Лабораторна робота №4. Ембріогенез людини. Чинники, здатні справляти вплив на процеси росту та розвитку
Завдання: відео переглянути, вивчити тему, слайди і лабораторну роботу написати.
Біологія 26.04.22
Тема: Особливості репродукції людини у зв'язку з її біосоціальною сутністю. Репродуктивне здоров'я
Репродуктивне здоров’я, як і здоров’я в цілому, визначається різними чинниками, наприклад, спадковість, спосіб життя, корисні і шкідливі звички тощо.
Основною методикою репродуктивної медицини є екстракорпоральне запліднення (ЕКЗ, «штучне запліднення», «запліднення в пробірці»). Це методика, згідно з якою яйцеклітини жінки запліднюються поза її організмом і через кілька діб вводяться в порожнину матки з метою розвитку вагітності.
Отже, можливості сучасної репродуктивної медицини є дуже оптимістичними — завдяки ефективним методикам лікарі здатні допомогти сім'ям реалізувати мрію про материнство, виліковувати безпліддя і загалом сприяти поліпшенню репродуктивного здоров’я нації.
Переглянути відео за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=D7z4MOUIvA8
Домашнє завдання:
- Опрацювати теоретичний матеріал і зробити короткий конспект .Виконати тести
«Репродукція та розвиток»
І рівень (0,5 бала за правильну відповідь)
1. 1.Прикладом фізіологічної регенерації є:
А) відновлення клітин крові Б) утворення післяопераційних рубців
2. Орган, який пересаджують, - це:
А) імплант Б) трансплантант
3. Скільки клітин утворюються під час мітозу:
А) дві Б) чотири
4. Яйцеклітина містить набір хромосом:
А) 22А+У Б) 22А+Х
5. Найбільш трансплантованим органом є:
А) нирка Б) шкіра
6. Незапрограмованою загибеллю клітини є:
А) апоптоз Б) некроз
ІІ рівень (1 бал за правильну відповідь)
7. Тотипотентною клітиною є:
А) мезенхімні клітини Б) яйцеклітина В) сперматогонії Г) клітини епітелію
8. Якої стадії гаметогенезу немає у формування яйцеклітин:
А) розмноження Б) росту В) дозрівання Г) формування
9. Попередником зиготи є:
А) яйцеклітина Б) морула В) бластула Г) гаструла
ІІІ рівень (4 бала за виконане завдання)
10. З’єднайте форми нестатевого розмноження з представниками:
Шизогонія |
| Гідра прісноводна, губки |
Брунькування | Морська зірка, нитчаста водорість | |
Спороутворення | Споровики, малярійний плазмодій | |
Фрагментація | Папороть, гриби |
Біологія 20.04.22
Тема:Статеві клітини.Лабораторна робота №3. Вивчення будови статевих клітин
Домашнє завдання: опрацювати параграф 49, оформити лабораторну роботу в робочий зошит
Хімія 19.04.22
Тема: Розв'язування задач
Домашнє завдання: параграф 21,22, впр.165,166
Біологія 19.04.22
Тема:Поняття про онкогенні фактори та онкологічні захворювання
Біологія 13(12).04.22
Тема: Ріст, розвиток, старіння та смерть клітин. Порушення клітинного циклу
Цитогенез - це ріст та розвиток клітин, що супроводжуються взаємопов’язаними кількісними та якісними перетвореннями
Наприклад: утворення клітин крові, сперматогенез, овогенез
Цитогенез | |
Ріст | Розвиток |
Сукупність кількісних змін, що зумовлюють збільшення розмірів, маси, об’єму клітин | Сукупність якісних змін, що ведуть до появи відмінностей порівняно з попередніми стадіями |
Анаболічні процеси синтезу переважають над катаболічними процесами розпаду речовин | Відбуваються зміни в цитоплазмі клітин унаслідок її взаємодії з ядром, виникає новий стан клітини, що визначається змінами хімічного складу, будови, життєдіяльності |
На ріст впливають: · температура, · наявність поживних речовин і води, · відсутність шкідливих чинників, · функції рН середовища, · наявність чинників росту Розміри обмежуються ефективністю дифузії, що забезпечує транспорт важливих іонів, елементів, молекул у цитоплазму через клітинну мембрану |
|
Зі збільшенням лінійних розмірів вдвічі площа поверхні збільшуєтьcя в чотири рази, а об’єм у вісім разів |
Диференціація клітин (цитодиференціація) – це процес виникнення структурних та функціональних відмінностей між клітинами, в результаті чого ці клітини стають спеціалізованими для різних процесів життєдіяльності багатоклітинних організмів
Відбувається в ембріогенезі завдяки стовбуровим клітинам зародкових листків, продовжується в постембріональному періоді
Значення диференціації: створює різні форми клітин, функції, процеси
Диференціальна активність генів – це активність генів, які вмикаються та клітина перетворюється на певний один тип
Типи стовбурових клітин | ||
Тотипотентні клітини | Плюрипотентні клітини | Уніпотентні клітини |
Клітини, які можуть диференціюватися в будь-який тип клітин організму, з яких може утворитись цілий організм | Клітини, які можуть дати початок кожному типу клітин, але новий організм з них не утворюється | Клітини, які можуть перетворюватися лише на клітини одного типу |
Зигота Бластомери | Мезенхімні клітини, які дають початок клітинам крові, хрящової, кісткової, гладкої м’язової тканин
| Клітини епітелію шкіри, сперматогоніїв |
Детермінація клітин – це сукупність процесів, які спрямовують розвиток клітини
Чинники детермінації | |||
Диференціальна активність генів | Цитоплазматичний розподіл (сегрегація) | Ембріональна індукція | Інтеграція клітин |
Відбувається без змін генотипу | Якісно відмінні ділянки цитоплазми зиготи потрапляють в різні дочірні клітини | Взаємовпливи поруч розміщених клітин | Це сукупність процесів, що забезпечують існування клітин у сталих або тимчасових клітинних комплексах для виконання певних функцій |
Експресія генів регулюється так, що різні клітини синтезують різні білки та стають спеціалізованими | Цитоплазма впливає на активацію або гальмування генів, що призводить до синтезу певних молекул РНК та синтезу білків даного типу |
| Завдяки міжклітинним контактам проявляються властивості біологічних систем, яких немає в окремих клітин (емерджентні властивості) |
Механізми диференціальної активності: - Генетичні механізми регуляції (на рівні транскрипції, процесингу РНК, трансляції, післятрансляційної модифікації білків) - Епігенетичні (РНК-інтерференція, метилювання, регуляція на рівні хроматину) |
|
|
|
Закріплення знань!
Перегляньте презентацію «Ріст та розвиток клітин» https://bit.ly/34E8RhR
Презентацію «Регенерація, ріст та розвиток клітин. Мітоз та мейоз»
ІV. Узагальнення, систематизація знань і вмінь
Практичні завдання
· Розв’яжіть кросворд «Ріст та розвиток клітин» https://bit.ly/2Vv8CRZ
· Інтерактивна вправа «Ріст і розвиток клітин» https://bit.ly/2yVCQG8
Творчі завдання
· Підготуйте презентацію на тему «Ріст та розвиток клітин»
Домашнє завдання: Опрацювати §46,47
Хімія 12.04.22
Тема: Жири, їх класифікація та властивості
Самостійна робота: Вищі карбонові кислоти. Мила. Естери. Жири
1. Естери вищих карбонових кислот і гліцеролу - це:
а) білки;
б) жири;
в) мило
2. До рослинних жирів належать:
а) яловичий;
б) свинячий;
в)оливкова.
3. Вкажіть формулу вищих жирних кислот:
а) С6Н13СООН;
б) С8Н17СООН;
в) С17Н35СООН.
4. Вкажіть речовину, яка дає реакцію омилення жирів:
а) С2Н5ОН;
б) КОН;
в) С6Н12О6;
г) С17Н35СООН.
5. Укажіть схему, що лежить в основі виробництва маргарину:
а) гідроліз;
б) етерифікація;
в) гідрування;
г) обміну.
6. Вкажіть формулу рідкого мила:
а) С17Н35СООН;
б) С17Н35СООК;
в) С15Н33СООNа;
г) С2Н5ОН.
7. До фізичних властивостей жирів належить:
а) розчинні у воді;
б) розчинні в органічних розчинниках
в) гази.
8. Складіть рівняння реакцій між такими речовинами:
а) етановою кислотою та метанолом;
б) метановою кислотою та пропанолом;
в) гліцеролом та пальмітиновою кислотою.
9. Яка маса етилацетату утвориться під час взаємодії 12 г
етанової кислоти з
етанолом?
10. З наведених схем виберіть ту, що описує реакцію
естерифікації:
а) CH3-CН2-COH + CH3-OH →
б) CH3-CH2-CH2-OH + HBr →
в) CH3-CH2-СОOH + CH3-OH →
11. Об’єм водню, що виділиться в реакції етанолу масою 9,2 г
з металевим
натрієм, дорівнює:
а) 22,4 л;
б) 3,36 л;
в) 2,24 л.
12. Пропанол можна одержати шляхом:
а) гідратації етену;
б) взаємодії хлорпропану з водою в присутності лугу;
в) гідрування пропену.
13. Закінчіть рівняння реакцій:
а) СН3ОН + СН3СООН→
б) СН3СОН + К2СО3 →
в) СН3СООН + СаО→
Домашнє завдання: вивчити матеріал теми, виконати тести
Біологія 05.04.22
Тема:Репродукція як механізм забезпечення безперервності існування видів
Домашнє завдання: вивчити матеріал, пригадати способи розмноження рослин і тварин
Хімія 05.04.22
Тема: Естери, систематична номенклатура, фізичні властивості
Домашнє завдання: вивчити нову тему, основне записати в зошит
Біологія 02.04.22
Тема: Проект "Скринінг програми для новонароджених"
Для чого потрібен неонатальний скринінг?
Скринінг - це масове дослідження будь-якого показника з метою виявити осіб, у яких є відхилення від норми. Неонатальний скринінг - це обстеження новонароджених дітей для виявлення ряду спадкових захворювань. Його проводять усім новонародженим без винятків.
В Україні, проводиться неонатальний скринінг на 4 захворювання: фенілкетонурію (ФКУ), вроджений гіпотиреоз (ВГ), муковісцидоз (МВ), адреногенітальний синдром (АГС).
На два останні захворювання скринінг розпочато з 2013 року.
Методика проведення скринінгу
• В кожному пологовому стаціонарі на 3-5 день життя дитини в неї забирається капілярна кров із п'ятки або пальців стоп чи кистей на спеціальний фільтрувальний папір. Медичному персоналу необхідно рівномірно пропитати кров’ю 4 краплі з двох боків і заповнити відповідний супровідний бланк. Не можна забирати пуповинну кров та кров із вени – це спричиняє неправильні результати, також не можна забирати кров раніше 3 доби.
• Обробка результатів скринінгу займає зазвичай 14-30 днів.
Домашнє заввдання: підготувати власні проекти на дану тему
Біологія 30.03.22
Тема: Хвороби людини зі спадковою схильністю, їх причини
Домашнє завдання: відео переглянути, скласти опорний конспект
Хімія 29.03.22
Тема: Карбонові кислоти.
Переглянути відео, повторити матеріал про карбонові кислоти, виконати завдання:
1. Закінчити рівняння реакцій:
a) CH3COОH + К2O =
b) C2H5COOH + CH3OH =
c) HCOOH + NaOH
=
d) С3Н7COOH +
СаСО3 =
2. Виберіть речовини, з якими реагуватиме оцтова
кислота і складіть рівняння реакцій: мідь, магній оксид, сульфур (ІV) оксид,
метанол, цинк.
3. Напишіть рівняння реакції: a. мурашина кислота +
кальцій b. оцтова кислота + пропанол c. пропанова кислота + калій гідроксид
4. Одноосновна
карбонова кислота масою 65 г прореагувала з 6 г магнію. Визначте формулу
кислоти, обчисліть, який об’єм водню виділився.
5. Визначити
формулу одноосновної карбонової кислоти, якщо на нейтралізацію 7,04 г її
витратили 20 г розчину калій гідроксиду з масовою часткою лугу 0,22
6. Здійснити
перетворення:
C2H6 – C2H5Cl –
C2H5OH–CH3COOC2H5 – CH3COONa
Біологія 29 (26).03.22
Тема: Спадкові хвороби і вади людини. Сучасні завдання медичної генетики
Генетика (від грецького слова genetikos – що відноситься до народження) вивчає закономірності спадковості і мінливості.
Медична генетика вивчає:
· • закономірності успадкування і мінливості ознак стосовно патології людини;
· • причини виникнення спадкових захворювань людини;
· • характер їх успадкування в сім'ях;
· • розповсюдження в популяціях;
· • специфічні процеси на клітинному і молекулярному рівнях.
Основними завданнями медичної генетики є:
· • вивчення спадкових захворювань і синдромів;
· • оцінка ролі спадковості і середовища у виникненні неспадкових форм патології;
· • розробка і вирішення нових медико-біологічних проблем–генної інженерії (переносу генів нормального метаболізму в клітини хворих).
За відносною роллю спадковості і середовища всі хвороби людини можна розділити на хвороби:
· • повністю обумовлені генотипом незалежно від дії факторів зовнішнього середовища (хромосомні і генні хвороби);
· • що викликаються комплексною взаємодією генетичних і середовищ- них факторів (хронічні захворювання внутрішніх органів, злоякісні пухлини, серцево-судинні хвороби);
· • поява яких повністю залежить від зовнішніх факторів (гострі інфекції, травми, отруєння).
Основні компоненти успадкування:
· • хромосома – структурна частина клітини, що несе спадкові ознаки (у людини соматична клітина має 46 хромосом, з них 44 автосоми, однакові у чоловіків і жінок, 2 великі статеві хромосоми – XX у жінок і XY у чоловіків. Y – найменша хромосома, тому жінки мають більше генетичного матеріалу приблизно на 4 %);
· • гени – складові частинки хромосом;
· • молекули ДНК – власне носії спадкової інформації.
За місцем локалізації патологічної спадкової інформації виділяють хвороби:
· • хромосомні – обумовлені порушеннями кількості і структури хромосом:
o – аномалії автосом (хвороба Дауна, синдром Єдвардса, Патау);
o – аномалії статевих хромосом (синдром Шерешевського-Тернера, Клайнфельтера);
· • генні хвороби – обумовлені порушенням у структурі генів, до яких відносяться хвороби обміну речовин:
· – порушення амінокислотного обміну (фенілкетонурія);
· – порушення вуглеводного обміну (апактазія, галактоземія);
· – порушення ліпідного обміну (ліпідози);
· – порушення обміну мукополісахаридів (мукополісахаридози).
Методи медичної генетики
Генеалогічний метод:
· • ґрунтується на складанні та аналізі родовідних схем;
· • встановлюється тип успадкування ознаки чи хвороби в межах розглянутого роду;
· • для складання родоводу необхідні відомості щонайменше про 3-4 покоління пробанда (обстежуваного хворого);
· • при складанні родоводу користуються певними позначками (брати і сестри (сибси), їх чоловіки та жінки одного покоління розміщуються в горизонтальному ряді зліва направо в порядку народження і позначаються арабськими цифрами (1, 2, 3 і т. д.); покоління позначаються римськими цифрами (I, II, III), причому першим вважається найстарше покоління).
Популяційно-статистичний метод:
· • вивчає генетичну структуру популяцій, їх генофонд, фактори і закономірності, що обумовлюють його зберігання та зміни при зміні поколінь;
· • вивчення захворюваності населення на спадкові хвороби, закономірностей їх поширення, частоти патологічних генотипів у певних місцевостях, містах, країнах.
Близнюковий метод:
· • дозволяє вивчити значення спадковості і середовища у формуванні нормальних і патологічних ознак;
· • вивчає роль спадковості і середовища у формуванні захворювань і синдромів;
· • грунтується на вивченні частоти їх у монозиготних і дизиготних близнюків.
Дерматогліфіка:
· • вивчає шкірний рисунок кінцевих фаланг пальців рук, долонь, стоп;
· • при хромосомних хворобах спостерігається відхилення показників дерматогліфіки від норми.
Цитогенетичний метод:
• визначення X і Y статевого хроматину та дослідження хромосом для визначення каріотипу.
Показання до проведення цитогенетнчного дослідження;
· • підтвердження хромосомної хвороби, наявність якої допускається за клінічними ознаками;
· • множинні вроджені вади розвитку дитини;
· • викидні, мертвонародження, народження дітей з вродженими вадами розвитку;
· • порушення репродуктивної функції у жінок та чоловіків;
· • затримка розумового та фізичного розвитку дитини;
· • гіпогонадизм;
· • порушення статевого диференціювання;
· • пренатальна діагностика (вік батьків, носійство транслокацій у батьків, народження попередньої дитини з хромосомною хворобою, вроджені вади розвитку у плода);
· • синдроми, які характеризуються хромосомною нестабільністю;
· • лейкози, пухлинні ураження тощо.
Дослідження амніотичної рідини:
· • важливий метод пренатальної діагностики, що дозволяє встановити стать плода, виявити деякі спадкові захворювання в майбутньому дитини і на основі медико-генетичних показань вирішити питання про переривання вагітності;
· • біохімічне дослідження амніотичної рідини дозволяє встановити у плода більшість спадкових захворювань обміну речовин.
Біохімічний метод:
· • застосовується при виявленні та діагностиці спадкових порушень обміну речовин;
· • більшість спадкових порушень обміну речовин – це ензимопатії, або ферментопатії, тобто порушенні структури білків-ферментів (унаслідок мутацій генів);
· • у разі ензимопатії в організмі спостерігається дефіцит кінцевих продуктів обміну речовин і накопичення проміжних продуктів, які можна виявити в крові, сечі й інших біологічних рідинах шляхом біохімічного дослідження.
Показання до медико-генетичного консультування:
· • наявність у сім'ї дитини з вродженою патологією;
· • наявність вродженої хвороби в одного з батьків;
· • наявність вродженої патології у родичів;
· • безпліддя;
· • невиношування вагітності.
Преімплантаційна пренатальна діагностика:
· • під час цього дослідження вивчають запліднену яйцеклітину на стадії 8 бластомер (12 год після запліднення);
· • ДНК тиражують у мільйонах копій за допомогою молекулярно-генетичного методу полімеразної ланцюгової реакції.
Пренатальна діагностика:
· • пренатальна діагностика дозволяє встановити наявність вродженої вади чи генетичного захворювання плода на ранніх етапах його розвитку;
· • своєчасне виявлення вродженої вади дозволяє прийняти рішення про припинення вагітності чи морально підготуватися до народження хворої дитини;
· • рання пренатальна діагностика дозволяє адекватно контролювати перебіг вагітності, пологів та неонатального періоду;
· • до методів пренатальної діагностики належать:
o – неінвазивні:
o – визначення рівня альфа-фетопротеїну сироватки крові матері (проводять на 16-18-му тижні вагітності; підвищення рівня альфа-фетопротеїну свідчить про наявність вад розвитку центральної нервової системи плода, дефектів передньої черевної стінки (наприклад, омфалоцеле), відшарування плаценти; діагностично інформативним прийнято вважати підвищення рівня апьфа-фетопротеїну в 2,5 раза і більше від середнього значення для конкретного терміну вагітності, особливо при поєднанні з підвищенням вмісту іншого сироваткового маркера – хоріонального гонадотропіну; знижений рівень альфа-фетопротеїну може спостерігатися при хворобі Дауна та інших трисоміях);
o – ультразвукове дослідження;
o – інвазивні методи:
o – амніоцентез;
o – біопсія ворсин хоріона;
o – фетоскопія;
· • ультразвукове дослідження – безпечний метод пренатальної діагностики, який може бути використаний за підозри на наявність структурних аномалій:
· – не справляє ризику для матері та плода;
· – при масовому ультразвуковому скринінгу вагітних звичайно визначають розміри та масу тіла плода, їх кількість і життєздатність, проводять оцінку стану плаценти, пуповини, навколоплідних вод;
· – може бути виявлена більшість структурних аномалій основних органів і систем у термін гестації до 16-18 тиж., а при деякій патології і раніше (у цих випадках показано ретельне ультразвукове дослідження в комплексі з амніоцентезом та біопсією ворсин хоріона);
· • амніоцентез проводять на 16-му тижні вагітності (припустимі і більш ранні терміни (13–15-й тиждень) з ретельним дотриманням заходів безпеки):
· – при вирішенні питання про необхідність інвазивного методу діагностики необхідно врахувати такі умови:
· – чи достатньо тяжким є захворювання, щоб проводити втручання;
· – чи існують чіткі тести для пренатальної діагностики захворювання;
· – чи дійсно генетичний ризик настільки значний, щоб виправдати ризик проведення інвазивного методу діагностики;
· – методика проведення: за допомогою спеціальної голки, якою проникають в амніотичний простір, отримують близько ЗО мл амніотичної рідини;
· – дослідження амніотичної рідини включає:
· – хромосомний аналіз;
· – визначення рівня альфа-фетопротеїну;
· – дослідження клітинного складу;
· – дослідження ДНК;
· – визначення біохімічних маркерів;
· – визначення статі плода (якщо мати – носій захворювання, зчепленого з Х-хромосомою, то переривання вагітності при встанов
ленні чоловічої статі плода дозволить запобігти народженню хворої дитини);
· – при амніоцентезі ризик ускладнень становить 0,25-0,5 %, це:
· – самовільні потуги, які призводять до аборту;
· – підтікання навколоплідної рідини, що призводить до маловоддя або спонтанних пологів;
· – травмування плода голкою в момент пункції (дуже рідко);
· – інфікування (дуже рідко, при порушенні правил асептики). Показаннями до проведення амніоцентезу є такі групи ризику:
· – вагітні віком понад 35 років;
· – вагітні з підвищеним рівнем апьфа-фетопротеїну в крові;
· – вагітні зі зниженим рівнем альфа-фетопротеїну в крові;
· – жінки, яки мають дитину з хворобою Дауна (зворотний ризик 1-2 %);
· – сім'ї, в яких один з батьків – носій симетричної реципрокної транс- локації хромосоми, мають високий ризик народження дитини з асиметричною транслокацією;
· – сім'ї, у родоводі яких виявлені захворювання з автосомним X- зчепленим типом успадкування;
· • біопсія ворсин хоріона (пункція ворсин хоріона) – відносно новий метод пренатальної діагностики, який дозволяє проводити дослідження на 8-11-му тижні вагітності:
o – плаценту пунктують спеціальною голкою через передню черевну стінку (під контролем ультразвукового дослідження);
o – отримані при аспірації клітини ворсин хоріона підлягають різнобічному дослідженню:
o – хромосомний аналіз;
o – дослідження рівня ферментів (якщо в плода є ймовірність розвитку захворювання, пов'язаного з недостатністю конкретного ферменту); -дослідження ДНК (якщо в плода є ризик виникнення моногенного захворювання з відомим генним дефектом);
o – визначення статі плода (при загрозі успадкування захворювання, зчепленого зі статтю);
o – при біопсії ворсин хоріона ризик ускладнень високий – 1-5 % (порівняно з амніоцентезом загроза переривання вагітності або внутрішньоутробного інфікування (хоріоамніоніт) значно вища);
o – перевагою методу є його інформативність на ранніх етапах розвитку плода (до 12-го тижня вагітності);
o – недоліками методу є те, що при біопсії ворсин хоріона не можна оцінити рівень альфа-фетопротеїну, тому що процедура проводиться на ранніх термінах формування плода і дослідженню доступні лише клітини; у деяких випадках після біопсії ворсин хоріона виникає необхідність додаткового проведення амніоцентезу (наприклад, при мозаїцизмі);
· • фетоскопія – під контролем ультразвукового дослідження за допомогою тонкого оптично-волоконного лапароскопа через передню черевну стінку проникають у порожнину матки – з'являється можливість спостереження і дослідження плода;
· – можлива біопсія шкіри плода для діагностики спадкових захворювань шкіри (наприклад, іхтіозу);
· – із судин пуповини можна забрати кров для діагностики гемоглобінопатій чи інших хвороб крові (кров забирають під контролем ультразвукового дослідження (кордоцентез);
· – метод використовують для хромосомного дослідження та біохімічного аналізу крові плода (наприклад, за підозри на гемофілію).
Домашнє завдання: Опрацювати матеріал, визначення записати.
Біологія 23.03.22
Тема: Закономірності розподілу алелів у популяціях
Тестовий контроль:
Запитання 1
Хвороби зі
спадковою схильністю
А)цукровий діабет
Б)подагра
В)виразкова хвороба
Г)гіпертензія
Д)гемофілія
Запитання 2
Шестипалість пояснює:
рецесивну
хворобу зчеплену з Х - хромосомою
рецесивну
аутосомну хворобу
домінантну
аутосомну хворобу
рецевивну
хворобу зчеплену з Y - хромосомою
Запитання 3
Хвороба, що визначається появою третьої зайвої хромосоми за 21 порою (трисомія 21)
синдром Патау
синдром
Едвардса
синдром Дауна
короткозорість
Запитання 4
Лікування захворювань шляхом заміни дефектних генів нормальними
генотерапія
медична
генетика
генетичний
моніторинг
генетичний
скринінг
Запитання 5
Чинники, що впливають на генофонд популяцій та змінюють їх генетичну структуру
міграції
варіації
природній добір
мутаційний
процес
Запитання 6
Виявлення вірусів, інфекцій за допомогою багатократного дублювання обраної ділянки ДНК
мікрочіпування
цитогенетичний
метод
метод
ферментної гібридизації
метод
полімеразних ланцюгових реакцій
Біологія 22.03.22
Тема: Генетичний моніторинг в людських спільнотах. Особливості генофонду людських спільнот
Дом.завдання: Підготувати проекти з даної теми
Біологія 16.03.22
Тема: Генетичний моніторинг в людських спільнотах. Особливості генофонду людських спільнот
Домашнє завдання: відео переглянути, скласти опорний конспект
Хімія 26.10.21
Тема: Алкени: систематична номенклатура, властивості і застосування
Домашнє завдання: підр. Хімія 10 клас П.Попель, Л.Крикля параграф 8,9, впр.51-53
26.10.21 Біологія
Тема: Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції
Домашнє завдання: підр. Біологія 10клас К.Задорожний параграф 11-13
Коментарі
Дописати коментар