20 група

Хімія 22.06.22
Тема: Роль хімії та біології у моєму житті




Біологія  22.06.22
Тема: Узагальнення знань з курсу біології і екології
Роль біології у вирішенні сучасних проблем людства

Домашнє завдання: параграф 52, здати проекти


Хімія 15.06.22

Тема: Навчальний проект "Роль хімії у моїй професії"




Домашнє завдання: підготувати власні проекти з даної теми


Хімія 01.06.22

Тема: Роль хімії у вирішенні екологічних питань. "Зелена" хімія




12 принципів Зеленої хімії:
 (Ці принципи були сформульовані та затверджені двома американськими хіміками Полом Анастасом та Джоном Уорнером у 1998 році. )
·  Запобігайте відходам, де тільки можливо.
  • Сприяти розвитку «атомної економіки» (що означає максимізувати ефективність виробництва, щоб дало змогу, при створенні кінцевого продукту, виробленню меншої кількості шкідливих речовин).
  • Синтезувати менш небезпечні хімічні речовини.
  • Розробляти безпечні, не шкідливі речовини.
  • В хімічних процесах використовувати безпечні розчинники та допоміжні речовини.
  • Розробити енергозберігаючі хіміко-технологічні процеси.
  • Використовувати поновлювальні джерела сировини.
  • Уникнути або ж зменшити виробництво похідних речовин.
  • Використовуйте каталізатори, оскільки більшість із них менше потребують матеріалів для виробництва.
  • Диверсифікація шкідливих речовин, які розбиваються на нешкідливі продукти після їх використання.
  • Сприяти проведенню аналізу, перш ніж виробляти небезпечні речовини.
  • Сприяти розвитку безпечної хімії (використання безпечних форм речовин), щоб запобігти виникненню отруєння.
Домашнє завдання: підготувати власні проекти з даної теми


Хімія 25.05.22

Тема: Роль хімії у створенні нових матеріалів, розвитку нових напрямів технологій



Домашнє завдання: переглянути відео, підготувати проекти про матеріали в косметиці


Біологія 07.04.22

Тема: Генна інженерія людини: досягнення і ризики







Тестові завдання:

Питання №1

Основні галузі біотехнології:

А) клітинна і генетична інженерія Б) генетична інженерія

В) клітинна інженерія Г) клітинна і генетична інженерія

Питання №2

Суть генетичної інженерії полягає в:

А)штучному створенні генів із потрібними

властивостями і введення їх у відповідну

клітину

Б)використанні генів із потрібними

властивостями і введення їх у відповідну клітину

В) в перенесенні гена за допомогою молекули РНК

Питання №3

Сукупність прийомів, методів і технологій виділення генів з організму чи клітини або їхній

синтез поза організмами, здійснення маніпуляцій з такими генами та введення їх в інші клітини займається галузь...

А) біотехнологія Б) генна інженерія

В) селекція Г) біоніка

Питання №4

Введення чужорідного генетичного матеріалу в організм або клітину називається...

А) транскрипція Б) трансформація

В) транслокація Г) трансляція

Питання №5

Трансгенні організми отримують шляхом використання методів:

А) щеплення Б) клітинної інженерії

В) генної інженерії

Питання №6

Наукові дослідження в галузі генної інженерії людини, на відміну від таких же досліджень із

тваринами чи рослинами, мають обмеження не тільки в плані можливостей технологічних, але

й етичних. Чим це пояснюється:

Генетична інженерія

01.04.2022 2/2 vseosvita.ua

А)Можливістю створення організму із

непередбачуваними і не завжди

корисними властивостями.

Б)Небажанням допомогти тільки одній

людині, а інших людей із такими ж

проблемами залишити осторонь.

В)Неможливістю використати гени інших

організмів для виправлення помилок у

геномі людини.

Г) Небажанням втручатися в геном

людини.

Питання №7

ГМО отримують за допомогою

А) клітинної інженерії Б) генної інженерії

В) генної терапії Г) трансплантація

Питання №8

Практичне застосування результатів генної інженерії

А) в медецині Б) в селекції

В) в металургії Г) в будівельній справі

Питання №9

Які переваги генетично модифікованих організмів над тими, що не є результатами втручання

генних інженерів:

А) Вони не мають жодних переваг. Б) Вони часто є стійкими до шкідників чи

паразитів.

В) Вони мають більш привабливий вигляд. Г) Вони не можуть використовуватися для

відгодівлі тварин

Питання №10

Генна інженерія передбачає створення:

А)Організмів, які утворюються при

поєднанні матеріалу соматичних клітин

двох різних видів.

Б)Генів із новими, наперед заданими

властивостями, та введення їх у клітину

для подальшого дослідження.

В) Нових генів, що складаються із інших

речовин, ніж ті, що є сьогодні в природі. Г) Нових клітин із органелами, які не зустрічаються у природі.


Хімія 07.04.22

Тема: Хімія і прогрес людства

ХІМІЯ В ЖИТТІ СУСПІЛЬСТВА

Протягом усього свого розвитку, з давніх-давен і донині, хімія завжди слугувала і продовжує слугувати людині та її практичній діяльності.

Ще в стародавні часи, задовго до Різдва Христового, людина спостерігала в природі хімічні явища і намагалася використовувати їх для покращення умов свого існування. Скисання молока, бродіння солодкого соку плодів, дія отруйних рослин привертали увагу людини.

Минув час, і людина почала використовувати вогонь. Ніхто не знає ні місця, ні часу, коли вона навчилася запалювати дерево і підтримувати горіння. Невідомо також, скільки часу минуло відтоді, як людина почала використовувати вогонь для приготування їжі, у гончарному виробництві, для обробки й виплавляння металів. Проте відомо, що ще у стародавньому Єгипті виникли ремесла, в основі яких лежали хімічні процеси.

Єгиптяни добували фарби і косметичні засоби з мінеральних речовин, уміли фарбувати тканини, виготовляти скло, кераміку, порцеляну, добувати золото, бронзу, залізо, мідь і до сконало володіли технікою обробки металів.

Навіть у наші дні мистецтво золотих справ майстрів давнини викликає захоплення.

У середні віки великого поширення набула алхімія. Головне завдання її зводилося до пошуків «філософського каменя» — містичної речовини, яка нібито має здатність неблагородні метали перетворювати на золото, повертати людям молодість і здоров'я.

Проте й у алхіміків були значні прогресивні здобутки, пов'язані з використанням хімії на благо людини. До них можна віднести відкриття низки речовин (фосфору, стибію, селітри сульфатної, хлоридної, нітратної та фосфатної кислот) і розробку методик багатьох операцій (фільтрування, перегонка речовин тощо), які швидко знайшли практичне застосування.

Період ятрохімії, що настав у XVI—XVIII століттях, характеризується намаганням поставити хімію на службу медицині. Засновник ятрохімії Теофраст Парацельс (1493—1541) твердив, що справжнє покликання хімії не у добуванні золота, а у виготовленні ліків. Ятрохіміки розглядали хвороби як порушення хімічної рівноваги в організмі й шукали хімічні засоби їх лікування. Відтоді головною метою хімії стає пошук і створення лікувальних препаратів.

Про значення сучасної хімії для людини та її практичної діяльності нема чого й говорити, її роль у житті суспільства звичайно велика. У наш час без розвитку хімії неможливий розвиток паливно-енергетичного комплексу, металургії, транспорту, зв'язку, будівництва, електроніки, сфери побуту тощо.

Хімічна індустрія постачає промисловості й сільському господарству різні матеріали та сировину. Це паливо, мастила, хімічні волокна, пластмаси, синтетичні каучуки, мінеральні добрива, мийні засоби, парфуми, фармацевтичні препарати, луги, кислоти, розчинники, вибухові речовини тощо.

Ми переконуємося, що «широко простягає хімія руки свої у справи людські. Куди не подивимось, куди не оглянемось, скрізь обертаються перед очима нашими успіхи ЇЇ старан­ності».

Ці слова великого російського вченого-природодослідника М. В. Ломоносова (1711—1765), висловлені майже 250 років тому, і сьогодні не втратили свого значення. Навпаки, вони звучать з особливою силою, оскільки у наш час роль хімії в житті суспільства постійно зростає.

Окрім застосування речовин і матеріалів, у різних галузях промисловості використовуються хімічні методи, наприклад каталіз, захист металів від корозії, обробка деталей хімічним способом тощо.

Проникнення хімічних методів, нових речовин і нових матеріалів у основні галузі промислового виробництва, сферу побуту, охорону здоров'я дедалі більшою мірою забезпечує їх прогрес. Саме тому й відбувається хімізація практично всіх сфер людської діяльності. Вона є об'єктивною закономірністю розвитку виробничих сил суспільства.

Водночас розвиток сучасного хімічного виробництва немислимий без монтажу установок, без електроніки, вимірювальної, керівної, регулювальної техніки, наукового приладо­будування, без розвитку сировинної бази та енергетичного господарства.

Домашнє завдання: підготувати проекти з теми


Біологія 06.04.22

Тема: Застосування методів генної  та клітинної інженерії в сучасній селекції

Домашнє завдання: виконати завдання, підготувати інформацію за параграфом 48,49 підручника  


Хімія 06.04.22

Тема: Узагальнення. Самостійна робота

1. Метали в періодичній системі знаходяться: (0,5 б)

а) IV-VIII група головна підгрупа, I-III група головна підгрупа;

б) I-III група головна підгрупа, IV-VIII група побічна підгрупа;

в) I-III група побічна підгрупа, IV-VIII група побічна підгрупа;

г) I-III група побічна підгрупа, IV-VIII група головна підгрупа.

2. Речовина, з якою алюміній реагує: (0,5 б)

а) сульфур(VI) оксид; в) магній;

б) натрій гідроксид; г) карбон(IV) оксид.

3. Речовина, з якою залізо реагує: (0,5 б)

а) силікатна кислота; в) натрій гідроксид;

б) арґентум нітрат; г) натрій хлорид.

4. Позначте фізичні властивості Алюмінію: (0,5 б)

1. За звичайних умов рідка речовина;

2. Температура плавлення 0°С;

3. Має специфічний металічний блиск;

4. Прозора речовина;

5. Добре проводить електричний струм;

6. Пластична.

Варіанти відповідей:

а) 1, 2, 4; в) 2, 4, 6;

б) 3, 5, 6; г) 3, 4, 5.

5. Речовина, з якою натрій гідроксид взаємодіє: (0,5 б)

а) магній; в) цинк гідроксид;

б) калій гідроксид ; г) кисень.

6. Вибрати ряд речовин, що спричиняють жорсткість води: (0,5 б)

а) KHCO3, Mg(HCO3)2, CaCl2;

б) MgCl2, Ca(HCO3)2, CaSO4;

в) Fe(HCO3)2, MgSO4, Ca(HCO3)2;

г) Mg(HSO4)2, Ca(HCO3)2, KHCO3.

7. Установити відповідність між металом та його особливістю: (1 б)

1) золото; а) найпоширеніший;

2) алюміній; б) найактивніший;

3) францій; в) з найвищою електропровідністю;

4) вольфрам; г) найлегший;

д) найпластичніший;

е) найбільш тугоплавкий.

8. Знайти відповідність між формулою солі та її назвою: (1 б)

1) Na3PO4; а) натрій гідрогенортофосфат;

2) CuSO3; б) алюміній гідрогенсульфід;

3) Fe(H2РO4)3; в) натрій ортофосфат;

4) Al(HS)3. г) купрум(II) сульфіт;

д) купрум(II) сульфат;

е) алюміній гідрогенсульфіт;

є) ферум(II) гідрогенортофосфат;

ж) ферум(III) гідрогенортофосфат;

з) ферум(III) дигідрогенортофосфат.

9. Знайти відповідність між назвою матеріалу та її формулою: (1 б)

1) cкло; а) SiO2;

2) порцеляна; б) Al2О3 * 2SiO2 * 2Н2О;

3) пісок; в) 6SiO2 * CaO * Na2O

г) SiO2 * Al2O3 * K2O.

10. Скласти рівняння хімічних реакцій до схеми перетворень: (2 б)

Fe → FeCl3 → Fe(OH)3 → Fe2O3 → Fe(NO3)3

11. У господині виникло бажання вирощувати шпинат, що росте на слабко лужних ґрунтах. Що необхідно зробити для вирощування шпинату, якщо рН ґрунту 4,5?(2 б)

12. Обчислити масу фосфоритного добрива, що необхідно внести на 100 га цукрового буряка, якщо на 1 га необхідно 10 кг діючої речовини.(2 б)


Біологія 02.04.22

Тема:Вавилов В. І. та його вчення про центри різноманітності та походження культурних рослин

Домашнє завдання: підготувати інформацію про культури, які вирощують  у нашому регіоні


Хімія 02.04.22

Тема: Практична робота 2

«Генетичні зв’язки між неорганічними речовинами»

Мета: навчитися експериментально доводити наявність генетичного зв’язку між неорганічними речовинами на прикладі складеного фрагмента генетичного ланцюга

Обладнання: штатив із пробірками, піпетка, газовідвідна трубка, пальник (спиртівка)

Реактиви: хлоридна кислота , кальцій карбонат, порошок заліза, розчин натрій або калій гідроксиду, кальцій гідроксиду, натрій хлориду, натрій ортофосфату, арґентум (І) нітрату, кальцій хлориду, натрій карбонату

Завдання: складіть фрагмент генетичного ланцюга з речовин у наведених переліках. Складіть план експерименту для здійснення хімічних перетворень за цим ланцюгом. Перегляньте відео проведення дослідів і опишіть спостереження та складіть рівняння реакцій.  Для реакцій йонного обміну складіть молекулярне та йонно-молекулярне рівняння.  Оформіть звіт, давши відповіді на питання.

Перелік 1. Мідь → купрум (ІІ) оксид → купрум(ІІ) сульфат → купрум (ІІ) гідроксид→  купрум (ІІ) нітрат

Правила безпеки:

 Перегляньте відео за посиланням  https://youtu.be/BiuvThAaO18

Хід роботи

 Перегляньте відео за посиланнями та запишіть спостереження і хімічні реакції до дослідів

Перелік 1 . Запишіть фрагмент генетичного ланцюга хімічними формулами

CuCuOCuSO4Cu(OH)2Cu(NO3)2 .

Відповідно до даного генетичного ланцюга запишіть порядок виконання експерименту. (використовуйте посилання на відео досліди)

1)    Перегляньте відео фрагмент https://cutt.ly/NygjkiB  та запишіть:

порядок виконання експерименту (записати які дії потрібно виконати для першої ланки генетичного ланцюга)

 

 Мідну дротину прожарюємо в полумї пальника. Мідь взаємодіє з киснем повітря, в результаті реакції окиснення утворюється чорний наліт купрум ( II ) оксиду.

Спостереження

-        запишіть, яку ознаку реакції ви спостерігали під час досліду;

утворення чорного купрум (II) оксиду в результаті реакції  окиснення

-        складіть рівняння реакцій.  Для реакцій йонного обміну складіть молекулярне та йонно-молекулярне рівняння.

                               2Cu +O2 =2Cuo

 

Висновок:   Внаслідок реакції горіння міді утворюється купрум (II) оксид.

2)    Перегляньте відео фрагмент https://cutt.ly/bygkYu0   та запишіть:

порядок виконання експерименту (записати які дії потрібно виконати для другої ланки генетичного ланцюга)

 До купрум (II) оксиду в пробірку доливаємо розчину сульфатної кислоти  і нагріваємо.

Спостереження

-        запишіть, яку ознаку реакції ви спостерігали під час досліду;

В результаті реакції при нагріванні  утворється синій розчин

купрум (II) сульфату

-        складіть рівняння реакцій.  Для реакцій йонного обміну складіть молекулярне та йонно-молекулярне рівняння.

                   CuO + H2SO4 = CuSO+ H2O

                   CuO + 2H+ SO42- → Cu2+   + SO42- + H2O

                     CuO + 2H+ → Cu2+   + H2O

 

Висновок:  В результаті взаємодії оксиду з кислотою  утворилась сіль купрум (II) сульфат   та вода.

3)    Перегляньте відео фрагмент https://cutt.ly/AygluO8    та запишіть:

порядок виконання експерименту (записати які дії потрібно виконати для третьої ланки генетичного ланцюга)

До розчину купрум (II) сульфату доливаємо розчину лугу натрій гідроксиду

Спостереження

-        запишіть, яку ознаку реакції ви спостерігали під час досліду;

Випадання осаду купрум (II) гідроксиду

-        складіть рівняння реакцій.  Для реакцій йонного обміну складіть молекулярне та йонно-молекулярне рівняння.

                CuSO + 2NaOH → Na2SO4 + Cu(OH)2

                Cu2+   + SO42- + 2Na+  + 2OH- → 2Na+ +SO42- + Cu(OH)2

                Cu2+   + 2OH- →  Cu(OH)2

 

Висновок:   Внаслідок реакції йонного обміну утворюється четверта речовина генетичного ланцюга купрум (II) гідроксид.

4)    Перегляньте відео фрагмент https://cutt.ly/wyglnJx   та запишіть:

порядок виконання експерименту (записати які дії потрібно виконати для четвертої ланки генетичного ланцюга)

В пробірку з осадом доливаємо розчину нітратної кислоти

Спостереження

-        запишіть, яку ознаку реакції ви спостерігали під час досліду;

Розчинення осаду

-        складіть рівняння реакцій.  Для реакцій йонного обміну складіть                      молекулярне та йонно-молекулярне рівняння.

    

        Cu(OH)2 +2НNO3  → Cu(NO3)2 + 2H2O

               Cu(OH)2↓ +2H+ + 2NO3- → Cu2+ + 2NO3- +2H2O

               Cu(OH)2↓ + 2H+    → Cu2+ +2H2O

 

 

Висновок:  Кінцева ланка ланцюга перетворень купрум (II) нітрат- розчинна сіль

 

ЗРОБІТЬ ВИСНОВОК

Підбийте підсумки роботи. У процесі виконання практичної роботи ми навчилися: експериментально виконувати реакції, що ілюструють генетичні зв’язки між класами неорганічних сполук, доводити взаємозв’язок між речовинами.

На чому ґрунтується можливість складання ланцюга перетворень для

ілюстрації генетичних зв’язків між класами сполук?

 Ланцюги перетворень складаємо на основі знань про хімічні властивості неорганічних речовин, які підтверджують спорідненість між класами.

👉Оформити практичну роботу в робочий зошит 


Хімія 01.04.22

Тема: Генетичні зв'язки між класами неорганічних сполук

https://www.youtube.com/watch?v=t0q0n92QP7o



Домашнє завдання: написати рівняння реакцій до схем перетворень


Біологія 31.03.22

Тема: Явище гетерозису та його генетичні основи

https://www.youtube.com/watch?v=jkBjnINgLvA

https://www.youtube.com/watch?v=WZDH3hVnpIw

Домашнє завдання: К.Задорожний Біологія і екологія Параграф 46


Хімія 31.03.22

Тема: Розв'язування розрахункович задач

Предметні компетентності:

учні обчислюють кількість (об’єм, масу) продукту реакції за масами (об’ємом, кількістю речовини) реагентів, один з яких узято в надлишку, обґрунтовуючи обраний спосіб розв’язання.

Ключові компетентності:

спілкування державною мовою, математична компетентність, основні компетентності у природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрова компетентність. 

Хід уроку:

І. Актуалізація опорних знань:

Обчислювати кількість (об’єм, масу) продукту реакції за масами (об’ємом, кількістю речовини) реагентів, один з яких узято в надлишку, потрібно за тією речовиною, яка повністю витратиться внаслідок реакції. Адже друга сполука прореагує лише частково - її надлишок не реагуватиме. Тобто кількість продукту реакції буде прямо пропорційна кількості реагенту, що прореагує повністю. Ці співвідношення змодельовано на рисунку

А. Для виготовлення смачної вітамінної канапки знадобляться бісквітна основа (1 штука), свіжі вишні (3 штуки) та малиновий сироп (1 десертна ложка).

Б. З п’яти бісквітних основ, трьох пар вишень та чотирьох ложок сиропу згідно з рецептом можна виготовити лише дві канапки. Тож дві ложки сиропу та три бісквітні основи є надлишком.

Майбутнім кондитерам, наприклад, неважко збагнути: якщо для виготовлення солодкої канапки потрібні бісквітна основа, три вишні та ложка малинового сиропу, то з п’яти бісквітних основ, трьох пар вишень і чотирьох ложок сиропу згідно з рецептом можна виготовити лише дві повноцінні канапки. Дві ложки сиропу та три бісквітні основи залишаться невикористаними.

ІІ. Вивчення нового матеріалу:        

З огляду на здобуті уявлення розгляньмо реакцію азоту з воднем. Взаємодію цих речовин описують хімічним рівнянням:

Відповідно до стехіометричних коефіцієнтів кількість речовини водню втричі більша за кількість речовини азоту. Кількість речовини продукту реакції (амоніаку) удвічі більша за кількість речовини азоту й становить дві третини від кількості речовини водню:

За рисунком нескладно визначити, який з реагентів узято в надлишку. Очевидно, що в одиничному акті реакції бере участь молекула азоту та три молекули водню. Тобто азот витратиться повністю, а три молекули водню є надлишком цього реагенту

За рисунком нескладно визначити, який з реагентів узято в надлишку. Очевидно, що в одиничному акті реакції бере участь молекула азоту та три молекули водню. Тобто азот витратиться повністю, а три молекули водню є надлишком цього реагенту

Який з реагентів узято в надлишку?

 

Оскільки рівні об’єми різних газів за однакових умов містять однакову кількість молекул, можна обґрунтовано стверджувати, що співвідношення між об’ємами реагентів і продукту цієї реакції такі:

Алгоритм обчислення маси (об’єму, кількості речовини) продукту реакції за масами (об’ємом, кількістю речовини) реагентів, один з яких узято в надлишку

 


 

Під час хімічних взаємодій речовини витрачаються тільки в стехіометричних співвідношеннях, тобто в тих співвідношеннях, у яких вони зазначені в рівнянні хімічної реакції. Якщо одного з реагентів взято більше, то він наявний у надлишку і під час реакції витратиться не повністю. Кількісні дані про цей реагент не можна використовувати під час розрахунків за хімічним рівнянням, оскільки в реакцію вступає тільки певна частина цього реагенту. Тому перед розрахунками за рівнянням реакції необхідно визначити, який із реагентів подається в надлишку, а який — у нестачі. Такий тип задач (часто їх називають «задачі на надлишок та нестачу») досить просто виявити: в умові зазначено масу, кількість речовини або об’єм для обох реагентів, хоча зазвичай для розрахунків за хімічним рівнянням достатньо знати відомості лише про один реагент. Для того щоб визначити, який із реагентів узято в надлишку, можна скористатися простим правилом. Як вам відомо, відношення кількості речовини реагентів до їхніх стехіометричних коефіцієнтів дорівнюють одне одному. Отже, для реакції:

справедливим є співвідношення

Якщо речовина В наявна в надлишку щодо речовини А, то:

Отже, щоб визначити, який із реагентів узято в надлишку, необхідно обчислити кількість речовини обох реагентів і розділити їх на стехіометричні коефіцієнти з рівняння реакції. Для реагенту, що наявний у надлишку, це відношення буде більшим.

 

• Якщо в умові задачі дано кількісні дані про два реагенти, необхідно перевірити, який із реагентів узято в надлишку.

• Для визначення необхідно порівняти відношення кількості речовини реагентів А та В до їхніх стехіометричних коефіцієнтів a i b:

• Для обчислення за хімічними рівняннями потрібно використовувати кількісні дані про реагент, який узято в нестачі.

Задачі для самостійного розв'язування:

Задача 1. Цинк масою 32,5 г помістили в хлоридну кислоту, у якій маса НСl дорівнює 109,5 г. Визначте об’єм водню (н. у.), що виділиться під час реакції.

Задача 2. Змішали два розчини з однаковими масами: хлоридну кислоту та розчин калій гідроксиду, у яких масові частки обох реагентів також однакові. Визначте, яке середовище (кислотне чи лужне) буде в розчині після зливання двох реактивів.

ІІІ. Узагальнення й систематизація знань:

Речовини вступають у хімічні взаємодії лише в стехіометричних співвідношеннях відповідно до рівняння реакції. Такі співвідношення дозволяють визначити, яку речовину взято в надлишку, а яку — у нестачі.

1. Для одержання гідроген хлориду змішали хлор масою 14,2 г та водень масою 6 г. Обчисліть об'єм одержаного гідроген хлориду (н. у.) і масу реагенту, що залишиться.

2. До цинку масою 6,5 г додали хлоридну кислоту масою 150 г із масовою часткою гідроген хлориду 20 %. Обчисліть об'єм виділеного газу (н. у.).

3. До розчину натрій хлориду масою 100 г із масовою часткою солі 2 % долили розчин аргентум(І) нітрату такої самої маси з масовою часткою солі 1 %. Обчисліть масу осаду, що утвориться.

4. Кальцій карбонат масою 150 г залили розчином хлоридної кислоти масою 1 кг із масовою часткою кислоти 5 %. Обчисліть масову частку солі в отриманому розчині.


Біологія 30.03.22

Тема: Завдання та досягнення сучасної селекції. Внесок вітчизняних вчених-селекціонерів



Домашнє завдання:відео переглянути, зміст слайдів записати в зошити. Підготувати інформацію про вчених-селекціонерів


Хімія 30.03.22

Тема:Біологічне значення металічних і неметалічних елементів




Домашнє завдання: опрацювати відео і презентацію, основне записати


Біологія 24.03.22

Тема: Узагальнення знань з теми: "Сталий розвиток та раціональне природокористування"


Перевіірка знань з теми «Сталий розвиток та раціональне природокористування»

1. Надходження в навколишнє середовище речовин та енергії, що призводить до порушення структури й функцій біосистем – це:

А) якість довкілля;  

Б) забруднення довкілля;

В) охорона довкілля.2

2. До механічних забруднювачів довкілля належать:

А) пластмасові вироби, скло, цегла;

В) нафтове та фармакологічне;

Б) теплове, радіаційне, електромагнітне;

Г) зоогенне, фіто генне, мікробіогенне, генетичне.

3. Діяльність із застосуванням специфічних методів для передбачення можливих змін довкілля – це:

А) екологічне прогнозування;

Б) екологічне нормування;

В) екологічна експертиза.

4. До міжнародно-глобальної екополітики належать:

А) політика екологічного району або міста;

Б) прийняття і реалізація природоохоронних законів, міжнародні договори;

В) встановлення квот на вилучення природних ресурсів, введення заборони на скидання речовин;

Г) створення прикордонних заповідників.

5. Перелік видів рослин і тварин, які зникли з лиця Землі, починаючи з 1600 року – це:

А) Зелена книга;

Б) Чорний список видів;

В) Червона книга.

6. Встановіть відповідність між глобальними екологічними проблемами та їх наслідками для людства:

1. Деградація земель

 

А. негативно впливають на здоров’я людини, виробництво продовольства, безпеку та доступність ресурсів

2. Зміни глобального клімату

Б. втрата генетичного фонду

 

3. Скорочення біорізноманіття

В. мають вплив на вразливі людські спільноти, особливо на найбідніші

 

Г. зменшує продуктивність сільського господарства

4. Загроза продовольчій безпеці

Д. різке зменшення рибних запасів

7. Встановіть відповідність між забруднювачами довкілля:

 

1. Хімічне забруднення атмосфери

А. бактеріальні добрива, поява нових мікроорганізмів, поширення алергенних видів рослин

2. Фізичне забруднення гідросфери

Б. пилуваті або газуваті речовини, що можуть вступати в хімічні реакції

3. Біологічне забруднення літосфери

В. пестициди, мінеральні добрива

 

Г. тепло та радіонукліди

8. Встановіть відповідність між видами, занесеними до Червоної книги, та їх критеріями:

 

1. Рідкісні

А. види, про які відомо, що вони можуть належати до категорії зникаючих, вразливих або рідкісних, але їх ще не віднесено до неї

 

2. Неоцінені

Б. види, які у найближчому майбутньому буде віднесено до категорії зникаючих, якщо триватиме дія чинників, що негативно впливають на їхній стан

 

В. види, які зникли в природі, але збереглися у створених умовах

3. Зниклі

 

Г. види, популяції яких невеликі й на даний час не належать до категорії зникаючих або вразливих, хоча їм загрожує небезпека

4. Вразливі

Д. види, про які після неодноразових пошуків, немає будь-якої інформації про їх наявність у природі або в спеціально створених умовах

 

9. Наслідки забруднення гідросфери:

10. Причини деградації біорізноманіття:

Домашнє завдання: Підготувати проекти з даної теми

Біологія 23.03.22

Тема: Поняття про екологічне мислення


Екологічне мислення — це загальне розуміння, що безпечне існування та розвиток людства можливі тільки за умови відновлення екологічної чистоти його середовища існування та гармонічної взаємодії з нею.

Отже, як можна дотримуватись екологічного мислення в повсякденному житті?

1) Будьте розсудливим споживачем. Покупайте речі лише тоді, коли вони вам дійсно потрібні: добре подумайте перед придбанням, відмовтеся від спонтанних покупок, готуйте списки перед тим, як йти до магазину. І пам’ятай те: краще 1 раз купити якісну річ, ніж кілька разів дешеву.

2) Не купуйте разом з товаром зайве сміття. Обирайте товари без зайвої упаковки. Навіщо вам красиве, але непотрібне пакування?

3) Відмовтеся від одноразових пластикових пакетів. Пластик не розкладається у екосистемах природним шляхом. Наївшись такого сміття, щорічно гине велика кількість тварин.

4) Скажіть «ні!» одноразовим речам. Намагайтеся не купувати продукцію для одноразового використання: посуд, серветки, станки для гоління, ручки. Замість цього віддавайте перевагу відповідним багаторазовим речам.

5) Сортуйте сміття. Якщо біля вашого будинку вже з’явилися окремі контейнери для побутових відходів з пластику, скла, металу та паперу, користуйтеся ними.

6) Бережіть воду. Запаси прісної води на планеті Земля не є значними. Звичайне правило «закривайте кран, поки чистите зуби» має сенс. Скорочуйте час перебування у душі, зменшуйте напір, придбайте спеціальну економну насадку. Вчасно ремонтуйте крани, що підтікають.

7) Бережіть електроенергію. Сформуйте звичку виключати світло, виходячи з приміщення довше, ніж на 15 хвилин. Використовуйте енергозберігаючі лампи, які витрачають на 80 % менше енергії та слугують довше за звичайні.

8) Економ-режим техніки. При купівлі звертайте увагу на економічність техніки (маркування А, А+, Energy Star). Таким чином можна скоротити витрати на електрику до 30 %.

9) Економте папір. Друкуйте з двох сторін аркуша, використовуйте чернетки. Економія стандартних 25 пачок офісного паперу рятує одне зрублене дерево.

10) Автомобіль. Купуйте економний автомобіль. Регулярно міняйте фільтри та качайте шини. Такі заходи збільшать пробіг на 1 літр бензину. Або оберіть велосипед замість автомобіля.

11) Чистота. Звичайні миючі засоби містять фосфати, які, потрапляючи у водойми, спричиняють рясне «цвітіння» води. Тому слід надавати перевагу екологічним мийним засобам, що є менш шкідливими та краще розкладаються у природних умовах.

12) Харчування. Відмовтеся від фаст-фуду, готуйте та їжте вдома. Обирайте місцеві продукти харчування (так менше витрат палива на транспортування), сезонні, без надмірного використання мінеральних добрив та пестицидів.

13) Домівка. Віддавайте перевагу всьому натуральному: меблям, одягу, предметам інтер’єру.

14) Посадіть дерево та підтримуйте людей, що зберігають та захищають наші ліси. Дерева в процесі фотосинтезу поглинають вуглекислий газ та виділяють кисень, необхідний для дихання. Також дерева утворюють тінь та зменшують витрати на роботу кондиціонера на 15 %.

15) Ековироби. Використовуйте зошити або туалетний папір, виготовлені з переробленого паперу, біопакети, що розкладаються протягом 3 років тощо.

Звісно, цей перелік не є вичерпним.

Домашнє завдання: Запропонуйте і власні способи дотримання екологічного мислення і способу життя. Пам’ятайте, що ви робите це не тільки заради себе, а й заради прийдешніх поколінь.

Хімія 23.03.22 

Тема: Якісні реакції на неорганічні речовини ( йони)


Завдання: Переглянути відео і презентацію. Реакції записати


17.03.22 

Тема: Мінеральні добрива. Поняття про кислі та лужні грунти 


Самостійна робота:виконати тести, відповіді скинути

Запитання 1

1.Яка речовина відноситься до макроелементів

варіанти відповідей
 

Fe

 
 

Co

 
 

N

 
 

He

Запитання 2

2 .Амоній фосфат належить до добрив

варіанти відповідей
 

 Складних

 
 

 Простих

 
 

Комбінованих

 
 

Змішаних

Запитання 3

3.Які неорганічні сполуки переважають в основі мінеральних добрив:

варіанти відповідей
 

Кислоти

 
 

Солі

 
 

Основи

 
 

Луги

Запитання 4

4 .Вкажіть формулу калієвої селітри

варіанти відповідей
 

NaNO3

 
 

K2CO3

 
 

KNO3

 
 

KCl

Запитання 5

5.Який поживний елемент містять азотні добрива?

варіанти відповідей
 

калій

 
 

алюміній

 
 

нітроген

 
 

фосфор

Запитання 6

6.Назвіть ряд елементів, що відносяться до макроелементів:

варіанти відповідей
 


С, О, Н, N, Р, К

 
 

C, O, H, N, Cu, Co

 
 

Mg, B, Mn, Fe, Cu, Zn, Co

 
 


Mg, B, Mn, N, P, K

Запитання 7

7.Який хімічний елемент належить до мікроелементів

варіанти відповідей
 

В

 
 

N

 
 

P

 
 

K

Запитання 8

8.Які добрива впливають на розвиток зеленої маси рослин?

варіанти відповідей
 

калійні

 
 

селітри

 
 

фосфорні

 
 

сульфатні

Запитання 9

9.Який поживний елемент стимулює процес фотосинтезу в рослині?

варіанти відповідей
 

калій

 
 

фосфор

 
 

натрій

 
 

бор

Запитання 10

10.Якого хімічного елемента бракує рослинам з блідо-зеленими,а іноді і жовтим листками?

варіанти відповідей
 

нітрогену

 
 

кальцію

 
 

калію

 
 

фосфору

Запитання 11

11.Яке добриво одночасно має в своєму складі Нітроген та Фосфор?

варіанти відповідей
 

амоній хлорид

 
 

натрій хлорид

 
 

амоній фосфат

 
 

амоній нітрат

Запитання 12

12.Прості добрива поділяють на ...

варіанти відповідей
 

калійні

 
 

азотні

 
 

фосфорні

 
 

хлоридні

 
 

барієві

Запитання 13

13.Лише один поживний елемент містять які добрива?

варіанти відповідей
 

прості

 
 

змішані

 
 

комплексні

 
 

складні

Запитання 14

14.Яка група мінеральних добрив при надмірному внесенні в грунт може загрожувати здоров'ю людини?

варіанти відповідей
 

нітратні

 
 

калійні

 
 

фосфорні

Запитання 15

15.Вкажіть причину використання мінеральних добрив:

варіанти відповідей
 

 кислотність грунтів


 
 

 виснаження грунту

 
 

відсутність у грунті кисню

 
 

 лужність грунтів

Запитання 16

16.Добрива - це речовини, що вносять в грунт для....

варіанти відповідей
 

покращення розвитку рослин

  

 
 

 боротьби з хворобами рослин

 
 

покращення грунтів

 
 

боротьби з бур'янами

Запитання 17

17. Речовина - добриво, що має формулу NH4NO3, має назву (1) і належить до (2) добрив.

варіанти відповідей
 



  1 - амофос, 2 - фосфорних

 
 

1 - аміачна селітра, 2 - азотних

 
 

1-амоній нітрат, 2 - фосфорних

 
 

1 - амоній сульфат, 2 - азотних

Запитання 18

18.Оберіть серед назв лише нітратні добрива

варіанти відповідей
 

Натрієва селітра

  

 
 

Карбамід

 
 

 Суперфосфат

 
 

Преципітат

 
 

  Калійна селітра

 
 

Калієва сіль

Запитання 19

19.На що треба звертати увагу агроному при використанні мінеральних добрив:

варіанти відповідей
 

на ціну

 
 

на назву

 
 

на норми внесення

 
 

на зовнішній вигляд

Запитання 20

20.Які добрива потрібні рослинам під час цвітіння та плодоносіння?

варіанти відповідей
 

суперфосфат

 
 

карбамід

 
 

селітри

 
 

калієва сіль


16.03.22 Хімія

Тема: Сучасні силікатні матеріали. Мінеральні добрива.  






Дом. завдання: опрацювати матеріали, короткий конспект в робочий зошит


10.02.22  Біологія

Тема: Антропічний вплив на біорізноманіття




Домашнє завдання: підготувати проекти


28.10.21 біологія

Контрольна робота

Тема  «Адаптації»

Тестові завдання з однією правильною відповіддю (1 бал)

 

1. Рушійною силою еволюції Ч. Р. Дарвін уважав

А внутрішнє прагнення організму до прогресу

Б зміни в організмі в результаті тренування органів

В процес виживання організмів, найбільш пристосованих до умов існування

Г добір людиною організмів з найбільш корисними для неї ознаками

2. Відповідно до сучасних поглядів елементарною одиницею еволюції є

А екосистема

Б популяція

В особина

Г вид

3. Випадкову зміну частоти зустрічальності алелів у малих популяціях називають

А міграцією

Б ізоляцією

В дрейфом генів

Г популяційними хвилями

4. Яка видозміна листків є пристосуванням рослини до життя в посушливих умовах?

А вуса полуниці

Б вусики гороху

В колючки кактуса

Г ловчі листки росички

5. Які типи  взаємозв'язків існують між різними видами. (Квітка і бджола).Укажіть його.

А хижацтво

Б мутуалізм

В паразитизм

Г коменсалізм

6. Укажіть організми різних видів, один з яких певний час використовує іншого як джерело живлення та середовище мешкання.

А ціп'як бичачий і корова

Б ховрах степовий і миша польова

В підберезник твердуватий і береза

Г павук-хрестовик і бджола медоносна

7. Тестове завдання з коротким описом (1,5 бала)

Поміж зазначених ознак виявіть адаптації до наземного середовища у жаби та ящірки

1 шкіра, вкрита роговими лусками

2 суглобові кінцівки

3 наявність очей

4 легеневе дихання

5 статеве розмноження

6 формування зародкових оболонок

Які з адаптацій є спільними для обох організмів?

А 1, 2

Б 2, 4

В 3, 5

Г 4, 6

8. Прочитайте твердження щодо еволюційних змін зображених тварин.(черепаха і жук носоріг (1,5 бала)

І. Обидві тварини пристосовані до життя у воді.

ІІ. Можливий шлях виникнення обох видів - адаптивна радіація.

Чи є поміж них правильні?

А правильне лише І

Б правильне лише ІІ

В обидва правильні

Г немає правильних

9. Тестове завдання з коротким описом (1,5 бала)

Схарактеризуйте зображену рослину (Кактус) за наведеними ознаками.

Середовище мешкання

1 водне    2 наземне   3 наземно-водне

Пристосування до умов існування

1 розмноження за допомогою спор

2 наявність повітряних коренів

3 видозміна листків

Особливості умов існування

1 низька температура повітря, велика кількість опадів упродовж року

2 висока температура повітря, незначна кількість опадів упродовж року

3 низька температура повітря впродовж року, сезонні коливання кількості опадів

 

10. Схарактеризуйте адаптації Рака річкового, Карася сріблястого й Дельфіна чорноморського до умов існування. (1,5бала)

Адаптацією в усіх трьох видів є

1 шкіра, яка містить слизові залози

2 наявність зябер

3 обтічна форма тіла

Використовує атмосферне повітря для дихання

1 Рак річковий

2 Карась сріблястий

3 Дельфін чорноморський

Орієнтація за допомогою бічної лінії є пристосуванням у

1 Рака річкового

2 Карася сріблястого

3 Дельфіна чорноморського

 

Творче завдання. Виконайте завдання в письмовій формі (3 бали)

Порівняйте адаптації різних груп організмів до певного середовища мешкання.

 

Хімія 19.04.21

Тема: Генетичні зв'язки між класами органічних речовин

https://www.youtube.com/watch?v=aIBWdpI-OfA

Реакції, які дозволяють переходити від одного класу органічних сполук до іншого

Розглянемо реакції, які дозволяють переходити від одного класу органічних сполук до іншого. Нумерція реакцій відповідає номерам перетворень з попередньої схеми.
1. Алкани → алкени
Дегідрування алканів до алкенів (одержання етилену з етану, t, кат.)
С2Н6 → С2Н4 + Н2
2. Алкени → алкани
Гідрування алкенів до алканів (t, кат.)
СnH2n + H2 → CnH2n+2
3. Алкани → алкіни
Дегідрування алканів до алкінів (промислове одержання ацетилену. близько 1500 °C)
2СН4 → С2Н2 + 3Н2
4. Алкіни → алкани
Гідрування алкінів до алканів (t, кат.)
СnH2n-2 + 2H2 → CnH2n+2
5. Алкіни → арени
Одержання бензолу з ацетилену (тримеризація ацетилену, реакція Зелінського, близько 400-450 °C, активоване вугілля)
2Н2 → С6Н6
6. Арени → циклоалкани
Гідрування ароматичних вуглеводнів (t, кат.)
С6Н+ 4H2 → C6H14
7. Алкани → спирти
Одержання спиртів з алканів через галогенпохідні (hv)
С2Н+ Cl2 → C2H5Cl + HCl
C2H5Cl + KOH → C2H5OH+ KCl
8. Алкени → спирти
Одержання спиртів з алкенів (гідратація алкенів, t, кат.)
C2H4 + Н2О → C2H5OH
9. Спирти → алкени
Дегідратація спиртів (одержання алкенів, t, H2SO4)
C2H5OH → C2H4 + Н2О
10. Арени → феноли
Одержання фенолу через бромбензол (t, FeBr3)
С6Н6 + Br2 → С6Н5Br + HBr
С6Н5Br + KOH → C6H5OH+ KBr
11. Алкани → альдегіди
Одержання альдегідів окисненням алканів (одержання формальдегіду окисненням метану, t, кат.)
2СН4 + О2 → НСНО + Н2О
12. Спирти → альдегіди
Одержання альдегідів окисненням спиртів (t)
C2H5OH + CuO → CH3COH + Cu + Н2О
13. Альдегіди → спирти
Одержання спиртів відновленням альдегідів (t, кат.)
CH3COH + Н2 → C2H5OH
14. Алкіни → альдегіди
Одержання оцтового альдегіду гідратацією ацетилену (реакція Кучерова, t, Hg2+, H2SO4)
C2H2 + Н2О → CH3COH
15. Алкани → карбонові кислоти
Одержання карбонових кислот окисненням алканів (t, кат.)
4Н10 + 5О2 → 4CH3COОH + 2Н2О
При окисненні алканів С48 утворюється, головним чином, оцтова кислота.
16. Альдегіди → карбонові кислоти
Окиснення альдегідів до карбонових кислот (t)
CH3COH + Ag2О → CH3COОH + 2Ag
17. Карбонові кислоти + спирти → естери
Одержання естерів (реакція етерифікації, t, H2SO4)
CH3COОH + C2H5OH → CH3COОC2H5 + Н2О
18. Естери → солі карбонових кислот + спирти
Гідроліз (омилення) естерів, у тому числі й жирів
CH3COОC2H5 + КОН → CH3COОК + C2H5OH
19. Алкани → аміни
Одержання амінів з алканів через галогенпохідні (hv)
СН+ Cl2 → CH3Cl + HCl
CH3Cl + NH3 → CH3NH2 + HCl
20. Арени → ароматичні аміни
Одержання аніліну з бензолу (реакція Зініна, t 180-230 оС, кат. Ni, Al2O3)
C6H+ HNO3 → C6H5NO+ H2O
С6Н5NO2 + ЗН2 → С6Н5NH2 + 2Н2O
21. Карбонові кислоти → амінокислоти
Одержання амінокислот з карбонових кислот
CH3COОH + Cl→ ClH2C-COОH + НCl
Cl-CH2-COОH + NH3 → NH2-CH2-COОH + HCl
22. Амінокислоти → пептиди (білки)
Одержання пептидів
NH2-R-COОH + NH2-R'-COОH → NH2-R-CO-NH-R'-COОH + Н2O
23. Неорганічні речовини → вуглеводи
Утворення вуглеводів у процесі фотосинтезу (hvхлорофіл)
6СО2 + 6Н2О → С6Н12О6 + 6О2
24. Вуглеводи → спирти
Спиртове бродіння вуглеводів (дріжджі)
С6Н12О6 → 2C2H5OH + 2СО2
 Ланцюжки перетворень
Ланцюжки перетворень — схематичне зображення послідовності хімічних реакцій, які дозволяють від одних речовин переходити до інших.
 Користуючись схемою генетичного зв’язку органічних сполук складіть рівняння реакцій, що відповідають таким схемам перетворень:
1) CH2=CH2 → C2H5OH → CH3–COOH
2) C2H5OH → CH3COH → CH3COOH
3) CH3Br → CH3OH → HCOH
4) CH3COH → C2H5OH → CH2=CH2

Хімія 18.01.21

Тема: Поняття про багатоатомні спирти на прикладі гліцеролу, його хімічні властивості.





Хімія 02.11.20

Тема: Хімічні властивості етену (етилену) та етину (ацетилену)


Домашнє завдання: Параграф 9,10, впр. 64,71


Хімія 26.10.20.

Тема: Алкени і алкіни

https://www.youtube.com/watch?v=rBhui9a2R8Y&t=66s 

https://www.youtube.com/watch?v=ZfcoHracJL























Дом. завд. Параграф  8-10, впр.51-53


Хімія 15.10.20.
Тема: Алкани. Насичені вуглеводні

Коментарі

Популярні публікації